Browsing NTNU Open by Author "Kvello, Øyvind"
Now showing items 21-40 of 69
-
En kritisk diskursanalyse av konstruktene mentalisering, Theory of Mind og refleksiv fungering, samt en kritisk diskursanalyse av mentaliseringsteori, samt en beskrivelse av en barnehagepraksis hvor mentalisering utgjør grunnsynet
Langvik, Joran (Master thesis, 2018)Mentalisering beskrives av mange som en evne som er vesentlig i barns lek og mestring, men allikevel noe som ikke er medfødt. Den må derfor utvikles i relasjon og samhandling med andre. Metoden i masteroppgaven er kritisk ... -
En kvalitativ studie av fem skoleansattes forståelse av årsaker til fysisk elevvold mot ansatte i skolen, og hvordan de forebygger denne typen av vold.
Henrichsen, Stin Luise Høegh (Master thesis, 2020)Undersøkelser gjort av Respons Analyse for Utdanningsforbundet i 2017, viste at omtrent halvparten av lærere i barneskolen og 19 prosent av ungdomsskolelærere har opplevd å bli utsatt for fysisk vold fra elever i løpet av ... -
Extending the field of extended language: A literature review on figurative language processing in neurodevelopmental disorders
Chahboun, Sobh; Kvello, Øyvind; Page, Alexander (Peer reviewed; Journal article, 2021)Figurative and extended uses of language are nonliteral utterances such as irony, sarcasm, and idioms and comprise a core part of social interaction. Children with typical development (TD) show a progressive adultlike ... -
Fire PP-tjenesteansattes refleksjoner over arbeidsseminar med Statped midt
Riseth, Randi (Master thesis, 2018)Formålet med studien har vært å belyse ansatte i sentrale aspekt fra PP-tjenesten sine refleksjoner fra arbeidsseminar, arrangert av Statped midt, og knytte teori til disse. Studiens problemstilling er: “Fire ansatte ved ... -
Forebygging av emosjonelle vansker hos barn og unge
Grannes, Miriam Haugum (Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien utforsker jeg problemstillingen «Hvordan tenker seks barnehageansatte at barnehagen kan arbeide for å motvirke at barn og unge utvikler emosjonelle vansker?». Studiens overordnede hensikt har ... -
Hva er de vanligste konsekvensene for ungdom som vokser opp med vold i nære relasjoner?
Handberg, Mariell Victoria (Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven handler om vold i nære relasjoner og hvilke konsekvenser det kan ha hos ungdommer. Metoden som er brukt er litteraturstudie. Det er brukt søkemotorer som «Idunn», «Oria» og «google». De har jeg brukt for å ... -
Hvilket innhold, form og effekt har barnevernets bruk av råd og veiledning?
Støkkan, Ina-Lisa Aune (Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om hjelpetiltaket råd og veiledning. Gjennom litteraturstudien har jeg lest og satt meg inn i relevant forskning knyttet til bruken av hjelpetiltaket. Problemstillingen drøftes ved å se på ... -
Hvordan kan skolen arbeide for å styrke selvreguleringsferdigheter hos elever med atferdsvansker? - Teorier og modeller for å fremme en reguleringsstøttende skole
Nikolaisen, Gunvi (Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om elever som har svak selvregulering slik at det kan defineres som atferdsvansker. Dette er en teoretisk masteroppgave. I oppgaven belyses denne elevgruppa via teorier slik som utviklings- og ... -
Hvordan påvirker beskyttelses- og risikofaktorer resiliens hos barn og unge som er plassert utenfor hjemmet?
Svanholm, Carl Petter (Bachelor thesis, 2023)Dette litteraturstudiet ser på hva som kan føre til økt grad av resiliens og hva som kan føre til redusert grad av resiliens. Studien retter seg mot barn og ungdom som er eller har vært gjennom plasseringer utenfor sitt ... -
Hvordan påvirker organiseringen av PPT utførelsen av det systemrettede mandatet?
Ericson, Gro Bjørnstadjordet (Master thesis, 2019)Bakgrunnen for oppgaven er mine erfaringer gjennom flere år som leder av Pedagogisk-psykologisk tjeneste, heretter forkortet til PPT og PP-leder, hvor jeg har jaktet på forståelse av sentrale begrep vi gjennom drift av ... -
Hvorfor henviser barnehageansatte flere gutter enn jenter til PP-tjenesten i Lister?
Langemyr, Ellen Refsnes; Lindland, Elin Vetås (Master thesis, 2019)Problemstillingen vi ønsket å undersøke var: “hvorfor henviser barnehageansatte flere gutter enn jenter til PP-tjenesten i Lister?”. For å finne svar på dette valgte vi å ha et fokusgruppeintervju i fem kommunale barnehager, ... -
“I have to start changing” How six youths who have been involved in repeated crimes perceive the help they receive from support services
Sierksma, Jildau Jeanette (Master thesis, 2020)Denne studien er en avsluttende oppgave til en mastergrad i spesialpedagogikk fra Norges Tekniske og Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), og har fokus på følgende spørsmål: “Hvordan opplever seks ungdommer i Trøndelag, ... -
"Ikke vent med å se - gå for å se og høre!" - En kvalitativ fokusgruppeintervjustudie av hvordan seks barnehagelærere arbeider med å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling
Kvåle, Guro (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om avdekking av mishandling. Problemstillingen er: Hvilken informasjon vektlegger seks barnehagelærere for å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling? For å finne svar på problemstillingen ... -
''Ja takk til flere etiske utfordringer, om det er greit å si det?'' - En kvalitativ studie av noen sentrale etiske utfordringer som PP-rådgivere møter i samarbeid med foreldre og/eller elev, og hvordan PP-rådgiveren håndterer disse?
Ann Monica, Lyngås (Master thesis, 2017)Hver kommune skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. (Lovdata. Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (Opplæringslova), 1998). Den pedagogiske psykologiske rådgiveren har et ansvar for å samarbeide med andre ... -
''Jeg tenker jo at flere hoder ofte tenker bedre enn ett!'' - En undersøkelse om barnehagelæreres utbytte av en konsultasjonsmodell for tidlig innsats og systemarbeid i PPT
Sønneland, Trine Forfod (Master thesis, 2017)PPT i Gran kommune har innført en konsultasjonsmodell i barnehagene. Dette er et resultat av PPTs mandat hjemlet i opplæringslova § 5-6 og barnehageloven § 19, og føringene om en dreining mot et større systemperspektiv på ... -
Jobbtilfredshet i det åpne kontorlandskap: Hvordan påvirker åpne kontorlandskap grad av jobbtilfredshet hos arbeidstakeren?
Lund, Jørgen Forsell (Master thesis, 2012)Åpne kontorlandskap har i voksende omfang blitt benytett av næringslivet de siste tiårene. Bakgrunnen for konseptets suksess ser ut til å være flere, men lavere drifts- og byggekostnader samt mer og bedre kommunikasjon har ... -
Key factors in facilitating collaborative research with children: A self-determination approach
Olsen, Rita Karoline; Stenseng, Frode; Kvello, Øyvind (Journal article; Peer reviewed, 2022)User involvement in research has gained increased attention in recent decades. However, there is a lack of studies involving children as co-researchers, and particularly uncertainty regarding how to facilitate this type ... -
Konflikter i studiegrupper - forekomst og konsekvenser for læring og trivsel
Alexandersen, Ingeborg; Nakrem, Sigrid; Kvello, Øyvind (Journal article; Peer reviewed, 2014)Studenter i høyere utdanning er ofte organisert i studiegrupper. Hensikten er å utvikle både studentenes akademiske og relasjonelle kompetanse, herunder konflikthåndteringskompetanse. I denne studien ønsket vi å belyse ... -
Lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer - En kvalitativ studie av lærere sine refleksjoner og erfaringer med meldeplikt ved mistanker om omsorgssvikt
Hovdal, Marianne (Master thesis, 2018)Masteroppgaven belyser temaet lærerens meldeplikt i møte med barn som bekymrer. Tidligere empiri og teori viser at et stort antall barn blir utsatt for omsorgssvikt i sine nære relasjoner. Ved mistanke om at barn blir ... -
Measuring attachment representation in four-year-olds using the Manchester Child Attachment Story Task
Brænden, Trine (Master thesis, 2012)The Manchester Attachment Story Task (MCAST) is an instrument developed to assess preschool and school-aged children’s attachment representations. It has previously not been validated for children below 4.5 years. This ...