Blar i NTNU Open på forfatter "Angelo, Elin"
-
Outsourcing av skolens musikkundervisning - et bærekraftig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole?
Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen ser på samarbeid mellom kulturskole og grunnskole i en bykommune i Norge, der kulturskolen som en ekstern samarbeidspartner har overtatt ansvaret for musikkundervisningen på 1.-4. trinn i tre av kommunenes ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser
Angelo, Elin (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:323, Doctoral thesis, 2012)Philosophies of Work in Instrumental Music Education In this article-based dissertation I discuss the research question: What philosophies of work are expressed through thematic narrative analyses of instrumental music ... -
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet
Angelo, Elin (Book, 2014)Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk Praksiser i musikkfeltet Hva er det kunstpedagogen kan og skal? Det musikk- og kunstpedagogiske feltet er i liten grad formelt regulert, og det er mye opp til den enkelte å bestemme ... -
Samkunst for selve livet: Om danning og livsmestring i valgfaget produksjon for scene
Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hensikten med denne artikkelen er å undersøke læreres oppfatninger av betydninger ved valgfaget produksjon for scene i ungdomsskolen. Datamaterialet for artikkelen er generert gjennom en landsomfattende spørreskjemaundersøkelse ... -
Skolen som mulighetenes univers i bygda - Eksistensorientert ledelse som drivkraft
Angelo, Elin; Emstad, Anne Berit (Chapter, 2015)I dette kapitlet diskuterer vi hvilke prosesser som har medvirket til kraftfullt samarbeid om barns og unges læring og utvikling i Tolga kommune. Vi diskuterer disse prosessene på skoleeier- og skoleledelsesnivå, og drøfter ... -
Struggles of Governance and Autonomy in the Field of Kulturskole
Angelo, Elin; Heian, Mari Torvik; Berge, Ola Kveseth (Journal article; Peer reviewed, 2023)The Norwegian extracurricular schools of music and performing arts, kulturskolen, largely govern themselves. In contrast to other types of law obliged schools, kulturskolen receives no clear signals from either state levels, ... -
The music educator: Bridging performance, community and education – An instrumental teacher’s professional understanding
Angelo, Elin (Journal article; Peer reviewed, 2015)Abstract: In this article I discuss the professional understanding of an instrumental music teacher with multiple tasks in basic music education in Norway. This teacher is positioned in a small Community School of Music ... -
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole
Aune, Solveig (Master thesis, 2019)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen omhandler krav og forventninger til Kunst- og designlærerens fagkunnskap og fagutvikling i den videregående skole. Undersøkelsen tar form i et sosialkonstruksjonistisk ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
Øyen, Jenny Elise (Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Value-Based Collaboration Between Leaders at Schools of Music and Performing Arts and leaders at compulsory schools
Emstad, Anne Berit; Angelo, Elin (Journal article; Peer reviewed, 2018)In this study, we investigate collaboration efforts between leaders at schools of music and performing arts and leaders at compulsory schools, as well as the drivers behind the initiation and maintenance of such collaborative ... -
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance
Rolfhamre, Robin; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Book, 2022)Early music performance in its broadest capacity presents a compelling case of being something in the present that is representing, presenting, enacting, re-enacting, living and re-living, concretising and fantasizing a ... -
Voicing dialogues: Exploring kaleidoscopic notions of voice through performative autoethnography
Jenssen, Runa Hestad (Doctoral theses at NTNU;2023:131, Doctoral thesis, 2023)Summary I am obsessed with voices. This obsession meant I sang before I could talk. It led me through higher music education as a classically trained singer. It shaped my experience in a western sociocultural context ...