Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 56027-56046 av 101157
-
LysoPC and PAF Trigger Arachidonic Acid Release by Divergent Signaling Mechanisms in Monocytes
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Oxidized low-density lipoproteins (LDLs) play an important role during the development of atherosclerosis characterized by intimal inflammation and macrophage accumulation. A key component of LDL is lysophosphatidylcholine ... -
Lystig sang og tunge løft: Kjønnsforskjeller i tilbakeskuende fortellinger om arbeidet på Langaard tobakkfabrikk ca. 1890-1940
(Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Lytte- og taletrening i grunnskolen. En kvalitativ studie om læreres refleksjoner og praksis knyttet til lytte- og taletrening for elever med cochleaimplantat.
(Master thesis, 2023)Forskning peker på at barn med cochleaimplantat (CI) har behov for pågående habilitering av lyttefunksjon for å styrke utviklingen av talespråksforståelsen (Fairgray et al., 2010; Wie et al., 2020). En anbefaling fra Statped ... -
Lytting i lederskap - « Det handler om mer enn å høre »: En kvalitativ intervjustudie av lederes opplevelse av lytting i utøvelse av lederskap
(Master thesis, 2013)The art and skill of listening can have great potential as a leadership capacity to develop, in a world with increasing demands and complexity in response to our challenges of global sustainability. The study found that ... -
Læraren som ressurs - Ein kvalitativ studie retta mot læraren som ressurs i eit psykisk helsefremjande perspektiv
(Master thesis, 2020)Denne studien har intensjon om å rette søkelyset mot lærarrolla i eit psykisk helsefremjande perspektiv. Med fagfornyinga og implementeringa av det tverrfaglege kjerneelementet folkehelse og livsmeistring som bakteppe, ... -
Lærarens blikk på legitimering av musikkfaget
(Master thesis, 2023)I denne oppgåva kikar eg nærare på musikklærarar sine opplevingar av, og erfaringar med musikkfaget i ungdomsskulen. Fokuset i oppgåva er på framstilling samt analyse av legitimeringsdebatten, kopla til datamaterialet frå ... -
Lærarinnspel knytt til elevargumentasjon i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt lærar sine innspel på elevar sitt arbeid med argumentasjon i matematikk. Hensikta har vore å studere kva slags innspel som utviklar og betrar elevane sine argumentasjonar på mellomsteget. For å ... -
Lære barn siffer ved hjelp av tilpasset teknologi
(Master thesis, 2009)Det er i dag et sterkt fokus på at man trenger å styrke realfagskompetansen i skolen og kunnskapsdepartementet har i 2008 for første gang omtalt matematikk i rammeplanen for førskolen. Det er derfor høyaktuelt å komme med ... -
Lære hele livet - Subjektsposisjoner i dagens utdanningspolitikk
(Master thesis, 2019)Livslang læring har vært et fokus i norsk utdanningspolitikk siden tidlig på 1970-tallet. Flere studier viser imidlertid at betydningen av begrepet og virkningene det har hatt for befolkningen i samfunnet har endret seg ... -
Lære inne - ut og forstå: Ungdomsskole i Trondheim
(Master thesis, 2014) -
Lære om naturn-biologiske kompositt materialer
(Master thesis, 2011)Komposittmaterialer har mange fordeler over tradisjonelle metaller, slik som et stortstyrke-til-vekt forhold, imponerende motstandsevne til brudd og sterke lastbærendeegenskaper, og kan skreddersyes for å tilpasse spesifikke ... -
Lære ved å gjøre, lære ved å skrive?: - Om skriving og læring i eksperimentelt arbeid
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg noen av grunnene til at eksperimentelt arbeid i kjemi ikke har vært så læringseffektivt som man har trodd og ønsket. Den beskriver videre muligheter for å gjøre noe med problemene, både ved hjelp ... -
Læreboka som agent i reproduksjon av språklige virkeligheter: Ei kritisk nærlesing av tre norsklæreverk for småtrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer en analyse av tre norskverk for småtrinnet med særlig henblikk på ett kompetansemål som ble føyd til læreplanen i revisjonen i 2013, som sier at elevene skal kunne “samtale om begrepene dialekt, ... -
Læreboka som støtte for muntlighetsopplæring
(Master thesis, 2022)Norskfaget er ett av fagene som har et særlig ansvar for utviklingen av elevenes muntlige ferdigheter. Til tross for dette ansvaret, viser imidlertid forskningen at det i stor grad er muntlig aktivitet som får plass i ... -
Lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærebokanalyse av Eureka! 10 og Tellus 10
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse av temaet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya
(Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av norske lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen er: Hvilken forståelse gir norske lærebøker i samfunnsfag om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya? Lærebøkene ...