Organizational Management of IT Projects in Consultant-Client Relationships
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3152862Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1717]
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan organisatoriske forskjeller påvirker kommunikasjonen mellom konsulenter og klienter i IT-prosjekter, basert på organisasjonsforskning. Gjennom en casestudie av Bekk Consulting (Bekk) analyseres hierarki og kompetanseforskjeller, og hvordan en kan sikre organisatorisk effektivitet.
Studien identifiserer betydelige forskjeller mellom Bekk sin flate organisasjonsstruktur og de mer hierarkiske strukturene hos klientorganisasjonene. Den viser at Bekk sin flate hierarki fremmer åpen og direkte kommunikasjon, noe som legger til rette for raskere beslutningstaking og dynamiske reaksjoner på nye problemer. Derimot har klientorganisasjoner ofte mer komplekse hierarkiske strukturer, som kan føre til kommunikasjonsbarrierer i IT-prosjekter på grunn av formelle prosesser.
Bekk sine konsulenter har teknisk og metodologisk ekspertise, som kan skape syntaktiske, semantiske og pragmatiske kommunikasjonsbarrierer når de skal tilpasse IT-prosjekter til klientenes mer tradisjonelle metodologier. Forskningen fremhever den kritiske rollen tillit spiller i konsulent-klientforhold, da tillit fremmer effektiv kommunikasjon som er avgjørende for organisatorisk effektivitet. Uformelle interaksjoner og sosiale arrangementer innen Bekk forbedrer teamintegrasjon, kommunikasjon og kultur. Selv om dette er mindre utbredt i klientorganisasjonene, kan IT-prosjekter dra nytte av å integrere flere sosiale samlingspunkter og bygge uformelle kontaktsystemer i konsulent-klientforholdet. Produkteier hos klienter og salgsrepresentanter hos Bekk spiller også viktige roller ved å redusere kommunikasjonsbarrierer i forholdet.
Til slutt understreker forskningen behovet for at konsulenter tilpasser sine metodologier til klientenes organisasjonsstrukturer, ved å balansere Agile metoder (AM) og tradisjonelle tilnærminger for å forbedre IT-prosjektresultater. Tilpasningsevner er viktig å ha for konsulentene, i likhet med mellommenneskelige ferdigheter og fokus på kontinuerlig læring for å navigere i ulike klientmiljøer. Sterke kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter er essensielle for at konsulenter skal kunne tilpasse seg klienter og varierende behov. This thesis investigates how organizational differences impact communication within consultant-client relationships in IT projects, grounded in the context of organizational research. Utilizing a case study of Bekk Consulting (Bekk), the research delves into how differences in hierarchies and competencies cause barriers and mediation to ensure organizational efficiency.
The research identified significant differences between Bekk's flat organizational structure and the more hierarchical structures of their client organizations. It highlights that Bekk's flatter hierarchy promotes open and direct communication, facilitating quicker decision-making and dynamic responses to emerging issues. Conversely, client organizations with pronounced hierarchical structures tend to be larger. They benefit from role clarity with structures custom to their industry and operations. However, the complex managerial layers of clients may cause communication barriers in IT projects due to more formally defined processes.
Bekk's consultants, characterized by their technical and methodological expertise, may face syntactic, semantic, and pragmatic communication barriers in aligning IT projects with clients due to differences in competencies and more traditional methodologies of client organizations. The research underscores the critical impact of trust and culture in consultant-client relationships to foster effective communication, which is vital for organizational efficiency. Informal interactions and social events within Bekk enhance team integration and communication while building trust and culture. Though less prevalent in client organizations, IT projects may benefit from embedding cultural junctures in the formation and maintenance of contact systems in the consultant-client relationship. Client product owners and sales representatives also play vital roles in mediating communication barriers.
Finally, the research emphasizes the need for consultants to adapt their methodologies to fit client organizational structures, balancing Agile Methodologies (AM) and traditional approaches to improving IT project outcomes. Adaptability and the importance of interpersonal skills and continuous learning for navigating diverse client environments are highlighted. Strong communication and cooperation skills are essential for consultants to adapt to varying client needs.