Blar i NTNU Open på forfatter "Ask, Kristine"
-
"Replika og meg": En brukerstudie av en sosial chatbot
Bruijning, Nienke (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven innen studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS) utforsker sosiale chatbots fra et brukerperspektiv. Den sosiale chatboten «Replika» har blitt brukt som case for prosjektet. Problemstillingen til ... -
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill
Ask, Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen handler om bruk av dataspill i hverdagskontekster. Et sentralt poeng er hvordan utfordringer gitt av spillet kan komme i konflikt med eller støtte oppunder sosiale relasjoner, dagligdagse rutiner og ... -
Stairways to heaven - AssiStep, en fortelling om entreprenørskap, velferdsteknologi og innovasjon
Mathiassen, Oda Bjelland (Master thesis, 2018)Det er stort behov for å utvikle nye løsninger for å imøtekomme morgendagens utfordringer i velferdstjenesten. Samfunnet er i endring og prognoser viser at Norge har en aldrende befolkning. Derfor er det nødvendig med nye ... -
Strategic Communication on TikTok: Formal and Informal Practices with Platform Vernacular Deciding "the Dos and Don'ts"
Normann, Vilde Cathea (Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er strategisk kommunikasjon på TikTok; en plattform som har posisjonert seg som et av de mest populære sosiale mediene, spesielt blant de yngre generasjonene. TikTok skiller seg fra de ... -
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents
Ask, Kristine; Sørenssen, Ingvild Kvale; Moltubakk, Stine Thordarson (Peer reviewed; Journal article, 2021)Gaming is a frequent source of conflict for families. Research on parents and gaming has identified a lack of gaming-related expertise, a general devaluation or fear of play, and authoritative and restrictive parenting ... -
Teknologisk mediert interaksjon - Syklubb eller offentlig debatt?
Liliequist, Irmelin Engås (Master thesis, 2017)Kommunikasjon via teknologi har en stor plass i hverdagen til folk flest, og får mye oppmerksomhet både i mediene og i populærkulturen. Likevel er det lite forskning på akkurat hvordan denne kommunikasjon medieres ved hjelp ... -
The New Practices and Infrastructures of Participation: How the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing
Spilker, Hendrik Storstein; Ask, Kristine; Hansen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2018)A central theme in media research has been the transition from traditional broadcast media, like television and radio, to social media and streaming services. For both researchers and practitioners in the field, a crucial ... -
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv
Ask, Kristine; Spilker, Hendrik Storstein; Hansen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2019)What characterises the relationship between users and platforms? How are use and users configured by platform design, and in turn, how do users accept or reject such efforts? Using the live-streaming platform Twitch, this ... -
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices
Ask, Kristine (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article investigates the use and effect of optimizing strategies in the online game World of Warcraft. Specifically, it looks at the phenomenon known as “theorycrafting,” wherein expert players reverse engineer the ... -
Women and computer games
Jaccheri, Maria Letizia; Wang, Alf Inge; Ask, Kristine; Petersen, Sobah Abbas; Brend, Kristina (Journal article, 2017)This full day workshop welcomes contributions that enhance the state of the knowledge about the relation between women and computer games. Women have often been seen as consumers of computer games. The current landscape ...