Browsing NTNU Open by Author "Ask, Kristine"
Now showing items 1-20 of 30
-
Alignments & Alliances: Associations of Value
Ask, Kristine; Chen, Mark (Chapter, 2018)Avatars are not alone. While avatars invite players to experience the world through (usually) a single digital embodiment, this body is only meaningful because it is situated in specific historical, social, and material ... -
Analog Politikk, Digital Fremtid?
Dalsaune, Carmen Elizabeth (Master thesis, 2019)Digital teknologi blir mer og mer utbredt, det virker som om det finnes en app for det meste, og fremtidens jobber vil innebære en slags form for IKT. Dette fører til at mange av oss lever store deler av våre liv gjennom ... -
BTS ARMY: En studie av buying parties som en sosioteknisk praksis i en K-pop fandom
Skagseth, Ann Ellen Navarro (Master thesis, 2021)Formålet med dette studie var å utforske norske fans av det sør-koreanske bandet BTS og deres deltakelse i en praksis kalt for «buying parties», som er å kjøpe digitale versjoner av sanger på iTunes med mål om å få dem til ... -
De andre gründerne. Hvordan konstrueres kvinnelig gründerskap?
Granås, Silje Bechmann (Master thesis, 2021)Nye bedrifter og teknologier er viktig for vår samfunnsøkonomiske utvikling. Det er menneskene som starter virksomheter som bidrar til å forme vår hverdag, våre behov, teknologien vi bruker, og den verdenen vi bor i. I ... -
Den lovende, umulige teknologien: En kvalitativ studie av helsepersonells fortolkning av hormonell prevensjon for menn
Obenius, Emma Lelek (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om helsepersonells ulike holdninger og meninger til hormonell prevensjon for menn. Mens kvinner har et stort utvalg av medisinske prevensjonsmidler, er alternativene for menn i mindretall. I ... -
Digitaliseringen av norsk dagligvarehandel - En kvalitativ studie av visjonsarbeid, brukerforståelser og dets implikasjoner på innovative prosesser
Simonsen, Mats Baltscheffskij (Master thesis, 2017)Netthandel er et stadig økende fenomen i Norge, men til nå har dagligvarehandelen stor sett uteblitt. De siste årene har derimot stadig flere nettbaserte-aktører kommet på banen og etablerte aktører i bransjen har i tillegg ... -
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft
Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan (Journal article; Peer reviewed, 2017)In this paper, we analyse processes of domestication as collective enactments, using online game playing of World of Warcraft as a case. We study how groups of players – guilds – develop practices and sense-making with ... -
Domestiseringen av Discord - Nettsamfunn og samhold på tvers av organisering
Kristensen, Jonas (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg den digitale kommunikasjonsplattformen ‘Discord’ som en plattform for spillentusiaster. Lenge har dataspill og dets virkninger hatt glede av litterær oppmerksomhet på godt og vondt, men ... -
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers
Øygardslia, Kristine; Ask, Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2022)Schools are central in facilitating the inclusion of migrants and refugees in society. However, research from the LIM: Language, Integration, Media project has shown a lack of activities where students from various cultural ... -
GoSupermodel - en plattform som døde og ble gjenfødt En studie av sosiotekniske brukerpraksiser i endring
Løtvedt, Marthe Årflot (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven studerer plattformen GoSupermodel som ble lagt ned i 2016 og gjenopprettet i 2022. Med et fokus på brukere av plattformen utforsker oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan forhandler brukere utvikling ... -
Hvordan blir kunstig intelligens "intelligent"?
Hagset, Mathias (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hovedfokus å undersøke utviklingsprosessen bak en kunstig intelligens- (AI) løsning for diagnostikk til bruk i helsetjenesten. Norges helsetjeneste sliter med underbemanning, og dette er et ... -
Internett og radikalisering
Chaudhry, Haroon A. (Master thesis, 2019)Radikalisering har blitt en økende bekymring i både Norge og internasjonalt. I de senere årene har flere påpekt internett som en viktig kilde til radikalisering. Regjeringen lanserte i 2014 en handlingsplan mot radikalisering ... -
Lowkey boundary work - TikTok’s role in Norwegian students’ everyday life
Meisl, Nicoline (Master thesis, 2023)Som nyeste tillegg til sosiale medieplattformer, sikter TikTok mot å inspirere glede og kreativitet i brukerne. Plattformen er basert på kortformede mobilvideoer og ønsker at brukere skal delta ved å se, like, kommentere ... -
LUDIC WORK: Assemblages, domestications and co-productions of play
Ask, Kristine (Doctoral theses at NTNU, 2016:291, Doctoral thesis, 2016)Summary of the thesis: Where work is often perceived as productive and boring, play is considered frivolous and fun. However, such a division omits how work can be playful, and more importantly to this dissertation; ... -
Mellom problem og nytte: Visjoner for digitale spill som læringsverktøy
Skancke, Lars Bjørnar (Master thesis, 2013)I dag er det flere forskere, lærere og elever som ønsker å ta i bruk digitale spill som læringsverktøy. De mener at slike spill kan gjøre undervisningen mer interessant, spennende, engasjerende, effektiv – rett og slett ... -
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?
Svendsen, Stine H. Bang; Ask, Kristine; Øygardslia, Kristine; Skotnes, Christian Engen; Ringrose, Priscilla; Grut, Gunnar; Røkenes, Fredrik Mørk (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates use of digital storytelling as a learning activity in education about migration. Based on a study in two Norwegian schools and two adult education centers for refugees and migrants, the article ... -
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?
Svendsen, Stine H. Bang; Ask, Kristine; Øygardslia, Kristine; Skotnes, Christian Engen; Ringrose, Priscilla; Grut, Gunnar; Røkenes, Fredrik (Journal article, 2022)This article investigates use of digital storytelling as a learning activity in education about migration. Based on a study in two Norwegian schools and two adult education centers for refugees and migrants, the article ... -
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues
Ask, Kristine; Abidin, Crystal (Journal article; Peer reviewed, 2018)In this paper, we investigate memes about student issues. We consider the memes as expressions of a new networked student public that contain discourses that may fall outside the mainstream discourse on higher education. ... -
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill
Karlstrøm, Henrik; Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article presents findings from a Norwegian research project on sexual harassment in online gaming. Based on an online survey (N=935) and expert interviews (N=8) with players, the authors examine sexual harassment, how ... -
Når økonomi blir underholdning: En studie av finfluensere på TikTok
Mathisen, Ida Marie Vesteng (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan finfluensere – influensere som fokuserer på økonomi og finans – bruker plattformen TikTok for å formidle investeringsråd, fange oppmerksomhet og etablere seg som troverdig. Gjennom ...