Browsing NTNU Open by Author "Kvithyld, Trygve"
Now showing items 1-10 of 10
-
Argumenterende skriving på 4. trinn: En utforskende studie av et eksplisitt skriveforløp om den argumenterende sjangeren.
Isaksen, Signe Solberg (Master thesis, 2023)Denne studien har som hensikt å undersøke bestemte sjangertrekk i fire elevtekster, og hvordan elevene samtaler om disse etter et skriveforløp med argumenterende skriving på fjerde trinn. Å kunne argumentere er en ferdighet ... -
Det var mange abstrakte avsnitt uten innhold En studie av Vg3-elever som leser, skriver, samtaler og lager podkast om den abstruse novellen "Jeg sover" av Tor Ulven
Fjøseide, Ida Skaret (Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvordan litterær kompetanse kommer til syne hos Vg3-elever i arbeid med en utfordrende, abstrus novelle i norskfaget. Studien legger til grunn et ... -
Digitalisering av arbeid med grammatikk
Reikvam, Anna Mjelstad (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan to digitale læremidler legger opp til arbeid med gram- matikk i norskfaget, på mellomtrinnet. Grammatikken har hatt en lang og solid tradisjon i norskfaget, men den har også vært mye ... -
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»
Kvithyld, Trygve (Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg ... -
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?
Kvithyld, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2021)En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. ... -
Muligheter og begrensninger ved bruk av læringsressurser i skriveopplæringen – en komparativ casestudie av to skriveforløp i norskfaget på ungdomstrinnet der samme læringsressurs blir iscenesatt
Kvithyld, Trygve (Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:335, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Avhandlingen undersøker hvordan elever i to ungdomsskoleklasser får undervisning i argumenterende skriving i norskfaget når undervisningen tar utgangspunkt i en læringsressurs som er anbefalt av ... -
Ressursbanken "Norsklærere 2.0"
Bjerkeseth, Cecilie Ingeberg (Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ innholdsanalyse av hvordan norsklærere bruker Facebook-gruppen «Norsklærere 2.0» som en digital, faglig ressursbank. Studien benytter seg av en kvalitativ konvensjonell innholdsanalyse for å ... -
Skrivediskurser i Fagfornyelsen En analyse av skrivediskurser i læreplanen i norsk sammenlignet med læreverket "Fabel".
Wisløff, Ida Ledang Husøy (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvilke skrivediskurser elever på 1.-7. trinn inviteres til å skrive innenfor, ut fra læreplanen i norsk og skriveoppgaver som er utarbeidet til denne læreplanen i læreverket Fabel. Oppgaven ... -
Utøvelse av faglighet i møte med en multimodal tekst - En studie av 8.trinnselever som leser, skriver og samtaler om bildeboka Bomulv i et norskfaglig literacyperspektiv
Hagen, Ann-Lisbeth Kalland (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 8.trinn arbeider med å lese, skrive og samtale om bildeboka Bomulv (Svendsen & Duzakin, 2016). Forskningsdesignet i studien er kvalitativt, og undervisningsdesignet kombinerer ... -
Å benytte utfylte skriverammer som utgangspunkt for tekstsamtaler: En kvalitativ casestudie om tekstsamtalens didaktiske potensial under videreutvikling fra skriveramme til ferdig tekst
Selboe, Oline Strickert (Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at skriving og samtaler om tekster bør foregå samtidig, slik at elever kan tilegne seg kunnskap om språk samtidig som de skaffer seg erfaringer med å benytte denne kunnskapen i egen tekstskaping ...