Blar i NTNU Open på forfatter "Bungum, Berit"
-
Physics students' understanding of fundamental principles in quantum physics
Bungum, Berit; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Henriksen, Ellen Karoline (Chapter, 2016) -
Pictures on Mathematics Tests - an eye movement analysis
de Besche, Johan (Master thesis, 2023)Forskning på multimedia i læringssituasjoner er et veletablert felt. På lignende vis finnes det veldig mye forskning om vurdering. Kombinasjonen av disse forskningsfeltene, altså bruk av multimedia i vurderingssammenheng, ... -
Praktisk labarbeid - Hensikt, praksis, effekt
Kure, Søren Evensen (Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg hensikter ved praktisk labarbeid i naturfag på ungdomstrinnet og i hvilken grad disse oppnås. Temaet belyses ved hjelp av en gjennomgang av ni større empiriske undersøkelser av effekter av labarbeid ... -
Praktiske introduksjonslekser – hva kan det bidra med i naturfag?
Egelandsdal, Kari (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven dreier seg om praktiske introduksjonslekser i naturfag. En praktisk introduksjonslekse er et mindre forsøk gitt som hjemmelekse til elevene før introduksjon av et nytt emne i undervisningen. Dette er ... -
Programmering og algoritmisk tenkning i fysikkundervisning
Nordby, Sigurd Torp (Master thesis, 2019)Som et ledd i den norske regjeringens strategi for digitalisering av norsk skole, er det bestemt at programmering og algoritmisk tenkning («computational thinking») skal innføres i skolens matematikk- og naturfag. Det har ... -
Programmering og modeller for strålingsbalanse
Herberg, Johan Fredrik Berthling (Master thesis, 2021)Gjennom fagfornyelsen har programmering blitt innført som en ny ferdighet i fysikkundervisningen. Kompetansemålene for fysikk 1 har også blitt endret og omformulert med et fokus på å redusere mengden fagstoff i kombinasjon ... -
Quantum Talk: How small-group discussions may enhance students’ understanding in quantum physics
Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (Journal article; Peer reviewed, 2018)Quantum physics challenges our views of the physical world anddescribes phenomena that cannot be directly observed. The useof language is hence essential in the teaching of quantum physics.With a sociocultural view of ... -
ReleQuant - improving teaching and learning in quantum physics through educational design research
Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Bøe, Maria Vetleseter (Journal article; Peer reviewed, 2015)Quantum physics and relativity are demanding for teachers and students, but have the potential for students to experience physics as fascinating and meaningful. Project ReleQuant engaged in educational design research to ... -
Roboter i undervisningen på ungdomstrinn
Ferstad, Stian (Master thesis, 2021)Som en del av digitaliseringsstrategien som ble vedtatt av regjeringen tidligere, er det bestemt at programmering og algoritmisk tenkning skal innføres i den norske skolen. Ved innføring av Fagfornyelsen ble dette enda ... -
Satellitt-teknologi: Hvilken plass kan fagområdet få i grunnopplæringen?
Nergård, Gunnar (Master thesis, 2017)Denne oppgaven har som mål å undersøke hvilken plass fagområdet satellitt-teknologi kan få i den nye læreplanen for grunnopplæringen. Dette blir gjennomført gjennom oppgavens to primære forskningsspørsmål. Det første ... -
Science and Mathematics as part of practical projects in technology and design: An analysis of challenges in realising the curriculum in Norwegian schools
Bungum, Berit; Esjeholm, Bjørn-Tore; Lysne, Dag Atle (Journal article; Peer reviewed, 2014)Technology and design is seen by many as having a potential for students to work with science and mathematics in practical contexts. The view is particularly evident in the Norwegian curriculum, where technology and design ... -
Ski lifts, bowling balls, pipe system or waterfall? Lower secondary students’ understanding of analogies for electric circuits.
Mogstad, Erik; Bungum, Berit (Peer reviewed; Journal article, 2020)Electric circuits are challenging for students to understand, and a wide range of analogies are developed in order to support their learning. This article investigates how lower secondary students understand four analogies ... -
Teachers' Views on Inquiry-Based Learning in Science - A Case Study from an International School
Panjwani, Neelam (Master thesis, 2015)This thesis presents a study of teachers' perspectives on inquiry-oriented approaches and how they conceptualize them. Five teachers from an international school were interviewed. They were asked to describe how they ... -
Teknologi og design på ungdomstrinnet - Kjennetegn på undervisning i teknologi og design på ungdomstrinnet
Jdaini, Amar (Master thesis, 2013)Teknologi og design ble innført i 2006 som et hovedfagområde i naturfag i kunnskapsløftet LK06 og skulle implementeres som et flerfaglig emne der matematikk, naturfag og kunst og håndverk samarbeidet. Samspillet mellom ... -
Teknologi og programmering for alle - En faggjennomgang med forslag til endringer i grunnopplæringen - august 2016
Sanne, Anders; Berge, Ola; Bungum, Berit; Jørgensen, Eva Celine; Kluge, Anders; Kristensen, Tor Espen; Mørken, Knut Martin; Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun (Research report, 2016) -
Teknologi som en del av fysikkfaget i videregående skole: Utvikling og utprøving av et undervisningsopplegg om elektroniske sensorer
Nes, Brit (Master thesis, 2008)Oppgaven tar for seg teknologiens plass i fysikkundervisningen i videregående skole. I de nye læreplanene fra Kunnskapsløftet har det kommet et nytt hovedområde Fysikk og teknologi, med fokus på moderne elektronikk. I ... -
Teknologiske system med sender og mottaker
Bjørkhaug, Kristoffer (Master thesis, 2022)I vårt moderne samfunn er vi omgitt av teknologi. Med innføringen av Fagfornyelsen ble teknologi satt som et eget kjerneområde i læreplanen for naturfag og blir også satt fokus på i kompetansemål som «utforske, forstå og ... -
Textbook images: How do they invite students into physics?
Bungum, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2013)This paper presents a study of images in Norwegian physics textbooks for upper secondary school, and how they invite students into physics by means of visual communication. The concept of 'framing' is used to investigate ... -
What do quantum computing students need to know about quantum physics?
Bungum, Berit; Selstø, Sølve (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
What Is Light? Students’ Reflections on the Wave-Particle Duality of Light and the Nature of Physics
Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Vistnes, Arnt Inge; Bungum, Berit (Journal article; Peer reviewed, 2018)Quantum physics describes light as having both particle and wave properties; however, there is no consensus about how to interpret this duality on an ontological level. This article explores how pre-university physics ...