Browsing NTNU Open by Author "Klomsten, Anne Torhild"
Now showing items 21-40 of 57
-
Glede i slitet - kunnskapsdeling på Lofotfiske
Meosli, Per Olav (Master thesis, 2021)I dag regnes kunnskap som en av de viktigste ressurser i organisasjoner. Mye av denne kunnskapen sitter i organisasjonsmedlemmenes hoder, og hvordan denne kunnskapen spres innad i organisasjonen er derfor interessant. Det ... -
Hesten som pedagogisk verktøy: En kvalitativ studie av hvordan terapeuter opplever hesten som pedagogisk verktøy i forhold til utvikling av sosiale ferdigheter hos barn
Glomstein, Mari (Master thesis, 2012)Formålet med denne studien var å få innsikt i og kunnskap om hvordan terapeuter opplever at hesten kan være en firbent pedagog for barn med AD/HD i forhold til utvikling av sosiale ferdigheter. Jeg ønsket å få kjennskap ... -
«Hvis jeg skal ringe til noen finner jeg nummeret selv»: En kvalitativ studie av hvordan sterkt svaksynte opplever mestring og motivasjon ved bruk av Apples iPhone og iPad
Brattaule, Jostein (Master thesis, 2013) -
Hvordan opplever ungdom at Facebook har betydning i forhold til deres selvoppfatning?
Solvang, Helle (Master thesis, 2011) -
"I can actually do stuff": Ein kvalitativ studie om opplevinga av å vere i ei ressursgruppe og deltakarane sitt syn på seg sjølv og forventningar til meistring.
Knutsen, Lone Ellingvåg (Master thesis, 2011)Fokuset for denne masteroppgåva har vore å undersøke kva opplevingar deltakarane i ei ressursgruppe for studentar med AD/HD og liknande utfordringar har. Studien vil spesielt belyse korleis tre informantar frå denne gruppa ... -
I konstant rampelys: Kvinnelige sersjanters opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. En kvalitativ studie
Håvimb, Jeanette (Master thesis, 2011)Oppgavens formål var å studere kvinners opplevelse av å være kvinne i Hæren i 2010. Gjennom en kvalitativ metode ble fem kvinnelige pliktsersjanter med utdanning fra Hærens befalsskole intervjuet. Undersøkelsen har hatt ... -
Ingen plan for implementering
Mjåtveit, Marie Aske (Master thesis, 2021)Med bakgrunn i fagfornyinga som skjedde hausten 2020 i form av nytt læreplanverk for kunnskapsløftet, har lærarane blant anna fått eit stort og tydeleg ansvar for å implementere det tverrfaglege emnet folkehelse og ... -
«Jeg får litt mer tro på meg selv»
Strømmen, Maren (Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med livsmestringsundervisning i skolen. Hensikten har vært å bidra til økt forståelse av hvordan elever erfarer å få kompetanse til å ta vare på egen psykisk helse, og hvordan ... -
«Jeg gruer meg til gymtimene hver eneste uke»: En kvalitativ studie av jenter på 10. klassetrinn som ikke ønsker å delta i kroppsøvingstimene
Johannessen, Siri Marie (Master thesis, 2013)I denne studien er det fokus på jenters fravær i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen. Målet med studien er å belyse hvorfor noen jenter ikke ønsker å delta i kroppsøving, til tross for at deres fysiske forutsetninger for å ... -
Jeg hører du smiler!: Hvordan opplever medarbeidere kommunikasjonsferdigheter?
Bratland, Jim (Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å belyse hvordan medarbeidere opplever kommunikasjonsferdigheter. Det har jeg gjort ved først å undersøke om det er spesifikke ferdigheter som oppleves som viktige. Videre har jeg undersøkt ... -
"Jeg tenker mye når jeg får tilbakelemding...": En kvalitativ studie om opplevelsen av tilbakemelding og virkning på mestring
Sæther, Hanne Mari (Master thesis, 2013)Oppgavens formål var å studere hvordan mentorer i ENT3Rprosjektet opplever at tilbakemeldinger virker på deres mestring. Gjennom kvalitativ metode ble fem mentorer, fra tre ENT3Rprosjekter, intervjuet. Det teoretiske ... -
Kroppens Plass i Klasserommet
Khachik, Shereen Marta (Master thesis, 2020)Sammendrag: Denne studien undersøker om et kurs i kreativdans og kroppslig lek og læring kan virke inn på elevenes subjektive erfaringer med selvhevdelse. Videre undersøkes om dette fører til observerbare endringer i atferd. ... -
Læraren som ressurs - Ein kvalitativ studie retta mot læraren som ressurs i eit psykisk helsefremjande perspektiv
Ahlin, Line Kristin (Master thesis, 2020)Denne studien har intensjon om å rette søkelyset mot lærarrolla i eit psykisk helsefremjande perspektiv. Med fagfornyinga og implementeringa av det tverrfaglege kjerneelementet folkehelse og livsmeistring som bakteppe, ... -
Læreres møte med folkehelse og livsmestring
Gravaune Heimdal, Vetle (Master thesis, 2022)Med implementeringen av fagfornyelsen (LK20) har lærere i dagens skole fått et tydeligere mandat knyttet til psykisk helsefremmende arbeid. Med innføring av folkehelse og livsmestring som ett av tre tverrfaglige temaer, ... -
Lærers vurdering av relasjonen mellom lærer og elev: Er det forskjell i lærers vurdering av relasjonen til elever med og uten alvorlige atferdsvansker?
Hjorthol, Tiril Thun (Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har det vært undersøkt om det er forskjell i lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Som verktøy for datainnsamlingen ble det ... -
Masterstudenters opplevelse av møter med veileder: ’’Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer’’
Firing, Kristian; Klomsten, Anne Torhild; Moen, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2013)I studier av veiledning er det ofte gjort et skille mellom den akademiske og den personlige dimensjon. Det anerkjennes videre at veiledning har betydning for studenters mestring. Med bakgrunn i denne faglige argumentasjonen, ... -
Mellom barken og veden
Nesheim, Guro (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan mellomledere i en organisasjon opplever jobbmotivasjon i egen arbeidshverdag. Forskningsspørsmålet er utforsket gjennom et kvalitativt forskningsdesign og dybdeintervju med ... -
«Mer enn meg selv»: En kvalitativ studie av motivasjon i en frivillig ungdomsorganisasjon
Stokke, Kristoffer (Master thesis, 2012)Motivasjon er sentralt i rekruttering av frivillige ledere og avgjørende for vedvarende frivillig engasjement. Denne studien har studert hvilke motivasjonsfaktorer som gjør seg gjeldende i en frivillig kristen ungdomsorganisasjon ... -
Mobbing fra "innsiden": En kvalitativ forskningsstudie av mobbere, og deres tanker og følelser knyttet til mobbingen
Berg-Hagen, Marianne (Master thesis, 2014)Mobbing er vanskelig å oppdage, og vi vet lite om bakgrunnen til mobberenes handlinger. Formålet med denne studien var å få en innsikt i hvorfor mobbere handler som de gjør. Fokuset har vært på barn i grunnskolen. ... -
Motivasjon hos ledere i vekstorganisasjoner
Kristiansen, Ingvild Lemme (Master thesis, 2014)