Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 101114-101133 av 101461
-
Å leve med et barn med internaliserende vansker : foreldres opplevelse og forståelse av vanskene
(Master thesis, 2016)Denne studien er basert på 17 intervju av foreldre til barn med symptomer på angst og/eller depresjon, og omhandler foreldrenes opplevelse og forståelse av barnets internaliserende vansker. En fenomenologisk-hermeneutisk ... -
Å leve med hjerneslag - frå eit pårørandeperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: Å vere pårørande til ein hjerneslagpasient kan vere ei krevjande utfordring, som påverkar livskvaliteten, relasjonane og identiteten til dei pårørande. Hensikt: Hensikta med mi litteraturstudie var å undersøke ... -
Å leve med KOLS i hverdagen
(Bachelor thesis, 2019)Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan pasienter opplever å leve med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) i hverdagen. Metode: Det ble gjennomført systematisk litteratursøk hvor åtte kvalitative ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å leve mens du dør og dø mens du lever: En hermeneutisk-fenomenologisk undersøkelse av hvordan døende forstår døden
(Master thesis, 2023)Den psykologiske forskningen på dødsrelaterte spørsmål har vært mangelfull. Mot slutten av forrige århundre var det en interesse for hvordan barn forstår døden, og hvordan deres dødsforståelse overlapper med Piaget sine ... -
Å leve sammen lengre
(Master thesis, 2019) -
Å leve under press: en sosiologisk kvantitativ studie av følt press blant unge
(Bachelor thesis, 2020) -
Å lytte til fortiden - en studie av arkeologisk forskning på lydene i landskapet rundt bergkunst
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven utforsker hvordan lydene i landskapet rundt bergkunst kan undersøkes, og hva resultatene kan fortelle om plasseringen av feltene. Til tross for den sammensatte naturen til en kunstform som kan males, hakkes, ... -
Å lære fotball i spillet - en treners tilnærming til læring i spill : et kvalitativt studie av en norsk toppfotballtrener sitt pedagogsike arbeid i spillsituasjoner på trening
(Master thesis, 2015)Formålet med dette prosjektet er å vise hvordan en trener i norsk toppfotball, både verbalt og gjennom å fasilitere aktivitet, arbeider i spillsituasjoner på trening for å legge til rette for ferdighetsutvikling hos sine ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ... -
Å lære litt nytt- hver dag: en casestudie av pakkeriavdelingen ved Tine Sentrallager Heimdal
(Master thesis, 2017)Mange bedrifter bruker et langsiktig læringsperspektiv i sitt læringsarbeid, og planlegger og organiserer læringssituasjoner 5 til 10 år frem i tid. Med en usikker fremtid og stadige endringer i omgivelsene, vil denne ... -
Å lære No-Press Diplomacy fra Selvspill: Dyp Reinforcement Learning med Fokus på Samarbeid mellom Agenter
(Master thesis, 2022)I løpet av de siste årene har brettspillet Diplomacy fått økt oppmerksomhet innen forskningsfeltet reinforcement learning. Dette skyldes at Diplomacy har trekk som gjør spillet utfordrende å lære en datamaskin. I Diplomacy ... -
Å lære omsorg - En studie i helsefagarbeiderlærlinges hverdag
(Master thesis, 2015)Denne studien prøver å belyse helsefagarbeiderlærlingenes hverdag sett fra deres synspunkt. Det har vært en spennende oppgave å få være en del av det lærlingene erfarte under mine observasjoner og å få lov å høre fra dem ... -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte blikket - Skolefraværsproblematikk på barnevernsinstitusjoner - En kvalitativ studie av skoleansvarliges forståelse av skolefraværsproblematikk blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjon
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan seks skoleansvarlige på barnevernsinstitusjoner forstår skolevegring blant ungdom som bor på barnevernsinstitusjoner. Skolevegring er et komplekst fenomen som kan ramme alle barn og ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å medvirke når barnevernet undersøker. Delrapport 5. Barnevernets undersøkelsesarbeid fra bekymring til beslutning.
(Research report, 2020)Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. ...