Browsing NTNU Open by Author "Rydland, Terje"
Now showing items 1-20 of 20
-
Applikasjon for produksjon og publisering av skoleavis
Helstrøm, Ørjan Breimo (Master thesis, 2014)I denne oppgaven har det blitt utviklet et verktøy for lærere og elever i ungdomsskolefaget Medier og informasjon. Verktøyet gjør det mulig for elevene å produsere og publisere en skoleavis på nett. Målet med verktøyet ... -
Bruk av IKT som verktøy for etter- og videreutdanning av lærere
Gabrielsen, Morten (Master thesis, 2008)Det har vært et behov for en undersøkelse av hvilke ressurser som finnes i etter- og videreutdanning av lærere, og videre en undersøkelse hva det faktisk er behov for av nettbaserte IKT-ressurser i denne konteksten. Denne ... -
Bruk av iPhone som pedagogisk verktøy i skolen - Innebygde bevegelsesensorer brukt i applikasjoner for fysikkfaget
Sandvei, Sturla (Master thesis, 2011)Mobiltelefoner er idag allemannseie og de mer avanserte smarttelefonene tar over stadig større deler av markedet gjennom populære modeller som iPhone og forskjellige Android-telefoner. Samtidig ser vi at bruk av IKT i ... -
Brukergrensesnitt for ungdom - Utarbeidelse av brukergrensesnitt for en læringsapplikasjon om romfart for 8.klasse
Weberg, Mari Gjeilo (Master thesis, 2015)Bruk av datamaskiner er blitt svært vanlig i skolen. For å få til gode læringssystemer er det viktig med gode brukergrensesnitt. Når det gjelder elever i ungdomsskolealder er det gjort lite forskning på designing av ... -
Case study av HTML5 som verktøy for læring
Ben Karroum, Amin (Master thesis, 2013)I en verden der alt går fremover med tiden, henger fremdeles E-læringsverktøyene etter. Denne oppgaven undersøker om det er behov for et E-læringsverktøy der alle brukerne har lik rolle. Med dette verktøyet skal det være ... -
Creating Rich Internet Applications with Modern Tools
Westby, Leo Martin (Master thesis, 2015)With the advent of small devices such as smartphones and tablets that can display web pages, there has been a growing interest in creating web pages with functionality and complexity comparable to native applications. These ... -
Digital kompetanse - En studie om begrepets fremtid i skolen
Klingenberg, Lars Finnsønn (Master thesis, 2017)Denne studien tar for seg skolens behov for digital kompetanse i fremtiden. Studien starter med å diskutere hvilke behov skolen har i dag, og fokuserer videre på hva skolen trenger når teknologien og samfunnet utvikler ... -
En sammenligning av RTA og CTA:: testsituasjonens innvirkning på resultatet
Aarøe, Øyvind (Master thesis, 2007)CTA har vært utsatt for sterkt kritikk av eksperter. Dette er kritikk som spesielt fokuserer på metodens validitet og gjennomførelse. Denne masteroppgaven fokuserer på brukbarhetstester med et annet perspektiv; brukernes ... -
Evaluation of Interactive and Gamified Approaches for Teaching ICT Theory - A Study of PowerPoint, Sembly, and Kahoot!
Wang, Alf Inge; Sætre, Rune; Rydland, Terje; Dahl, Yngve (Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper presents the experiences and results from an evaluation of using interactive and gamified approaches for teaching theory lectures in an ICT introductory course at the Norwegian University of Science and Technology. ... -
Exploring Different Ways to Present Pedagogical Material in Digital Formats
Bremnes, Trond Kjetil (Master thesis, 2013)With more and more schools today introducing computerized literature and digital consumption tools such as the Apple iPad, there is a need to identify what efforts have gone into making them both usable and pleasant to ... -
Feilende forventninger - En kasusstudie av et universitet-industrisamarbeid
Kopseng, Carl-Erik (Master thesis, 2015)Denne kasusstudien tar for seg et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og en ikke-kommersiell organisasjon engasjert i formidling og utdanning, og ser på hvordan dette samarbeidet skiller seg fra vanlige industri-student-samarbeid. ... -
IKT i ungdomskolen: En studie av ungdomsskolene i Trondheim
Kirkeby-Garstad, Tor-Even (Master thesis, 2007)Målet med denne oppgaven er å identifisere og foreslå tiltak ungdomsskolene i Trondheim kan iverksette for °a bedre bruken av IKT. For å kunne gjøre dette er det nødvendig å vite hva skolene gjør, og hvordan forholdene på ... -
Interaktiv presentasjon av rikt nettinnhold, som et supplement til videoavspilling
Bratberg, Espen Marius (Master thesis, 2013)Internett og overgangen til den digitale tidsalder har på mange måter revolusjonert læring. Dette viser seg i den enorme mengden med informasjon inneholdt i videoer, artikler og annen multimedia som er blitt gjort tilgjengelig ... -
Introducing The iPad in A Norwegian High School: How Do Students and Teachers React to This Technology
Valstad, Henrik (Master thesis, 2011)This thesis studies the use of iPad in a Norwegian classroom. The aim of this thesis is to evaluate how suitable the iPad is in a classroom, what are the advantages and disadvantages of using it and if it can produce ... -
Let the gamification begin! - A qualitative case study of student experiences in the gamified learning environment Heimdall's Quest
Lorås, Madeleine (Master thesis, 2017)Educators in classrooms all over the world are focused on integrating and utilizing new technologies that can help with the challenge of unmotivated students. At the same time, digital games have the ability to engage ... -
Motivational techniques in training applications
Igumnova, Tatiana (Master thesis, 2017)In this thesis I present an analysis of different motivational techniques used in training applications Endomondo , Nike+ Training Club , Charity miles and Zombies, run! . The types of applications that were examined ... -
Studie av automatisk justering av skjerminnhold avhenging av skjermstørrelse og kontekst.
Moen, Mathias; Gjerde, Njaal Christoffer (Master thesis, 2013)Bruken av håndholdte enheter har økt kraftig de siste årene. Som en effekt av dette, har Responsivt Web Design (RWD) fått økt popularitet og bruk i tillegg. Likevel er responsivt design et ganske nytt konsept, så de fleste ... -
Unit Testing with TDD in JavaScript
Kleivane, Tine Flåten (Master thesis, 2011)JavaScript has gained increased usage and attention the last years, but development and testing methods is still lagging behind.To mitigate some of these issues, this thesis brings together unit testing and JavaScript, ... -
Using open vs. proprietary standards when developing applications for mobile devices
Freberg, Jon (Master thesis, 2012)This thesis discusses the possibilities and limitations when developing mobile ap- plications natively vs. HTML5. Research has been carried out to understand how mobile devices can be utilized to its fullest when running ... -
Wiki i skolen
Zachariasen, Christian Rudi (Master thesis, 2010)Prosjektet gikk ut på å sette opp Wiki-programvare for en ungdomsskole, og undersøke hvordan elever brukte denne, samt sammenligne bruken mot kjente sosiale nettverk som Wikipedia. Et av forskningsspørsmålene var hvorvidt ...