Blar i NTNU Open på forfatter "Grøv, Eivind"
-
Subsea road tunnels in the Faroe Islands
Samuelsen, Teitur; Grøv, Eivind (Journal article; Peer reviewed, 2018)The Faroe Islands north of Scotland has a disproportionally large number of road tunnels. In addition to 44 km of existing tunnels, two further undersea tunnels totalling 22 km will be completed by 2023. A further 30 km ... -
Testing the use of acoustic emission sensors to detect in-situ hydraulic jacking
Surdal, Christoffer Kolbeinsen (Master thesis, 2021)I denne oppgaven ble akustiske emisjonsensorer brukt til å overvåke et hydraulisk splitting forsøk for å se om AE kunne brukes til å oppdage hydraulisk jekking (HJ) in-situ. Deretter ble det forsøkt å se hvilken forskjeller ... -
The cause of the landslides of 1st and 2nd April 2016 in Tosbotn = Norway La cause des glissements de 2016 à Tosbotn, Norvège
Nordal, Steinar; L Heureux, Jean-Sebastien; Emdal, Arnfinn; Grøv, Eivind (Chapter, 2019)On April 1st 2016 a 50 000 m3 landslide, partly in clay, took a coastline road in Nordland, Norway. While geotechnical engineers and construction workers focused on reopening the road, a much larger slide of about 130 000 ... -
Two New Methods for Defining Shut-In Pressure in Hydraulic Fracturing Tests
Trinh, Quoc Nghia; Hagen, Simon Alexander; Strømsvik, Helene; Larsen, Trond Erik; Grøv, Eivind (Peer reviewed; Journal article, 2023)Hydraulic fracturing is one of the most common methods to determine in-situ rock stress. The interpretation of the shut-in pressure to determine the minor principal stress is an important element of this method, and many ... -
Undersøkelse av fenomenet hydraulisk jekking som følge av sementbasert forinjeksjon i Svartåstunnelen, vestgående løp på E134 ved Kongsberg, Buskerud
Wenaas, Sondre (Master thesis, 2018)En reduksjon av grunnvannsnivået kan føre til setningsskader på hus og annen infrastruktur, drenering av elver og innsjøer, og skade på den omkringliggende floraen og faunaen. For å forhindre at dette skjer i forbindelse ... -
Use of Indentation Tests to Study the Rock Breaking Mechanisms Induced by a TBM Disc Cutter
Hannestad, Eirik (Master thesis, 2015)Since the introduction of mechanical tunnel excavation technology, there has been conducted numerous theoretical, empirical and experimental studies to explain the interaction between rock and mechanical cutting tools. ... -
Utforming av sprengte skjæringer for vegformål - Optimalisering av geometri og utnyttelse av bergets egenskaper
Randulff, Mari Thu (Master thesis, 2018)Utforming av vegskjæringer følger i dag Statens vegvesen sin håndbok N200, som beskriver og setter krav til gitte utforminger. I denne oppgaven er optimal utforming av vegskjæringer hovedsakelig vurdert etter teoretiske ... -
Valg av tunnel kontra veglinje i skjæring basert på ingeniørgeologiske og anleggstekniske vurderinger
Grønvoll, Ingeborg Aalstad (Master thesis, 2021)Norge er et land preget av stor variasjon i topografi som påvirker hvor det er anbefalt å bygge veg. I denne oppgaven står valget mellom tunnel eller veglinje i skjæring, i områder der begge alternativene er aktuelle. ... -
Validity of the NTNU Prediction Model for D&B Tunnelling
Jakobsen, Pål Drevland; Grøv, Eivind; Bruland, Amund; Gjengedal, Sondre (Peer reviewed; Journal article, 2023)The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) has since the early 1970s published prediction models for estimated production rates, time consumption, and costs for rock works. Since the early development of the ... -
Vurdering av underjordsuttak ved Akselberg
Vasantharajan, Mayuran (Master thesis, 2020)Produksjonen av kalkstein fra dagbruddet på Akselberg ønskes å utvides til underjordsuttak av Brønnøy Kalks AS. I den sammenheng er det ønskelig å finne gunstig orientering- og dimensjoner av både bergrom og pilarer for ...