Blar i NTNU Open på forfatter "Frostad, Per"
-
Realisering av Opplæringslovens § 2‐6: En kvalitativ studie av fire læreres erfaring med realisering av § 2‐6 på mellomtrinnet
Høksnes, Nina Skau (Master thesis, 2013)Formål og problemstilling: Formålet med studien er å få innblikk i den erfaring lærere, som underviser en klasse med hørselshemmede og hørende elever, har med tanke på tilrettelegging av et fag når tegnspråk og norsk skal ... -
Relative alderseffekter i ungdomsskolen og videregående skole: En kvantitativ tverrsnittstudie om psykiske plagers medierende effekt på skoleprestasjoner
Krokstad, Morten (Master thesis, 2019)Bakgrunn Denne studien tar for seg temaene relative alderseffekter, skoleprestasjoner og psykisk helse. Et stort engasjement rundt psykisk helse under hele masterløpet, samt en bacheloroppgave skrevet av undertegnede i ... -
Samarbeid, trivsel og læring
Robinson, Gunnlaug (Master thesis, 2012) -
Seks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen.
Walle, Linda Judith (Master thesis, 2013)Studiens problemstilling: Seks spesialpedagogers refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for deltakelse i språklige aktiviteter for barn med cochlea implantat (CI) i barnehagen. Formål: Formålet var å få innsikt ... -
Ska vi vær i lag?: En kvalitativ enkasusstudie om hva som kjennetegner kommunikasjonen i samspill og samhandling mellom et barn med cochleaimplantat og høreapparat og jevnaldrende, hørende barn i spontane lekesituasjoner
Andreassen, Ingunn Helene (Master thesis, 2012)Bakgrunn: For barn med hørselstap kan det være en vanskelig prosess å delta i kommunikasjon med jevnaldrende, hørende barn. Problemer med oppfattelse og forståelse av språk kan gjøre det reelle samspillet i leken mer ... -
Skolevegring i ungdomsskolen En kvantitativ studie av risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til ufrivillig skolefravær.
Aae, Marte (Master thesis, 2023)Sammendrag Skolevegring har blitt en del av dagens skoledebatt, da undersøkelser viser at andelen elever som utvikler skolevegring øker og at de blir yngre (Brochmann & Madsen, 2022; Kunnskapsdepartementet, 2021). Skolen ... -
Skulk i ungdomsskolen
Melby, Stina (Master thesis, 2011) -
Stressors and vulnerability during upper secondary school: subjective experiences of classroom climate and coping beliefs as predicting factors of school stress in Norway
Haugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Peer reviewed; Journal article, 2021)The present longitudinal study was designed to scrutinize how adolescents perceive their life in upper secondary schools in general, and how central aspects of their perceived classroom climate predicted their coping beliefs ... -
TA – UTFORSKE – GJENKJENNE: Hvilke objektegenskaper er blinde barn opptatt av når de skal gjenkjenne gjenstander og taktile bilder?
Jernsetervangen, Hanne (Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett på hva blinde barn er opptatt av ved gjenkjenning av gjenstander og taktile bilder. Jeg ønsket å finne ut hva barnet rettet sin oppmerksomhet mot ved gjenstanden for å kunne gjenkjenne ... -
Tegnspråk, talespråk, skriftspråk og... - En kvalitativ studie av hvordan døve og hørselshemmede elever og deres hørende lærer kommuniserer i undervisning på en knutepunktskole
Agerup, Charlotte Helene (Master thesis, 2018)Flere døve og hørselshemmede elever har undervisning i og på norsk tegnspråk etter vedtak om § 2-6 og § 3-9 i Opplæringsloven, noe som innebærer at undervisning skal skje på norsk tegnspråk. Målet med denne studien har ... -
Tilgjengelighet til Word- og PDF- dokument for blinde skjermleserbrukere
Krakhellen, Bente (Master thesis, 2013)Formål: Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut om det er forskjell på tilgjengeligheten til Word- og PDF-dokument for blinde skjermleserbrukere når dokumentene er universelt utformet. Metode: Det er benyttet ... -
Tilpasset og effektiv matematikkundervisning
Langseth Eliassen, Joakim (Master thesis, 2021)I denne oppgaven har målet vært å undersøke hva en lærer og en gruppe av hans elever opplever som tilpasset og effektiv matematikkundervisning. I tillegg ønsket jeg innsikt i lærerens undervisningspraksis for å se hvordan ... -
Tilpasset opplæring: En kvantitativ studie av hvilke oppfatninger rektorer og lærere har av tilpasset opplæring
Stette, Hege (Master thesis, 2013) -
Tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
Salen, Marte (Master thesis, 2020)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot elever med nedsatt hørsel og hvordan to lærere opplever og erfarer arbeidet med fenomenet. Formålet med denne studien har vært å belyse hvordan lærerne erfarer tilretteleggingen ... -
Tilrettelegging for inkludering av sterkt tunghørte - En case fra ungdomsskolen
Røilid, Adine Martine (Master thesis, 2017)Hovedtema i denne oppgaven er inkludering av sterkt tunghørte i skolen og det pedagogiske opplegget rundt sterkt tunghørte. Oppgaven består av en teoridel som viser til teori om historisk utvikling, hørselshemming, ... -
Tittel: "Jeg hadde... sikkert greid meg litt uten PCèn eller iPadèn, men jeg hadde ikke klart meg uten SmartBoarden" Undertittel: En kvalitativ studie av hvilke erfaringer lærere og deres elever med nedsatt hørsel har med bruk av digitale flater.
Bjørnbakk, Gry (Master thesis, 2020)Sammendrag Den siste store kunnskapsoversikten over nyere nordisk forskning om «Hørselshemmede barn og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole» (Kermit, 2018), viste at elever med nedsatt hørsel har ... -
Ung, hørselshemmet og talespråklig - en kvalitativ studie av videregåendeelevers opplevelse av suksessfaktorer ved en spesialskole for hørselshemmede
Habecker, Diana BS (Master thesis, 2018)Det er stadig flere ungdommer med hørselshemming som først begynner på det videregåendeløpet på sitt hjemsted. Noen av disse faller fra, flytter og begynner på skole tilpasset og tilrettelagt for hørselshemmede. Formålet ... -
Ungdomsskoleelevers tanker om matematikkundervisning og matematikkunnskap: En kvantitativ studie
Langeland, Heidi (Master thesis, 2012) -
Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hva pedagogiske ledere vektlegger i arbeidet med utfordrende atferd hos barn
Asbøll, Vera Strand (Master thesis, 2014)Denne oppgaven er rettet mot barnehagens arbeid med tidlig innsats og forebygging. Fokuset ligger på barn som viser tegn til atferdsproblemer og hvordan arbeidet med disse barna foregår i lys av fokuset på tidlig innsats ... -
Utfordrende atferd i barnehagen: En kvalitativ studie av fem pedagogiske lederes refleksjoner om tilrettelegging for barn med utfordrende atferd
Andreassen, Silje (Master thesis, 2014)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot utfordrende atferd og hvilken betydning voksen – barn relasjonen har for arbeidet med utfordrende atferd. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke hvordan ...