Blar i NTNU Open på forfatter "Bungum, Berit"
-
Fysikkelevar møter kvantefysikk - Ein studie om røntgen og ReleKvant sin nettbaserte undervisingressurs, for Fysikk 2
Henden, Bjørn Erik Lote (Master thesis, 2016)Denne oppgåva er eit delprosjekt innan forskings- og utviklingsprosjektet ReleKvant, eit prosjekt som utviklar nettbaserte undervisingsressursar tilpassa kompetansemåla for kvantefysikk og relativitetsteori i programfaget ... -
Fysikkelevers forståelse av kvantefysikkens erkjennelsesmessige sider og dens prinsipielle brudd med klassisk fysikk - "Ja, ikke sant? Det er superfrustrerende!"
Myhrehagen, Henning Vinjusveen (Master thesis, 2015)Denne oppgaven er et delprosjekt innenfor forsknings- og utviklingsprosjektet ReleKvant, et prosjekt som utvikler nettbaserte undervisningsressurser tilpasset læreplanens kompetansemål om kvantefysikk i programfaget Fysikk ... -
Gruppediskusjoner rundt en kraftplattform: En kvalitativ studie om bruk av språket for å avdekke og korrigere elevers misoppfatninger og alternative forestillinger i mekanikk.
Sjøvik, Vegard Aas (Master thesis, 2010)Oppgaven tar for seg elevers gruppediskusjoner med utgangspunkt i en kraftplattform og en heis som arena. Jeg har utviklet og prøvd ut et undervisnings opplegg hvor elever bruker en elektronisk kraftplattform som gir ... -
Incorporating creativity in science and mathematics teaching: Teachers’ views on opportunities and challenges
Johansen, Astrid; Mogstad, Erik; Gajic, Bojana; Bungum, Berit (Peer reviewed; Journal article, 2022)Although creativity constitutes part of 21st century skills, realizing a curriculum that emphasizes creativity in science and mathematics appears to be a challenge. In this study, we investigate how lower secondary science ... -
"Ingen kan bygge romferge alene" - Læreres utbytte av faglig etterutdanning innen romteknologi
Mehli, Hanne; Bungum, Berit (Journal article, 2012)This article reports a case study of how science teachers benefit from participation in an in-service course on space technology at Andøya Rocket Range in Northern Norway. The course deviates from current policy for teachers’ ... -
Klimaproblematikk i fysikk - En kvalitativ studie av forskere og læreres synspunkter på klimaundervisning i fysikkfaget
Mathisen, Hans Petter (Master thesis, 2023)Global oppvarming som et resultat av menneskelige klimaendringer fører til mer ekstremvær i form av hetebølger, flommer og ekstreme nedbørsmengder. Reduksjon i klimautslippene og tilpasninger til de endringene som kommer ... -
Kraftfull fysikktime - En undersøkelse av møtet mellom ingeniøren og fysikkelever
Hermanrud, Liv (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler et studium av rekrutteringstiltaket «Kraftfull fysikktime» i regi av Energi Norge. I samarbeid med Energi Norge har Skolelaboratoriet ved NTNU utviklet dette undervisningsopplegget, som ... -
Kvanteobjekter i Fysikk 2
Fransplass, Julia Susanna (Master thesis, 2023)Kvanteobjekter ble nylig introdusert i kompetansemålene for Fysikk 2 i videregående skole som en del av den nye læreplanen. Den vanligste ontologiske tilnærmingen til undervisning av kvantefysikk er i dag gjennom ... -
Kven vart fysikkstudenten?: Ei undersøking av avgangsstudentar sine interesser, inspirasjonskjelder og framtidsplanar.
Hauge, Helene (Master thesis, 2011)I denne oppgåva har eg studert avgansstudentar i fysikk sitt syn på studietida og framtida. Forskingsspørsmåla fokuserer på kva læringsaktivitetar studentane har likt, kva som har motivert dei gjennom studietida og kva ... -
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?
Esjeholm, Bjørn Tore; Bungum, Berit (Chapter, 2017)This chapter investigates in what ways school technology may reflect professional technological practices. Using the historical development within the aeronautical industry as an example, characteristics of technological ... -
Making it work: How students can experience authentic science inquiry in design and technology projects
Bungum, Berit (Chapter, 2013) -
Meaning Making Through Use of Interactive Whiteboards During Physics Group Work: A Case Study from Engineering Education
Mellingsæter, Magnus Strøm (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:148, Doctoral thesis, 2014)This thesis investigates physics group work among engineering students. A case study is presented, in which first-year engineering students attended physics group work as part of a basic physics course. Each student group ... -
Modellering i termisk fysikk
Olsen, Oskar Andreas (Master thesis, 2022)Den avsluttende masteroppgaven ved studiet MLREAL har jeg skrevet en oppgave i fysikkdidaktikk der jeg har forsket på modellering innen termisk fysikk i Fysikk 1. At programmering skal brukes i fysikk er forankret i ... -
Naturvitenskapens egenart som en del av fysikkundervisningen
Fagerheim, Svein Ove Haugum (Master thesis, 2023)Vitenskap har i århundrer vært med å prege samfunnet som vi lever i. Hva det er som kjennetegner vitenskap blir ofte kalt for naturvitenskapens egenart. I et samfunn i stadig raskere utvikling, hvor tilgangen på informasjon ... -
"Never at Rest" - Anvendelse av kraftbegrepet i lærebøker i fysikk for videregående skole
Stavrum, Lars Rikard (Master thesis, 2014)Denne oppgaven har undersøkt hvordan kraft behandles i lærebøker i fysikk beregnet på elever i den videregående skolen i Norge. Læreverkene <> og <> for Fysikk 1 og Fysikk 2, i alt fire bøker, har dannet grunnlaget for ... -
“Never at rest”: developing a conceptual framework for descriptions of ‘force’ in physics textbooks
Stavrum, Lars Rikard; Bungum, Berit; Persson, Rolf Jonas (Peer reviewed; Journal article, 2020)The concept of ‘force’ is abstract and challenging for many physics students, and many studies have revealed misconceptions that hinder students’ understanding and learning in classical physics. One reason for this may be ... -
Numeriske metoder og programmering i fysikk 1
Skøien, Johanna Xiaoli (Master thesis, 2023)Med fagfornyelsen ble det vedtatt at norske fysikkelever skal arbeide mer digitalt. Denne digitaliseringen kommer spesielt til syne i fysikk 1 gjennom kompetansemålet: «… eleven skal kunne bruke numeriske metoder og ... -
Observasjon og tolkning av stein på mellomtrinnet - Prikker, striper og lag-på-lag forteller historier
Haugland, Hilde Cathrine (Master thesis, 2017)I denne masteroppgaven undersøkes hvordan 5. trinnselever observerer og tolker stein ved hjelp av kjennetegn i steiner og kunnskap om steinenes dannelsesprosess. Det er spesifikt mønstrene prikkete, stripete og lag-på-lag ... -
Observation in quantum physics: challenges for upper secondary physics students in discussing electrons as waves
Huseby, Anders; Bungum, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2019)Quantum physics is challenging for young students, but also a source of fascination. Observation is a key concept in order to understand how principles and experimental results in quantum physics differ from what we are ... -
Perceptions of technology education:: a cross-case study of teachers realising technology as a new subject of teaching
Bungum, Berit (Doctoral thesis, 2003)Education has become internationalised. Educational trends, concerns and debates exceed national and cultural borders, and ideas and innovations are being exchanged and transferred. Many curriculum programmes and reforms ...