Browsing NTNU Open by Author "Vesterdal, Knut"
Now showing items 1-20 of 20
-
Championing human rights close to home and far away: Human rights education in light of national identity construction and foreign policy in Norway
Vesterdal, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2019)Human rights education (HRE) has been recognised in international educational discourses as a sustainable practice to develop active citizenship and protect human dignity. However, such education has not been fully explored ... -
Det er litt vanskelig det der. Hva er liksom digitalt medborgerskap?
Gerhardsen, Marte Aastsjø (Master thesis, 2021)Samfunnets utvikling stiller krav til at skolens opplæring må holde følge. I 2020 ble nye læreplaner innført og et resultat av dette er at samfunnsfaget får et spesielt ansvar for innlæring av digitale ferdigheter som ... -
Digital tilhørighet hos unge mellom 16-24 år
Hammerlund, Karl August (Master thesis, 2024)Slik teknologi og kommunikasjon har utviklet seg, har sosiale medier blitt en viktig del av de flestes liv, om det brukes for underholdning eller læring. Siden det stadig kommer nye trender og apper er det som oftest de ... -
Ett enkeltmenneske kan ikke redde verden
Livik, Ida Skillingstad (Master thesis, 2019)I 2020 trer den nye fagfornyelsen i kraft, hvor bærekraftig utvikling trekkes frem som ett av tre kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2017). Per i dag foreligger det en rekke styringsdokumenter, både nasjonalt og ... -
Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen
Vesterdal, Knut; Risto, Trond; Klein, Jørgen; Bungum, Brita; Storstad, Oddveig (Research report, 2024) -
Forståelse og håndtering av konspirasjonstenkning blant lærerstudenter: En studie av lærerstudenters forståelse og didaktiske tilnærminger til konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning.
Hovin, Johannes Jordal (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å kartlegge hvordan et utvalg lærerstudenter på NTNU forstår konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning, og hvilke didaktiske tilnærminger de ser i møte med konspirasjonsteorier og ... -
Hatytringer i samfunnsfag - et langsiktig holdningsarbeid og brannslukking
Nybø, Malene Luise Langelandsvik (Master thesis, 2019)De siste årene har det blitt satt mer fokus på hatytringer i skolen, og hvor skadelig dette kan være. Forebyggende arbeid mot hatytringer i samfunnsfag har blitt forsket lite på, og dette er noe av bakgrunnen for dette ... -
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
Due, Synne Nicolaisen (Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
«Hvor hører jeg til? Jeg er utlending uansett hvor jeg går»
Haarberg, Siv Weberg (Master thesis, 2020)Tema for dette masterprosjektet er identitetsdannelse i spenningsfeltet mellom kulturer. Studien har sett på hvordan ungdom som er oppvokst i Norge med foreldre med annen etnisk bakgrunn forstår egen identitet. Ungdommene ... -
Integrering i samfunnsfagundervisningen for vg1/vg2
Alstad, Marie (Master thesis, 2017)Bakgrunnen for denne studien er mangel på forskning rundt hvordan integrering forstås og belyses i skolens samfunnsfag. Oppgaven ser på integrering i kontekst av det flerkulturelle samfunnet. Hensikten med studien er å ... -
Kontroverser i klasserommet
Engesmo, Åshild (Master thesis, 2018)I denne samfunnsfagsdidaktiske studien har temaet vært kontroverser i samfunnsfagundervisningen. Målet har vært å undersøke hvordan lærere på ungdomsskolen forholder seg til bruken av kontroversielle spørsmål eller saker. ... -
Kulturkunnskap i skolen - hva, hvordan og hvorfor? - En studie av læremidler i samfunnsfag
Sandø, Anne Kristin (Master thesis, 2017)Læreplanen i samfunnsfag for videregående skole har et hovedområde som dreier seg om identitet, samfunn og kultur. Jeg har brukt tekstanalyse for å undersøkt prioriteringer og framstillinger i de nyeste lærebøkene i faget ... -
Learning peace and citizenship through narratives of war?
Vesterdal, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2023)Purpose: The article explores the roles of war and violent conflicts in citizenship education. Approach: This is a theoretical article, drawing on literature from the interdisciplinary fields of political science, ... -
‘De må våkne litt!’ Lærerperspektiver på global læring i den videregående skolen.
Vesterdal, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvilken rolle internasjonale spørsmål og globale forhold har for et utvalg samfunnsfaglærere i videregående skole forut for fagfornyelsen, og hvilke hensikter og formål som knyttes til slik ... -
Menneskerettighetsundervisning i samfunnsfag
Bottolvs, Geir Runar (Master thesis, 2018)Denne oppgave undersøker menneskerettighetsundervisningen i samfunnsfag i norsk videregående skole. Gjennom en empirisk undersøkelse søkes svar på problemstillingen: Hvordan vektlegges menneskerettigheter i samfunnsfagun ... -
Nye nasjonale helter? - En kvalitativ studie av norske lærebøkers fremstilling av den norske motstandskampen under andre verdenskrig
Røttereng, Vidar (Master thesis, 2019)I kjølvannet av andre verdenskrig, var behovet for en felles fortelling om årene under den tyske okkupasjonen stor. De som befant seg i mektige samfunnsposisjoner da fredens dager kom, fikk muligheten til å determinere hva ... -
Perspektivering gjennom krig og konflikt
Pedersen, Kim Øyvind (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er et avsluttende prosjekt innenfor masterprogrammet i samfunnsfagdidatikk ved NTNU. I min forskningsstudie har den overordnede problemstillingen vært: «Hvordan utvikler et utvalg av samfunnsfaglærere ... -
THE ROLES OF HUMAN RIGHTS EDUCATION IN NORWAY: A Qualitative Study of Purposes and Approaches in Policy and in Upper Secondary Schools
Vesterdal, Knut (Doctoral thesis at NTNU;2016:141, Doctoral thesis, 2016)The topic of this thesis is the roles of human rights education (HRE) in Norway. This is a qualitative, interpretive study with document-and discourse analytical approaches to Norwegian steering documents, combined with ... -
Usynleggjort i lærebøker? Ein kvalitativ studie av norske lærebøkers framstilling av tyskarjentene og krigsbarna
Pettersen, Maria (Master thesis, 2020)Samandrag Når andre verdskrig var over, blei det ein felles forteljing om korleis åra med tysk okkupasjon hadde vore. Delar av historia blei mindre vektlagt av mektige samfunnsstillingar, der visse element og grupper ikkje ... -
Ytringsfriheten fra et elevperspektiv - mangfoldig og sammensatt
Strandås, Oda Elise (Master thesis, 2020)Ytringsfriheten står sterkt i Norge og har de siste 20 årene fått en høyere status i det norske samfunn. Samtidig finnes det lite empiriskbasert forskning på ytringsfriheten, både i Norge og internasjonalt. Dette sammen ...