Browsing NTNU Open by Author "Grøv, Eivind"
Now showing items 21-40 of 50
-
Evaluering av krav til minste bergoverdekning for undersjøiske vegtunnelar med basis i tunnelane under bygging langs prosjektet Fv. 659 Nordøyvegen
Bjørdal, Kristian Ølnes (Master thesis, 2020)Bergoverdekninga for ein undersjøisk tunnel avgjer kor lang ein tunnel skal vere når største stigning er fastsett. Dette faktum gjer at det er viktig å velje den optimale verdien for bergoverdekning. Eit konservativt val ... -
Frostens utvikling mellom tunnel og bergmasse.: Felt- og laboratoriemålinger med WG Tunnelhvelv T100.
Farstad, Anne Mari (Master thesis, 2012)I Norge er vinterkulden et problem i forbindelse med tunneldrift. I løpet av vinteren utsettes tunneler for frost i varierende grad, og det kan oppstå problemene med isdannelser som utgjør en trussel for sikkerheten og ... -
Gjennomførbarhet med roadheader som drivemetode på ny togtunnel i Oslo
Mohus, Gustav Aarre (Master thesis, 2021)Fram mot 2040 er det forventet en betydelig befolkningsvekst på Østlandet. For å håndtere flere reisende må togkapasiteten gjennom Oslo sentrum økes. Begrensede arealer i dagen gjør at mulighetene i undergrunnen må utnyttes. ... -
High pressure unlined tunnels: Exemplified with Nye Tyin Hydropower Project
Belayneh, Dawit Tadesse (Master thesis, 2013)Topographic condition in Norway is favorable for the development of hydropower and more than 99% of annual production of energy in Norway is generated from hydropower. Unlined tunnels and underground powerhouses have been ... -
Hydraulisk jekking ved høytrykksinjeksjon av berg
Moe, Stine Merete Hvoslef (Master thesis, 2016)Innlekkasje av vann er en stadig utfordring ved driving av tunnel og bergrom, da konstruksjonene normalt er plassert under grunnvannsspeilet. Vannets opptreden og bevegelse i bergmassen, avhenger av bergmassens hydrauliske ... -
Hyperloop i Norge - en konseptstudie
Galåsen, Martin (Master thesis, 2019)Hyperloop er et fremtidig nullutslipp høyhastighets transportsystem for passasjerer og gods under utvikling. Prinsippet til hyperloop er at transporten vil foregå i et lufttett rør der lufttrykket er senket til nær vakuum. ... -
Injeksjon på Bodøtunnelen - Analyse av elektronisk injeksjonsdata
Pettersen, Sølve Utstøl (Master thesis, 2016)I prosesskoden fra Statens vegvesen er det krav om at injeksjonsforløpet kan dokumenteres med variasjon i trykk og masseinngang over tid. Det foreligger derfor mye informasjon om trykkutviklingen under injeksjonen som kan ... -
Kombiløsning mellom utvidelse hos Forset Grus AS og fremtidig jernbane/godsterminal
Ølnes, Eirik (Master thesis, 2016)I prosjektoppgaven «Underjordsanlegg for godsterminal» i faget TGB4500 ved NTNU så undertegnede på muligheten for å flytte deler av det planlagte logistikknutepunktet ved Torgård inn i fjellhaller i Vassfjellet. På denne ... -
Kritisk minste bergoverdekning i undersjøiske vegtunneler.
Pedersen, Magnus Olai (Master thesis, 2018)Oppgaven vil i hovedsak handle om undersjøiske vegtunneler og minste bergoverdekning. Fokuset vil ligge på de forskjellige faktorene som vil ha innflytelse på utbyggingen av undersjøiske vegtunneler. I tillegg vil det ... -
Mapping of Shrinkage Cracks with Dye Penetrant on Sprayed Concrete Cores
Grindheim, Bjarte (Master thesis, 2020)Ein ny metode for kartlegging av svinnriss på sprøytebetongkjernar blei testa i denne masteroppgåva. Dette vart gjort med penetrantvæske med fargemiddel. Metoden er ein ikkje-destruktiv test metode på sprøytebetongkjernar. ... -
Modellbasert berginjeksjon - Utforskning, vurdering og bruk av modeller for berginjeksjon
Haugsand, Martin Hovda (Master thesis, 2018)Denne oppgaven beskriver teorien til injeksjonsmodellene Grout Intensity Number og Real Time Grouting Control. Det er utført et forsøk for å teste Real Time Grouting Controls evne til å beskrive injeksjon. Forsøket fant ... -
Ny klassifiseringsmetode for tunnelkonturen: Definisjon, Analyser, Kriterier og Påvirkning
Andrianopoulos, Alexander Korssund (Master thesis, 2012)Hovedfokuset i dagens tunneldriving er en rask og effektiv driveprosess, der kvaliteten på gjenstående fjell kommer i andre rekke. Fokuset har ført med seg et økt sikringsbehov under driving, og til gjentatte dyre ... -
Nytt løp ved Oslofjorden ved bruk av TBM som drivemetode
Lawton, Marcus Fritzøe (Master thesis, 2014)Det planlagte nye løpet ved Oslofjordtunnelen blir prosjektert for driving med boring og sprengning. Samtidig finnes det mye data fra drivingen av dagens løp som gir et godt grunnlag for å lage en sammenligning av driving ... -
Optimization of Underground Caverns for the Relocation of the Sha Tin Sewage Treatment Works
Hagen, Ingrid Margrethe (Master thesis, 2013)This master thesis "Optimization of underground caverns for the relocation of the Sha Tin Sewage Treatment Works? is written to look at the opportunity to build the new underground facility of Sha Tin Sewage Treatment Works ... -
Rock bolts - Improved design and possibilities
Thomas-Lepine, Capucine (Master thesis, 2012)SummaryRock Bolts, improved design and possibilitiesMaster thesis NTNU 2012Student : Capucine Thomas-LepineSupervisor : Leif LiaKey words : rock foundation, small concrete dam, rock mass classification, rock joints, shear ... -
Rock Breaking under Rolling TBM Disc Cutters in Hard Rock Conditions – Visualization and documentation of cracks
Vassenden, Solveig (Doctoral theses at NTNU;2019:100, Doctoral thesis, 2019)Tunneler kan drives med boring og sprengning eller ved bruk av en tunnelboremaskin (TBM). Tunneboremaskinen har et roterende sirkulært hode med påmonterte kuttere av stål og kalles kutterhodet. Berget brytes ved at kutterene ... -
Rock mechanical analysis of underground caverns at Shatin wastewater facility
Hartmann, Ask Sivssønn (Master thesis, 2017)This master thesis Rock mechanical analysis of underground caverns at Shatin Wastewater facility is written to evaluate the stability of the planned facility, based on the design and layout at the feasibility study level. ... -
Rørskjerm - Midlertidig sikring av stuff ved driving av tunnel gjennom soner med dårlig geologi
Strømsvik, Helene (Master thesis, 2015)Rørskjerm er en sikringsmetode som kan brukes ved tunneldriving under geologiske forhold som gir flommende og rennende masser, som kan skape utglidning på stuff. Disse forholdene kan oppstå ved driving i løsmasse, soner ... -
Seismic Behaviour of Large Rock Caverns Used for Small Modular Reactors
Arntsen, Lars Olav (Master thesis, 2015)Nuclear power is an alternative power source that accounts for 11% of the world s energy generation. While nuclear power has negligible CO2 emissions, there are several other concerns. Nuclear power also creates radioactive ... -
Stabilitetsanalyser av koblingssonen i Fløyfjellstunnelen i Bergen
Vevatne, Stig (Master thesis, 2019)Fløyfjellstunnelen i Bergen skal forlenges fra Sandviken til Eidsvåg i forbindelse med utvidelse av Bybane nettverket fra Bergen sentrum til Åsane. Forelengelsen skal komme i form av koblingssone med av- og påkjøringsramper ...