• Dysleksi og selvoppfatning 

      Hernes, Marianne (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i skoleerfaringene til unge voksne med dysleksi, og hvilken påvirkning disse erfaringene har hatt på selvoppfatningen. Informantenes opplevelser og erfaringer kan gi ...
    • En studie av teamorganisering ved skoler 

      Five, Ketil Heim (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Masteroppgaven tar for seg hvilken læring som utvikles når lærere samhandler i et team. Undersøkelsen som oppgaven bygger på har til hensikt å finne ut hvilken kunnskap som utvikles i teamsamarbeidet og hvilken ...
    • En undersøkelse av hvilke læringsteorier som kommer til syne på en skole i Zambia 

      Fevang, Silje (Bachelor thesis, 2019)
      I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan ulike læringsteorier kommer til syne på min praksisskole i Zambia. Jeg har observert og gjort intervjuer for å finne ut hvordan det behavioristiske, det kognitive, det sosial ...
    • Erfaringer med skolevegring 

      Flatås, Oda (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i tre lærere og spesialpedagogers erfaringer i arbeidet med elever som har utviklet skolevegring. Studien er basert på tre kvalitative intervju hvor formålet ...
    • Friluftsliv på timeplanen 

      Røising, Margrete (Master thesis, 2022)
      I Norge antar vi at 3-5% av barn og unge under 18 år har ADHD (Folkehelseinstituttet, 2015). Vi vet og at antallet elever i skolealder (5-19 år) som fikk resept på ADHD-medisiner har økt med 197% i perioden fra 2004-2014 ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av nyankomne ukrainske elever 

      Ramlo, Petter (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne studien har som formål å bringe frem kunnskap om hvilke erfaringer lærere har i arbeidet med nyankomne ukrainske elever innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Studien spisser seg inn mot hvordan sosialt ...
    • JOY OF READING 

      Bundgård, Lisa Kvernberg (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgaven handler om leseglede. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan lærere øke elevers leseglede? Det teoretiske grunnlaget er basert på hva lesing er, og hvorfor lesing er viktig. Videre har jeg ...
    • Kvinnerollen i Zambia 

      Rønning, Amalie (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven studerer kjønnsroller i Zambia. I den forbindelse undersøkes problemstillingen: Hvilke måter reproduseres kvinnerollen i zambisk kultur? For å belyse dette temaet vil jeg hovedsakelig bruke sosialkonstruktivismen ...
    • Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning 

      Hauge, Kåre (Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019)
    • Men jeg fikk jo aldri den undervisningen som de andre fikk 

      Hegrem, Magnus (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om elever som lever med sykdom som gjør at de har et høyt skolefravær og deres opplevelse av tilhørighet til og oppfølging fra skolen. Hensikten har vært å få fram et elevperspektiv på situasjoner vi ...
    • Misoppfatninger knyttet til brøk i en 6. klasse ved en skole i Zambia 

      Hagen, Ida Hanne (Bachelor thesis, 2019)
      Temaet for denne oppgaven er misoppfatninger knyttet til brøk i en 6. klasse ved en skole i Zambia, og problemstillingen jeg har valgt er: Hvilke misoppfatninger innenfor brøk kan man finne i en 6. klasse ved en skole i ...
    • Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad! 

      Risheim, Kristin (Master thesis, 2021)
      I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ...
    • Opplæring til demokrati i lærebøker 

      Morstøl, Silje (Bachelor thesis, 2019)
      Et sentralt tema i den norske skolen er demokratiopplæring. Du finner skolens demokratioppdrag nevnt i opplæringslovens formålsparagraf, flere steder i læreplanen og i den nye generelle delen av læreplanen som kommer ved ...
    • Prestasjonspress i en zambisk prestisjeskole for jenter 

      Andreassen, Line Mari (Bachelor thesis, 2019)
      Temaet i denne avhandlingen er prestasjonspress på en prestisjeskole i Zambia. Skolen er en katolsk privatskole for jenter, og er fra åttende til tolvte trinn. Problemstillingen retter seg mot opplevelsen av prestasjonspresset ...
    • Relasjonskompetanse 

      Holm, Malin (Bachelor thesis, 2019)
      Temaet denne oppgaven tar for seg er relasjoner. Ved å sette søkelys på viktigheten med relasjonskompetanse og hvordan man kan utvikle en god relasjonskompetanse gjennom et sosialkonstruktivistisk perspektiv. I oppgavens ...
    • Sammenheng i zambiske elevtekster 

      Mulen, Mona Blandkjenn (Bachelor thesis, 2019)
      Denne teksta handler om sammenheng gjennom komposisjon og referansekobling i elevtekster. Tekstene som er utgangspunktet for oppgava er multimodale tekster med verbaltekst og bildetekst som er skrevet av elever på en zambisk ...
    • Så det synes jeg er så viktig, at alle blir tatt med i de språklige utfordringene vi har 

      Forsland, Rikke (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne studien er språkvansker, med vekt på hvordan barnehage og skole arbeider for å støtte og tilrettelegge for barn med slike vansker. I tillegg til dette, har jeg ønsket å undersøke hvordan barnehage- og ...