Blar i NTNU Open på forfatter "Rossing, Nils Kristian"
-
Bruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheim
Fosshaug, Elise (Master thesis, 2017)Nøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg ... -
CoT DevKit IoT: Internet of Things hardware with Wi-Fi and narrowband IoT capabilities specialised for use in the Norwegian educational system
Riise, Annik (Bachelor thesis, 2023)Denne rapporten dokumenterer utviklingen av et konseptbevis for "CoT DevKit IoT", et allsidig utviklingsbrett for Tingenes Internett (IoT) med Wi-Fi- og narrowband IoT (NB-IoT) funksjonaliteter. Den er spesialisert for ... -
Desentralisert kompetanseutvikling – Et steg i riktig retning for å oppfylle Fagfornyelsens verdigrunnlag? En kvalitativ studie om innføringen av programmering og skapende aktivitet i klasserommet
Mæland, Kristine (Master thesis, 2021)Elever i dagens skole trenger kompetanser for fremtiden, og skolegangen er sentral for å legge et godt grunnlag for dette. Verden endrer seg raskt og skolen må gjøre det den kan for å henge med i utviklingen. Fagfornyelsen ... -
Elektriske kretser, hva er nå det? En enkeltcasestudie som undersøker elevers forståelse for elektriske kretser
Olsen, Morten-André (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en studie av elevers forståelse for elektriske kretser. Bakgrunnen for studien er at temaet elektrisitet ofte virker abstrakt og begrepene uklare. Dette fører til at svært mange hverdagsforestillinger ... -
Elevers forståelse av elektrisitet
Foss, Brage Husby (Master thesis, 2019)Med denne masteroppgaven er det undersøkt hvordan den grunnleggende elektrisitets-forståelsen er, hos elever på 9. trinn i Trondheim kommune. Det er benyttet kvantitative forskningsmetoder i undersøkelsen. 337 elever fra ... -
Er Talentsenteret en stimulerende arena for høytpresterende elever i realfag? - Et casestudie om høyt begavede og talentfulle elevers deltakelse ved Talentsenteret
Rosten, Ragnhild (Master thesis, 2018)Masteroppgaven er en studie av Talentsenteret i regi av Vitensenteret i Trondheim. Etter oppfølging av realfagstrategien «tett på realfag» bestemte regjeringen i 2015 at det skulle etableres fire nasjonale talentsentre. ... -
For- og etterarbeid i forbindelse med elevbesøk på vitensenter - Har det noe for seg?
Klausen, Reidar (Master thesis, 2017)Vitensentre har vist seg å være viktige læringsarenaer. Forskning har likevel avdekket at skolebesøk på slike steder ikke i stor nok grad utnytter læringspotensialet som finnes der. Teorien anbefaler sterkt at vitensenterbesøket ... -
Grunnleggende elektrisitetsforståelse blant førsteårs-studentene ved studieprogrammene elektronisk systemdesign og innovasjon og kybernetikk og robotikk ved NTNU
Lefsaker, Peter Fadum (Master thesis, 2021)I denne studien er det forsøkt å besvare problemstillingen: Hva kjennetegner den grunnleggende elektrisitetsforståelsen til førsteårsstudenter ved studieprogrammene elektronisk systemdesign og innovasjon og kybernetikk og ... -
Motivasjon for læring i naturfag - En studie av elevers erfaringer i etterkant av undervisningsopplegget «LED-lykt»
Rugland, Stine Wereide (Master thesis, 2018)Utforskende arbeidsmetoder kan stimulere til undring og legge grunnlaget for forståelse. På den måten er forutsetningen til stede for at læring kan skje, og forhåpentlig vis vil elevene bli motiverte for videre utforsking. ... -
A Qualitative Study on Key Factors in Student Conceptual Learning of Electromagnetic Induction
de Vlieger, Jorn (Master thesis, 2017)Emnet til denne masteroppgaven er undervisning av elektromagnetisk induksjon til ungdomsskoleelever. På tross av at elektromagnetisk induksjon er blant fagene som blir oppfattet som mest utfordrende blant både elever og ... -
Roboter i undervisningen på ungdomstrinn
Ferstad, Stian (Master thesis, 2021)Som en del av digitaliseringsstrategien som ble vedtatt av regjeringen tidligere, er det bestemt at programmering og algoritmisk tenkning skal innføres i den norske skolen. Ved innføring av Fagfornyelsen ble dette enda ... -
Science Camp 2017
Rossing, Nils Kristian; Vaagland, Henriette; Eggen, Per-Odd; Johansen, Astrid; Ervik, Hilde (Research report, 2017) -
Tegn på læring ved bruk av interaktive utstillinger ved vitensenter
Rossing, Nils Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2016)Interaktive utstillinger ved vitensentre er antatt å ha læringseffekt på besøkende. Det er gjort en studie av to interaktive utstillingsmodeller med temaet matematikk ved Vitensenteret i Trondheim. Hensikten har vært å ... -
Teknologi som en del av fysikkfaget i videregående skole: Utvikling og utprøving av et undervisningsopplegg om elektroniske sensorer
Nes, Brit (Master thesis, 2008)Oppgaven tar for seg teknologiens plass i fysikkundervisningen i videregående skole. I de nye læreplanene fra Kunnskapsløftet har det kommet et nytt hovedområde Fysikk og teknologi, med fokus på moderne elektronikk. I ... -
Vindrør som læringsarena - Utformingen av en interaktiv utstillingsmodells betydning for elevers læring i grupper.
Vie, Hans Kristian Strandli (Master thesis, 2019)Masteroppgaven er en studie av en utstillingsmodell på et vitensenter og aktiviteten til ungdomsskoleelever rundt denne. Modellen blir kalt «Vindrøret» og er utstilt på Vitengarden på Nærbø. Bakgrunnen for studien er et ... -
"Æ kjæm i hvert fall te å ta med mine framtidige onga dit" - En fenomenologisk studie av ungdoms opplevelse av Vitensenteret i Trondheim
Afseth, Guro (Master thesis, 2018)Denne studien er en fenomenologisk studie som undersøker ungdommer forventninger til, og opplevelse av, et besøk ved Vitensenteret i Trondheim. Formålet med studien var å kartlegge hvordan vitensenteret slår an hos ungdommer ...