Browsing NTNU Open by Author "Eikeseth, Unni"
Now showing items 1-12 of 12
-
Elevers oppfatning av kjemifagets relevans
Pedersen, Dina (Master thesis, 2022)Kontekstbasert undervisning har flere betydninger. Formålet med undervisningsformen er å øke motivasjonen og å aktualisere fagstoff for elever ved å skape et behov for å lære kjemi gjennom å presentere relevante problemstillinger ... -
En kasusstudie som undersøker om en ekstern aktør i en autentisk kontekst kan fremme bærekraftskompetanser hos elever.
Amdal, Solveig (Master thesis, 2022)Forskning sier at elever ofte kan få stort læringsutbytte når det gjennomføres uteskole eller undervisning utenfor klasserommet(Sinnes, 2021). I 2012 lagde kunnskapsdepartementet en revidert strategi for utdanning for ... -
“I call it frost.” Features of scientific social language during inquiry-based learning on the particulate nature of matter
Eikeseth, Unni; Haugstad, Kristin Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)The particulate nature of matter (PNM) is central to learning science and is a difficult concept for both children and adults. The purpose of this study is to examine how teaching materials from an integrated science and ... -
Kjemi i skolehagen
Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
Kjemi i skolehagen
Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ... -
Lærerens syn på bruk av rap som en del av naturfagundervisningen
Bjørhusdal, Therese (Bachelor thesis, 2019)Temaet for bacheloroppgaven er rap i naturfagundervisning. Mange sliter med naturfaglige begrep, og velger bort realfagene på videregående. Det er derfor viktig med god naturfagundervisning hvor man begynner tidlig med å ... -
Praktisk arbeid og motivasjon i naturfag
Stenseth, Inge (Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å undersøke om praktisk arbeid i naturfag kan påvirke motivasjonen til elevene. I oppgaven brukes det teori om praktisk arbeid, selvbestemmelsesteorien og teori om mestringsforventning. ... -
Seksualitet og mangfold i serien "Newton - kroppen"
Opdahl, Emily (Bachelor thesis, 2021)I dette forskningsprosjektet har jeg sett på hvordan NRK-programmet «Newton – kroppen» kan bidra til forståelse av seksualitet og mangfold. I tillegg har jeg sett på om dette programmet kan være et godt supplement til ... -
Skolehage som arena for meningsfylt læring og utdanning for bærekraftig utvikling
Wolff, Silje Aase; Eikeseth, Unni (Peer reviewed; Journal article, 2021)Elevers motivasjon for naturfag synker fra elever starter på skolen og gjennom barne- og ungdomsskolen. For norske ungdomsskoleelever er nedgangen særlig stor, og avstanden til de andre nordiske landene øker. Det er kjent ... -
Språk i naturfag
Fagerbæk, Ellen Sommervold (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker elevenes kunnskap om naturfaglige begreper i en utforskende økt. Det har blitt gjennomført ved å se på et lite utvalg naturfagbegreper, nærmere bestemt prosessord. Wellington og Osborne ... -
Tverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
Rognstadbråten, John Christer (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt ... -
Uteskoleaktiviteter og inkludering
Risvik, Ida Kanutte (Bachelor thesis, 2019)Uteskoleaktiviteter kan bli mer aktuelt nå når Fagfornyelsen kommer inn i skolesystemet. Som kommende lærer har jeg lyst å se mer på mulighetene uteskoleaktiviteter tilbyr, da spesielt hensyn til inkludering i et ...