Risk perception of natural hazards among high school pupils in Trondheim – a case study using the participatory mapping method Sketch Map Tool
Abstract
I en verden med stadig hyppigere og mer intense naturkatastrofer har byplanlegging blitt viktigere enn noensinne for å redusere og tilpasse seg konsekvensene av klimaendringene. En mer informert og involvert befolkning kan skape et sterkere forberedt samfunn. Den enkeltes oppfatning av risiko for naturkatastrofer vil påvirke hvilke handlinger de vil utføre i en faresituasjon, og hvordan de bruker og ferdes i miljøet rundt seg. Risikooppfatningen bygger på kunnskap, både generell og lokal, tillit til lokale myndigheter og personlig erfaring med naturfarer, både direkte og indirekte. Som lærerstudent og kommende lærer er det viktig for meg å bevisstgjøre elevene mine om hvordan miljøet er i endring, og hvordan de kan navigere seg fram i de stadig nye informasjonskildene som er tilgjengelige på internett. I denne studien kartlegger og analyserer jeg elevenes risikopersepsjon. Den første metoden jeg bruker for å samle inn data, er en spørreundersøkelse for å kartlegge hvilken kunnskap elevene har om naturfarer, hvor de har fått den fra, og hvilke personlige erfaringer de har. Hoved-metoden for å visualisere risikooppfatningen gjøres med det kartleggingsverktøyet Sketch Map Tool, som er et åpent kildekode-verktøy under utvikling og tilgjengelig på GitHub. Målet med denne studien er å teste hvordan dette verktøyet kan brukes til å måle risikopersepsjon blant elever i videregående skole, og se om denne metoden kan brukes av kommunen i byplanlegging. Sketch Map Tool er et brukervennlig kartleggingsverktøy som er rimelig og ikke krever omfattende teknologiske kunnskaper, noe som gjør det svært tilgjengelig. Elevresultatene fra denne studien er ikke representative for generalisering, men indikerer at det kan være behov for mer oppmerksomhet i undervisningen for å vekke interessen for konsekvensene av klimaendringene. In a world with growing frequency and intensity of natural hazards, city planning has become more important than ever for mitigating and adapting to the consequences of climate change. A more informed and involved public may create a more resilient community. An individual’s natural hazard risk perception will have an impact on what actions they will take in a hazard situation, and how they use and traverse the environment around them. Risk perception is built on knowledge, both general and local, trust in local authorities, and personal experience with natural hazards, both indirect and direct. As a teacher student and soon-to-be teacher, it is important for me to raise awareness for my pupils about the changing environment and how to navigate the ever-evolving sources of information that are available on the internet. In this study, I map and analyze pupil risk perception. The first of the methods I use for collecting data is a survey for the context of what natural hazard knowledge the pupils possess, where they have gotten it from and personal experience. The main method for visualizing the risk perception is done with the participatory mapping tool Sketch Map Tool, which is an open-source tool in development and available on GitHub. The goal of this study is to test how this tool can be used to measure risk perception among high school pupils and see if this method can be used by the municipality for city planning. The Sketch Map Tool is an easy-to-use mapping tool that is low in cost and does not require extensive technological knowledge to use, which makes it quite accessible. The pupil results from this study are not representative for generalization but are indicative that a spark of interest in climate change consequences may require more attention in education.