Browsing NTNU Open by Author "Bjerke, Øyvind"
Now showing items 1-18 of 18
-
An Inverse Relative Age Effect in Male Alpine Skiers at the Absolute Top Level
Bjerke, Øyvind; Pedersen, Arve Vorland; Aune, Tore Kristian; Lorås, Håvard (Journal article; Peer reviewed, 2017)The Relative Age Effect (RAE) can be described as the advantage of being born early after a certain cut-off date within a group of selection. The effect has been found across a wide range of sports and is particularly ... -
Bålet som medierende artefakt
Mats Fagerheim (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i studieåret 2021/2022, og er tilknyttet kroppsøvingsfaget ved grunnskolelærerutdanningen 1-7, ved NTNU. Hensikten med oppgaven er todelt. Oppgaven har til hensikt å senke læreres terskel ... -
Constituent Year Effects and Performance in Alpine Skiing Junior World Championships
Bjerke, Øyvind; Lorås, Håvard Wuttudal; Pedersen, Arve Vorland (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examines constituent year effect (CYE) and race performance among junior alpine skiers in the World Championships. In various junior age cohorts competing together, variation in skiing performance can be expected ... -
"Du kunne jeg lage mine egne kast" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av læring i utforskende og instruksjonsretter kroppsøvingsundervisning
Bjørnådal, Andrea (Master thesis, 2023)Forskning viser at det er instruksjonsmetoder som dominerer kroppsøvingsundervisning. Likevel viser læreplanens overordnete del at fokuset er på at elevene skal lære gjennom utforskning og utvikling gjennom sansing, tenking ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
Estenstad Bjørsland, Sondre; Skogstad, Anne (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
Skogstad, Anne; Estenstad Bjørsland, Sondre (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av ... -
En fremstilling av læringsbegrepet i læreplandokumentene LK06 og LK20
Bjørkman Langlie, Ida (Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er læring i kroppsøvingsfaget. Formålet med studien er å undersøke hvordan styringsdokumentene LK06 og LK20 i kroppsøvingsfaget fremstiller begrepet læring i grunnskoleopplæringa 1-7.trinn. ... -
Flipped Learning in Physical Education Teacher Education - The Student Perspective
Østerlie, Ove; Bjerke, Øyvind (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
High School students’ experiences of being ‘seen’ by their physical education teachers
Lagestad, Pål Arild; Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Ropo, Eero Tapani (Journal article; Peer reviewed, 2019)The study examines the association between students’ level of physical fitness and experiences of being ‘seen’ by their physical education (PE) teachers, by interviewing 26 high school students (13 with low physical fitness, ... -
In Pursuit of a Comprehensive Understanding of Expertise Development: A Comparison between Paths to World-Class Performance in Complex Technical vs. Endurance Demanding Sports
Aalberg, Martine; Roaas, Truls; Aune, Morten Andreas; Bjerke, Øyvind; Aune, Tore Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2022)A comprehensive understanding of skill acquisition is important for different performance domains, and has practical implications for both sport sciences and public health. The study compared important constraints for ... -
Jeg prøvde å sentre til alle
Kalager, Karoline Elise (Master thesis, 2022)Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse ... -
Norwegian upper secondary students’ experiences of their teachers’ assessment of and for learning in physical education: examining how assessment is interpreted by students of different physical abilities
Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Bang, Kjell Magne; Lagestad, Pål Arild (Peer reviewed; Journal article, 2020)Teachers’ assessment enhances students’ learning in many situations in physical education (PE). The present study aims to examine the issue of potential unequal assessment of students due to their different physical abilities ... -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
Beversmark, Håvard; Løvø, Håkon (Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
Løvø, Håkon; Beversmark, Håvard (Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Phronesis, praxis and autotelic acts in physical education teaching
Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål Arild (Journal article; Peer reviewed, 2019)Inspired by theory from research on professions and literature, wherein Aristotelian perspectives on professional knowledge are examined, a student’s narrative of social exclusion in physical education (PE) class in upper ... -
Relative age effects in competitive environments – Variations and insights from alpine skiing
Bjerke, Øyvind (Doctoral theses at NTNU;2023:357, Doctoral thesis, 2023)English summary The Relative Age Effect (RAE) can be described as the advantage of being born early or late after a certain cut-off date within a selected group. This effect appears usually in competitions, and in situations ... -
Students’ views on the purpose of physical education in upper secondary school. Physical education as a break in everyday school life – learning or just fun?
Lyngstad, Idar; Bjerke, Øyvind; Lagestad, Pål Arild (Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous research shows that students have a widespread understanding about the purpose of physical education (PE), including learning about movement, health and also PE as a break from other school subjects. The present ... -
Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak
Bjerke, Øyvind; Lyngstad, Idar; Lagestad, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2016)Tidligere studier indikerer at barn som er aktive på fritiden ser ut til å trives bedre i kroppsøving enn de mindre aktive. Denne studiens hensikt var å undersøke trivsel i kroppsøving for elever i norsk videregående skole ...