Browsing NTNU Open by Author "Kirkvold, Lillian"
Now showing items 1-18 of 18
-
Brain Drain: What factors may predict turnover intention?
Grønnesby, Vivian Rannem (Master thesis, 2011)This is a quantitative study where the main object was to find what factors that may predict turnover intention. The basis was different theoretical movements within motivation, competence development and job satisfaction, ... -
Den skjulte vansken i skolen
Ingdal, Julie Staverløkk (Master thesis, 2023)Tematikken for denne studien er innenfor et spesialpedagogisk perspektiv, og vil ta for seg de innagerende elevene i skolen og hvilke erfaringer lærere har med å ivareta dem i skolen. Formålet for denne studien vil derfor ... -
Elevers selvopplevde konsentrasjonsevne
Stubsjøen, Maren; Marstad, Mali Ingeborg Vollan (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Elevers selvopplevde kosentrasjonsevne
Stubsjøen, Maren; Marstad, Mali Ingeborg Vollan (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Forebygging av mobbing i klasserommet
Vikhals, Ulrikke Fremstad (Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne bacheloroppgaven er forebygging av mobbing, og problemstillingen som innholdet i oppgaven tar utgangspunkt i er som følgende: Hvilke tiltak opplever læreren kan bidra til å forebygge mobbing i klasserommet? ... -
Formare puerum dictis («Å danne ungdommen gjennom tale»)
Andersen, Eivind Dille (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven handler om dannelse og muntlige fortellinger i norskfaget. I norskfagets formål står det skrevet at faget er sentralt for elevenes dannelse. Dermed blir norskfaget og norsklæreren en sentral rolle å ... -
Holdninger, tankesett og faglig selvtillit i matematikk. En kvantitativ studie av sammenhenger mellom elevenes holdninger til matematikk, tankesett og faglige selvtillit i matematikk.
Øyen, Camilla Sagelv (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i ulike aspekter knyttet til elevenes læring i matematikk, som det emosjonelle, for å kunne forebygge utviklingen av vansker i faget. Problemstillingen som blir belyst ... -
Hvorfor åpne skoler?
Hegge, Ingeborg (Bachelor thesis, 2019)Åpne skoler handler om en arealmessig åpenhet i skolebygg og den tilhørende pedagogiske virksomheten. Denne utformingen har vært en del av Norske skoler siden 1960-tallet, men i de senere tiår har det nesten ikke blitt ... -
Inkludering i segregert undervisning
Hanssen, Trine (Bachelor thesis, 2019)På grunn av viktige forkjempere som kjempet for at skolen skal være for alle og tilpasset etter elevenes behov, får vi en Grunnskolelov i 1969. Tilpasset opplæring blir derfor et prinsipp som står sterkt i «den inkluderende ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
Kirkvold, Lillian (Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ... -
“Maybe the kids need to decide a little?”: Trust and Relatedness through Increased Self-Determination - A qualitative study regarding third grade pupils' self-determination in light of social roles and relations
Engesbak, Oda Sofie (Master thesis, 2021)Temaet for denne studien har vært selvbestemmelse i lys av sosiale roller og relasjoner. Forskningen har foregått innenfor rammene til TIL-modellen, som er en praktisk-didaktisk modell utviklet av Skaalvik and Skaalvik ... -
Mobbings framstilling i ungdomslitteratur
Havdal, Anita (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven tar et dypdykk inn i ungdomslitteraturen, og hvordan den framstiller mobbing. Dette med utgangspunkt i problemstillingen «hvordan fremstilles temaet mobbing i ungdomslitteraturen, og hvordan kan man ... -
Om å oppleve ordene - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers erfaringer i arbeid med elever som har spesifikke språkvansker
Austnes, Sunniva (Master thesis, 2017)Språk er noe av det viktigste et barn lærer å utvikle. Vi bruker språket gjennom hele dagen, både for å kommunisere, dele tanker, meninger og videre for læring. I dagens skole stilles det også store krav til språklige ... -
Sosial kompetanse og innagerende atferd i skolen
Skogan, Marte (Master thesis, 2022)I denne studien ønsker jeg å se nærmere på lærernes opplevelse av tilrettelegging for utvikling av sosial kompetanse hos elever som viser innagerende atferd i skolen. Innagerende atferd oppleves sjelden som problematisk ... -
Sykdom og død i ungdomslitteratur
Sætervik, Helle (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan temaene sykdom og død blir tatt opp i to utvalgte ungdomsbøker: Faen ta skjebnen (2013) av John Green og Så vakker du er (2013) av Brynjulf Jung Tjønn. Begge disse er kritikerroste ... -
Utfordringer og muligheter ved tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
Fosby, Maria Dahl (Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven er et kvalitativ studie av tre læreres oppfatninger og tanker om tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial, samt hva som kjennetegner denne elevgruppa. Problemstillingen ser på tre ... -
Uønsket atferd hos elever, hvordan kan dette forhindres?
Solem, Marit (Bachelor thesis, 2018)Oppgaven omhandler hvordan man som lærer kan arbeide for å forhindre den uønskede atferden hos elever, og hvordan man kan skape et bedre læringsmiljø hos elever som viser uønsket atferd, men også for resten av klassen. ...