Blar i NTNU Open på forfatter "Johansen, Vegard"
-
Grevlingdager
Bjertnes, Ellen; Kvarsnes, Renate (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se på læreres erfaring i arbeid med elever som opplever skolevegring. Vi har avgrenset oppgaven ved å fokusere på identifisering av skolevegring, i tillegg til forebyggende tiltak og ... -
Hjelpesøkende atferd blant universitetsstudenter
Høiseth, Emmy Andrea (Master thesis, 2022)I Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2021 rapporterte nesten halvparten av studentene som deltok om et høyt nivå av psykiske plager. Samtidig oppga kun rett over 20% å ha oppsøkt profesjonell hjelp på ... -
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
Aspaas, Ida (Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
Hyperacusis - når lyd blir ulyd.
Fredagsvik, Wenche (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er skrevet i artikkelformat, og er tenkt sendt til bedømming i fagbladet «Spesialpedagogikk». Artikkelen følger forfatterveiledningen til tidsskriftet både med tanke på teknisk oppsett og lengde. Bakgrunn: ... -
Influence of the Psychosocial School Environment on Adolescents’ Mental Health, Wellbeing, and Loneliness: Impact of a Psychosocial School Programme and Other Factors
Morin, Astrid Hoås (Doctoral theses at NTNU;2021:350, Doctoral thesis, 2021)This PhD project is designed to study factors in the psychosocial school environment that may help prevent mental problems, loneliness and promote wellbeing among students in upper secondary school in Norway. This topic ... -
Karakterfri undervisning i ungdomsskolen - En kvantitativ studie om forskjeller mellom elevers opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med og uten karakterfri underveisvurdering
Smisethjell, Trine (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. ... -
Karrierekompetanse og karrierelæring i skolens mellomtrinn
Måsøval, Sissel (Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ studie som setter lys på læreres tanker om karrierekompetanse og karrierelæring for elevene på mellomtrinnet. Fokus er satt særlig på 7.trinn, og alle lærerne som deltok i undersøkelsen jobber eller ... -
Karrierekompetanselæring i ungdomsskolen
Johnsen, Linda Engan (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker elever på 10.trinn sine opplevelser av hvordan faget utdanningsvalg i ungdomsskolen bidrar til å utvikle karrierekompetanse. Studien tar utgangspunkt i karrierekompetanse slik det er beskrevet i ... -
Learning to Collaborate in a Project-based Graduate Course: A Multilevel Study of Student Outcomes
Johnsen, Mette Mari Wold; Sjølie, Ela; Johansen, Vegard (Peer reviewed; Journal article, 2023)The context of this study is an interdisciplinary project-based course at a large public university in Scandinavia. The course is taught annually to 3,300 graduate students from all fields of study, and learning to collaborate ... -
Learning to teach an entrepreneurship education program – a workplace learning perspective on schoolteachers` professional learning
Langdal, Trine Hove (Doctoral theses at NTNU;2024:99, Doctoral thesis, 2024)Entrepreneurship has become a popular topic in education, that has gained attention internationally for its potential to inspire and nurture important life and work skills in young people. Teachers are arguably important ... -
Lærerstøtte og elevers Well-Being
Sætran, Marita Ramfjord (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU ... -
Mediegenerasjonens psykiske helse - En kvantitativ studie av sammenhenger mellom elevers tidsbruk på sosiale medier og opplevd ensomhet, selvverd og emosjonelle problemer
Johansson, Tina Catrine (Master thesis, 2021)Sosiale medier har blitt en stor del av dagens samfunn. Spesielt for de unge spiller sosiale medier en sentral rolle i hverdagen, både i og utenfor skolen. Samtidig viser undersøkelser en økning i selvrapporterte psykiske ... -
Motives for sickness presence among students at secondary school: a cross-sectional study in five European countries
Johansen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2018)Objectives This article investigates various motives for sickness presence (SP) among students in secondary school. Design Cross-sectional study. Setting 25 secondary schools in Belgium, Estonia, Finland, Italy and ... -
''Ofte opplever jeg at jeg virkelig lærer noe, fordi elevene kan mer om sin interesse enn det jeg kunne'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelser av å lede kreative og innovative prosesser i nær relasjon med elever i ungdomsbedrift
Elder, Ingunn (Master thesis, 2017)Målet med denne studien har vært å belyse hvordan lærere opplever arbeid med ungdomsbedrift som del av faget entreprenørskap i skolen. I Kunnskapsdepartementets mfl. handlingsplan for entreprenørskap i skolen 2009-2014 ... -
Opplevde symptomer på ADHD, en begrensning for mestring?
Nordmo, Jorunn (Master thesis, 2022)Mestring har vist seg å være en viktig faktor når det kommer til både fysisk og psykisk helse hos oss mennesker. Flere styringsdokumenter trekker frem viktigheten av å mestre eget liv og evnen til å kunne håndtere ... -
Pedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review
Aarvik, Kari (Master thesis, 2022)Tittel: Pedagogisk arbeid med tanke på synsfunksjonen til barn med alvorlig grad av cerebral parese – en scoping review Bakgrunn: For små barn med alvorlig grad av CP som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon ... -
Personligheter i tverrfaglie team: En kvantitativ studie om samarbeid i tverrfaglie team
Brattbakk, Ida; Martinsen, Marit Ferstad (Master thesis, 2014)Interdisciplinary teamwork is acknowledged today as necessary due to the increasingly complex demands of modern society. Knowledge of group dynamics and characteristics of team members can make interdisciplinary cooperation ... -
Samarbeid om faglig utvikling i en leksefri skole - Muligheter og utfordringer
Ronesen, Malin (Master thesis, 2020)Lekser er et omdiskutert tema både innen forskning og i samfunnsdebatten. Det finnes flere studier som ser på mulige effekter av lekser på læring, motivasjon, stress og familieliv, men resultatene spriker veldig. I noen ... -
«Sammanhäng mellan fysisk aktivitet och självuppfattning bland elever i Trondheims gymnasieskolor».
Lindberg, Andreas (Master thesis, 2023)Avsikten med denna masteruppsats är att se på sammanhang mellan gymnasieelevers fysiska aktivitet och deras självuppfattning. Jag har fått tillgång till ett omfattande datamaterial från forskningsgruppen Livet i Skolan. ... -
Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land
Johansen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2018)Det er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte ...