Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 50373-50392 av 105830
-
Inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2022)I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever i en innføringsklasse
(Master thesis, 2021)Norge omtales som et flerkulturelt land (NDLA, 2020). Det innebærer at samfunnsordninger og samfunnsinstitusjoner fungerer på en måte som fremmer fellesskap og solidaritet til tross for kulturforskjeller. Dette prosjektet ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven vil besvare problemstillingen Hvordan legger kunst og håndverkslærere på en ungdomsskole i Norge med mottaksklasse til rette for inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge? Her er fokuset ... -
Inkludering av nyankomne ukrainske elever
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien har som formål å bringe frem kunnskap om hvilke erfaringer lærere har i arbeidet med nyankomne ukrainske elever innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Studien spisser seg inn mot hvordan sosialt ... -
Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet
(Master thesis, 2021)Inkludering av psykisk syke i arbeidslivet har fått et økende fokus over de siste årene. Både av økonomiske grunner -da med tanke på det at det er en stor andel som blir uføre grunnet psykiske lidelser, men også med tanke ... -
Inkludering av senior arbeidstakere i kompetanseutvikling og læring - en undersøkelse av praksis for og opplevelse av inkludering i kompetanseutvikling og læring på arbeidsplassen
(Master thesis, 2018)Vi lever i et samfunn som må møte utfordringen med en stadig voksende gruppe eldre mennesker, hvor mange har forlatt arbeidslivet før pensjonsalder. Spørsmålet er hvordan man kan gå fram for å beholde seniorene lenger i ... -
Inkludering av synshemmede elever i kroppsøving - betydningen av et sosiokulturelt læringsperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)I kroppsøvingsfagets læreplan står det at elevene skal oppleve glede og mestring ved å være i ulike aktiviteter og i aktivitet med andre. Videre skal opplæringen legge til rette for at læring skjer ut ifra elevenes ... -
Inkludering av synshemmede i arbeidslivet : en kvalitativ studie av arbeidsgivers innvirkning på inkluderingsprosessen
(Master thesis, 2015)Temaet for denne studien er inkludering av personer med nedsatt syn i arbeidslivet. Formålet med denne studien er å identifisere hva som bør legges til rette for slik at arbeidsgivere aktivt inkluderer synshemmede i ... -
Inkludering av tegnspråklige elever i ordinære klasser
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien undersøker erfaringer til lag rundt tegnspråklige elever, og hvordan lagene tilrettelegger for et inkluderende klassemiljø i tiden før og etter skolestart. Disse lagene har tegnspråklige elever ... -
Inkludering er egentlig noe vi jobber med hele tiden
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er inkluderende kroppsøving. Hensikten har vært å bidra med en økt forståelse for hvordan kroppsøvingslærere kan legge til rette for inkludering av alle elever i kroppsøving, og fokuset ... -
''Inkludering handler om å skape rom for alle'' - En kvalitativ undersøkelse av spesialpedagogers arbeid med inkludering og helsefremming i barnehagen
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at barnehagen både skal ha en inkluderende og helsefremmende funksjon, hvor det skal legges til rette for fellesskap og rom for alle barn. Med rom menes fysiske, psykiske og sosiale ... -
Inkludering i arbeidslivet: Synshemmede og veien til likestilling gjennom universell utforming og arbeidslinja
(Bachelor thesis, 2023)Synshemmede står i stor grad utenfor arbeidslivet, og det kan komme på bakgrunn av både individuelle og strukturelle barrierer. Å stå utenfor arbeidslivet kan både påvirke ens helse og livskvalitet, samt økonomien. ... -
Inkludering i grunnskolen
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er «inkludering i grunnskolen». Jeg ønsket å analysere fremstillingen av inkluderingsprinsippet i sentralpolitiske styringsdokumenter, fordi statlig styring setter premissene for skolens ... -
Inkludering i klasserommet En kvalitativ studie av lærerens refleksjoner over inkludering på klasseromsnivå
(Master thesis, 2022)Tema for denne masterstudien er inkludering på klasseromsnivå. Formålet med studien er å bidra med økt kunnskap til et forskningsfelt som ikke er så utbredt i Norge. Til tross for at inkludering i norsk skolesammenheng er ... -
Inkludering i kroppsøving En studie av videregåendeelevers opplevelse av inkludering i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om hvordan elever i videregående skole opplever inkludering i kroppsøving. Studien fokuserer på hvilken kommunikasjon og mening som påvirker inkludering i kroppsøving, og jeg belyser dette med ... -
Inkludering i lek av elever med sosiale og kommunikative vansker
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er elever i barneskolen med sosiale og kommunikative vansker, og hvordan disse elevene blir inkludert i lek. Her skal jeg derfor se på hvordan de voksne i skolen tilrettelegger for at elevene ... -
Inkludering i samfunnet - Minoritetsforeldres perspektiver
(Master thesis, 2017) -
Inkludering i segregert undervisning
(Bachelor thesis, 2019)På grunn av viktige forkjempere som kjempet for at skolen skal være for alle og tilpasset etter elevenes behov, får vi en Grunnskolelov i 1969. Tilpasset opplæring blir derfor et prinsipp som står sterkt i «den inkluderende ... -
Inkludering i skolen
(Bachelor thesis, 2021)Skolen utfordres av at elevmassen blir stadig mer mangeartet og at skolene i økende grad må møte behovene til elever som er faglig og kulturelt mangfoldige. Vi ser at det er utfordringer med å inkludere en bestemt gruppe ...