Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 50742-50761 av 100943
-
«Jeg syns avstanden mellom boka og eksamen er litt stor egentlig»: En studie av R2-elevers forhold til læreboka i matematikk
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å undersøke av R2-elevers forhold til læreboka si i matematikk. Jeg jobbet med å besvare spørsmålene «Hvordan bruker R2-elever læreboka i matematikk?», «Hvilke deler av boka vurderer elevene ... -
"Jeg tenker at alt henger sammen. Vi henger sammen. Delene henger sammen": Helhetlig karriereveiledning. Karriereveilederes erfaring med helhetlig karriereveiledningspraksis. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2011)Denne studien undersøker hvordan karriereveiledere praktiserer helhetlig karriereveiledning ut fra forskningsspørsmålet: Hvordan forstår og erfarer karriereveiledere helhetlig veiledningspraksis? Hensikten har vært å ... -
"Jeg tenker at leseforståelse ikke har noe med det tekniske å gjøre" : en kvalitativ studie av hva lærere vektlegger i sitt arbeid med leseforståelse hos flerspråklige elever
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven har jeg valgt å sette et nærmere søkelys på leseforståelse hos flerspråklige elever. Dette er en tematikk som opptar meg personlig fordi jeg selv er flerspråklig og det er et tema jeg mener er ... -
''Jeg tenker jo at flere hoder ofte tenker bedre enn ett!'' - En undersøkelse om barnehagelæreres utbytte av en konsultasjonsmodell for tidlig innsats og systemarbeid i PPT
(Master thesis, 2017)PPT i Gran kommune har innført en konsultasjonsmodell i barnehagene. Dette er et resultat av PPTs mandat hjemlet i opplæringslova § 5-6 og barnehageloven § 19, og føringene om en dreining mot et større systemperspektiv på ... -
"Jeg tenker mye når jeg får tilbakelemding...": En kvalitativ studie om opplevelsen av tilbakemelding og virkning på mestring
(Master thesis, 2013)Oppgavens formål var å studere hvordan mentorer i ENT3Rprosjektet opplever at tilbakemeldinger virker på deres mestring. Gjennom kvalitativ metode ble fem mentorer, fra tre ENT3Rprosjekter, intervjuet. Det teoretiske ... -
«Jeg tenkte at jo mindre jeg bevegde på meg, jo mindre av kroppen min synes»
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne studien undersøker hvordan transungdom har opplevd kroppsøving i skolen. Vi søker å forstå hva barrierene i kroppsøvingsfaget består i, og hva som har skapt rom for deltakelse på tross av disse. Studien er basert på ... -
"Jeg trenger å være barn."
(Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: Det å være barn som pårørende hos foreldre som misbruker alkohol, preger store deler av hverdagen og oppveksten. Vi er interessert i å vite hvordan barna har det, hvilke følelser de sitter med og konsekvenser det ... -
"Jeg trengte en tråd til et menneske for nå hadde jeg ingen": Menn som er seksuelt misbrukt i barndommen og deres møte med det profesjonelle hjelpeapparatet i voksen alder
(Master thesis, 2011)Forskning på seksuelt misbrukte menn er mangelfull både i Norge og på internasjonalt plan. Opplevelsen av det profesjonelle hjelpeapparatet sett igjennom øynene til seksuelt misbrukte menn er en ny vinkling på det som er ... -
«Jeg trodde læreren var gal» En kvalitativ studie om elevers opplevelse av utendørs svømmeopplæring.
(Master thesis, 2023)Tradisjonell svømmeundervisning har vært i fokus de siste årene, og det er blitt hevdet at den ikke forbereder elevene tilstrekkelig på de utfordringene de kan møte i naturlige vannmiljøer som innsjøer, elver og hav. I ... -
«Jeg trodde læreren var gal». En kvalitativ studie om elevers opplevelse av utendørs svømmeopplæring.
(Master thesis, 2023)Tradisjonell svømmeundervisning har vært i fokus de siste årene, og det er blitt hevdet at den ikke forbereder elevene tilstrekkelig på de utfordringene de kan møte i naturlige vannmiljøer som innsjøer, elver og hav. I ... -
"Jeg tror det er trygghet for de, at det er litt sånn fast" - En kvalitativ studie av tre førskolelæreres beskrivelser og opplevelser av sitt arbeid med regler og rutiner
(Master thesis, 2013)I denne studien har jeg undersøkt hvordan tre førskolepedagoger opplever og beskriver sitt arbeid med regler og rutiner i barnehagens avdelinger med de eldste barna, og hva de tenker om voksenstyring generelt. For å finne ... -
"Jeg tror det stikker noe i at jeg bare er en kvinne": En komparativ analyse av hvordan kvinnerollen fremstilles i Amalie Skrams brevvekslinger (1880-1900) og i Constance Ring (1885)
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven gjør jeg en komparativ analyse av hvordan kvinnerollen blir fremstilt i Amalie Skrams debutroman Constance Ring (1885) og i et utvalg av hennes brevvekslinger med forfatterkolleger, forleggere og ... -
Jeg tror jeg bruker begrepene om hverandre. Jeg har sikkert ikke tenkt nok over det: En kvalitativ studie om hvordan seks lærere forstår tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot tilpasset opplæring og hvordan dette prinsippet blir forstått i skolen. Det overordnede målet med denne studien har vært å undersøke hvordan tilpasset opplæring blir forstått ... -
"Jeg tror jeg brukte den som taus kunnskap, om du skjønner meg": En studie av sensurveiledning på bachelornivå
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dette er en studie av sensurveiledning på bachelornivå i et stort utdanningsvitenskapelig emne. De sju sensorene ble intervjuet i etterkant av sensuren om sin bruk av veiledningsteksten. Artikkelen dokumenterer i hvilken ... -
"Jeg tror jeg er tilfreds" : østeuropeiske arbeidsinnvandreres vurderinger av norske lønns- og arbeidsforhold
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Siden EU/EØS-utvidelsen i 2004 har et stort antall østeuropeiske arbeidere fått jobb på det norske arbeidsmarkedet. De fleste har lønns- og arbeidsvilkår som er dårligere enn gjennomsnittet for norske arbeidstakere – ofte ... -
"Jeg tror jeg har sånn fingerspissfeeling. At vi bare gjør det rette" : en kvalitativ undersøkelse av lærerrollen i alternativ skole
(Master thesis, 2016)Alternative schools offering full-time education for pupils who do not have a real offer in regular school, is a central part of many young people's everyday lives, but a silent field both in research and in the public ... -
Jeg tror jeg ikke kan engasjere meg i dette, fordi jeg ikke har noe innflytelse på verden
(Master thesis, 2021)Ifølge FNs bærekraftmål skal ulikheten mellom land reduseres og fattigdom i alle dets former utryddes innen 2030. Dette er arbeidsplanen for den globale dugnaden Norge har forpliktet seg til å delta på, og vil dermed i ... -
Jeg tror jeg kunne gravd et ganske stort mørkt hull om jeg ikke hadde hatt de betydningsfulle sosiale relasjonene jeg har
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke i hvilke kontekster, og på hvilke måter, fem norske studenter erfarer betydningsfullhet. Under intervjuene, ble det tydelig at studentene i studien oppfatter ... -
Jeg tror kanskje vi har for store ambisjoner på barnas vegne
(Master thesis, 2022)I riksmediene kan vi lese om barnefotballkamper som har blitt stanset grunnet enkelte foreldres destruktive atferd (Bakke, 2015; NTB, 2017). Hvilke mekanismer forårsaker denne destruktiviteten? Forskning peker på en stadig ... -
Jeg tør å påstå at dette er en av verdens vanskeligste jobber ... Vi jobber jo med fremtiden.
(Master thesis, 2022)Forskningsprosjektet undersøker nyutdannede barnevernspedagogers overgang fra utdanning til det profesjonelle arbeidsliv og hvordan de vurderer nytten av kunnskapen de har lært gjennom utdanningen. Formålet med prosjektet ...