• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kombiløsning mellom utvidelse hos Forset Grus AS og fremtidig jernbane/godsterminal

Ølnes, Eirik
Master thesis
Thumbnail
View/Open
14957_FULLTEXT.pdf (7.711Mb)
14957_COVER.pdf (179.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2401847
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geovitenskap og petroleum [2688]
Abstract
I prosjektoppgaven «Underjordsanlegg for godsterminal» i faget TGB4500 ved NTNU så undertegnede på muligheten for å flytte deler av det planlagte logistikknutepunktet ved Torgård inn i fjellhaller i Vassfjellet. På denne måten brukes arealer som ellers ikke kan utnyttes, og dermed unngås de mange negative konsekvensene ved å legge logistikknutepunktet i dagen.

For Jernbaneverket vil det være en stor kostnad å investere i et underjordsanlegg kontra å bygge det i dagen. Til gjengjeld vil anlegget trolig være billigere å vedlikeholde fordi det ikke blir påvirket av vær og vind i samme grad. Det vil også være en nærmest uendelig mulighet til utvidelser senere fordi det ikke er rift om de tilstøtende arealene.

Forset Grus AS ønsker en lokasjon hvor de kan ta ut pukk i flere tiår fremover i tid uten at de forstyrrer nærliggende miljø. De har derfor, sammen med Pro Invenia AS, laget en mulighetsstudie av et underjordisk pukkverk i Vassfjellet. Et slikt pukkverk vil eliminere alle negative faktorer knyttet til pukkproduksjon, utenom tungtrafikk inn og ut av anlegget. Løsningen krever en investering på over 20 millioner kroner før pukkverket kan tjene penger på deponering. I denne avhandlingen blir det vurdert om Forset Grus AS kan drive fjellhaller med en geometri som er gunstig for en eventuell godsterminal. Når fjellhallene er ferdig kan de gå over til å produsere pukk fra fjellhaller som senere skal brukes til deponering.

På bakgrunn av tilgjengelig informasjon fra rapporter, topografiske kart, NGUs berggrunnskart og erfaringer fra tidligere prosjekter i Norge er det laget en modell i programmet Phase2 fra RocScience. Geometrien til hallene er bestemt ut fra plasskrav fra Jernbaneverket og skattepliktig areal. Det er knyttet usikkerhet til inputparameterne og det er derfor det ikke forsøkt å optimere bredden på pilarene eller bergsikringen.

Resultatet for k=1,0 og k=2,0 viser at spenningene og deformasjonene i hallene kun vil være moderate, og at det dermed kun trengs en moderat mengde bergsikring for å stabilisere eventuelle bruddsoner. Når k=2,5 vil pilarene i deponihallene nærme seg det som trolig er maksimal belastning før de blir ustabile.

På bakgrunn av resultater i denne avhandlingen konkluderes det med at anlegget kan bygges. Dette anlegget vil ha mange viktige miljømessige fordeler både lokalt og nasjonalt, fordi det vil fjerne fotavtrykket til store industrier lokalt å flytte nasjonal godstransport fra vei og over på jernbane.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit