Blar i NTNU Open på forfatter "Strømskag, Heidi"
-
En prakseologisk analyse av resultatet av didaktiske transposisjonsprosesser innenfor differensialregning i matematikk R1
Kristianslund, Anna Karina (Master thesis, 2022)I denne studien undersøker jeg det matematiske innholdet i differensialregning i matematikk R1. Studien er en dokumentstudie med hovedfokus på Gyldendal sin lærebok for matematikk R1, Mønster: Matematikk R1, skrevet av ... -
Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons
Rønning, Frode; Strømskag, Heidi (Chapter, 2017)This paper is based on classroom observations from Norway with 7-8 years old children working on geometrical shapes. The intention is that the children shall classify different polygons according to their number of edges. ... -
Et design av en didaktisk situasjon for introduksjonen av trigonometri etter prinsippene i didaktisk ingeniørvirksomhet
Stadsvoll, Vebjørn (Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg tatt for meg design av matematikkundervisning, spesifikt i emnet trigonometri. Designprosessen har vært informert av didaktisk ingeniørvirksomhet, med teorien om didaktiske situasjoner som rammeverk. ... -
Et miljø for algebraisk generalisering og dets innvirkning på studenters matematiske aktivitet
Strømskag, Heidi (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen handler om hvordan egenskaper ved en didaktisk situasjon i matematikk påvirker studenters muligheter til å løse en algebraisk generaliseringsoppgave. Studien er gjennomført innenfor et lærerutdanningsprogram ... -
Et TDS-basert design av en undervisningssekvens med introduksjon til differensialregning
Kjørholt, Mathias (Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg brukt teorien for didaktiske situasjoner i matematikk (TDS) og forskningsmetodologien didaktisk ingeniørvirksomhet (DI) til å designe en undervisningssekvens som introduserer differensialregning. ... -
Et TDS-basert eksperiment med fokus på instruksjonsdesign i matematikk - En didaktisk situasjon med intensjon om R2-elevers utvikling av en formel for summen av de n første kvadrattallene
Svinvik, Solveig Voktor (Master thesis, 2018)I denne oppgaven rapporterer jeg fra en studie som omhandler design og implementering av en egendesignet didaktisk undervisningssituasjon knyttet til algebra og generalisering av figurmønstre. Jeg har benyttet Strømskag ... -
Et TDS-inspirert eksperiment innenfor sannsynlighetsregning
Giske, Audun Grøtta (Master thesis, 2019)Denne oppgaven er et resultat av en studie hvor jeg har designet og implementert en didaktisk situasjon knyttet til sannsynlighetsregning. Designet og utviklingen er basert på Strømskag (2017b) sin modell for instruksjonsdesign ... -
Introduction to CiviMatics
Vajen, Bastian; Strømskag, Heidi; Gildehaus, Lara (Chapter, 2023) -
Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking
Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi (Chapter, 2017)In CERME-10, the Thematic Working Group 3 “Algebraic thinking” continued the work carried out in previous CERME conferences. There were a total of 16 papers and 5 posters with a total of 29 group participants representing ... -
Kunnskap om eksponentialfunksjonar gjennom tre læreplanverk for vidaregåande opplæring - Ein ATD-basert dokumentanalyse av læreplanar og lærebøker frå R94, LK06 og LK20
Aksnes, Oline Sæverud (Master thesis, 2022)Både i læreplanverket for Reform 94 (R94), i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06) og i læreplanverket for Kunnskapsløftet (2020) inngår matematikklæreplanar for norsk vidaregåande opplæring som legg føringar for ... -
De la TSD à la TAD. Un témoignage
Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves (Journal article, 2021)L’intérêt actuel pour la théorie anthropologique du didactique (TAD) suscite, dans un grand nombre de pays du monde, un effort d’enseignement et d’apprentissage de la TAD. Tel est le fait cardinal qui fonde le projet de ... -
Matematisk modellering i Sinus 1T: En dokumentanalyse basert på den antropologiske teorien for det didaktiske
Gjelstad, Marthe (Master thesis, 2023)Denne oppgaven er et resultat av en dokumentstudie av læreverket Sinus 1T av Oldervoll et al. utgitt i 2020. Studien er gjennomført for å undersøke hvordan læreverket behandler matematisk modellering, og hvilken rolle ... -
Mathematical Modelling Using Study and Research Paths
Strømskag, Heidi (Chapter, 2023) -
Mathematical tasks and the student
Clarke, David; Strømskag, Heidi; Johnson, Heather Lynn; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Gardner, Kimberley (Chapter, 2014)Mathematics Education has at its core a conception of the mathematical performances that represent the aspirations of the mathematics classroom and curriculum. These performances are constituted through teacher and student ... -
Mathematics teaching practices at university level
Grenier-Boley, Nicolas; Nicolas, Pedro; Strømskag, Heidi; Tabchi, Theresia (Chapter, 2021) -
Modelling climate change through Study and Research Paths
Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi (Chapter, 2022) -
Modelling situations involving equal-sized groups
Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara (Chapter, 2017) -
Overgangsprosessen mellom representasjoner for funksjoner - En studie vedrørende feil i overgangsprosessen mellom representasjonene graf, funksjonsuttrykk og tabell
Brøste, Kamilla Mittet (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å avdekke hvilke overgangsfeil elever muligens begår i overgangsprosessen mellom representasjonene graf, funksjonsuttrykk og tabell. Videre undersøkes hva som skjer i overgangsprosessen ... -
Problemer med prosentbegrepet hos elever i den videregående skolen
Hågenvik, Anne Oline (Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å kartlegge problemer elever i den videregående skolen har i arbeid med ulike typer av prosentoppgaver. Oppgaven skal besvare forskningsspørsmålet «Hvilke aspekter ved prosent ... -
Prospective Teachers Solving a Percentage Problem: An Analysis of the Construction of a Praxeology
Strømskag, Heidi (Chapter, 2021)This study focuses on a team of three primary and lower secondary school student teachers struggling with a percentage problem. The conditions and constraints under which their inquiry unfolds and the very vicissitudes of ...