Show simple item record

dc.contributor.advisorCasoinic, Daniel
dc.contributor.authorChristensen, Maren Morken
dc.contributor.authorÅsvang, Maren Aksdal
dc.date.accessioned2024-09-14T17:23:27Z
dc.date.available2024-09-14T17:23:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187775519:234886157
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3152392
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker perspektivene til ansatte fra yngre generasjoner (Generasjon Y og Z) med hensyn til deres behov og ønsker på arbeidsplassen og til en leder, samt synspunktene til deres eldre generasjons ledere (Generasjon X) angående disse aspektene. Studien er sentrert rundt to forskningsspørsmål som omhandler arbeidsverdier og lederpreferanser hos ansatte fra yngre generasjoner, og hvordan disse oppfattes av deres ledere fra den eldre generasjonen. Dette arbeidet innebærer en multi-case-studie som omfatter tre organisasjoner innen teknisk og ikke-teknisk sektor. Funnene våre indikerer at ansatte fra yngre generasjoner verdsetter lærings- og utviklingsmuligheter, og anser dette som en forutsetning for å bli værende hos sin nåværende arbeidsgiver. Videre trives ansatte fra Generasjon Y og Z i et sosialt miljø hvor det legges til rette for work-life balance (balanse mellom arbeid og fritid) og samarbeid, samt anser de involvering i beslutningsprosesser og autonomi i arbeidet som essensielt for deres jobbtilfredshet. Kontinuerlige tilbakemeldinger fra deres ledere og anerkjennelse av deres arbeid er betydelige motivatorer for dem. Ifølge de yngre generasjonene burde en leder oppmuntre og være involvert i de ansattes læring og utvikling, fokusere på å bygge relasjoner til de ansatte og fremstå genuin, samt ta ansvar i beslutningsprosesser. Vår studie avdekker også at ledere har en svært god forståelse av hva deres ansatte fra yngre generasjoner trenger og ønsker på arbeidsplassen når det gjelder arbeidsverdier. Til tross for de yngre generasjonenes behov for utvikling og samarbeid, har deres ledere observert en tendens til konkurransementalitet og bemerket at de er utsatt for å bli utbrent. Det ble avdekket generasjonsforskjeller, men lederne ser ut til å overvurdere hvor fremtredende disse forskjellene faktisk er. Når det gjelder lederpreferanser, vurderte ansatte fra yngre generasjoner det som viktigere at en leder er en god mentor, en god lytter og en oppmuntrer, mens evnen til å være overtalende ble sett på som mindre viktig. Disse prioriteringene ble ikke funnet igjen hos svarene fra deres ledere. I lys av disse resultatene foreslår vår studie at ledere fra den eldre generasjonen er svært klar over hva yngre ansatte forventer av dem og arbeidsplassen. Det anbefales imidlertid at de legger større vekt på disse aspektene for å forbedre jobbtilfredshet, motivasjon og dermed sannsynligheten for at disse ansatte velger å forbli i organisasjonen de er ansatt i.
dc.description.abstractThis Master’s thesis explores the perspectives of employees from younger generations (Generation Y and Z) in terms of their workplace and leadership needs and desires, and the views of their leaders from older generations (Generation X) on these aspects. The focus of the study is centered on two research questions that address the work values and leadership preferences of the employees from younger generations and how these are perceived by their leaders from the older generation. This work involves a multi-case study encompassing three organizations within both technical and non-technical sectors. Our findings indicate that employees from younger generations value learning and development opportunities, considering them a prerequisite for staying with their current employer. Additionally, employees from Generations Y and Z thrive in a social environment that facilitates work-life balance and collaboration. They also consider involvement in decision-making processes and autonomy in their work to be crucial for their job satisfaction. Continuous feedback from their leaders and recognition of their work are significant motivators for them. According to the younger generations, a leader should encourage and be involved in employees' learning and development, focus on building relationships with employees, appear genuine, and take responsibility in decision-making processes. Our study also reveals that leaders from the older cohort have a very good understanding of what their employees from younger cohorts need and desire from the workplace in terms of work values. Despite the younger generations' need for development and collaboration, their leaders have observed a tendency for them to be competitive and have noted that they are prone to burnout. Although some generational differences have been identified, leaders seem to overestimate the prominence of these differences. When it comes to leadership preferences, younger cohort employees considered it more important for a leader to be a good mentor, a good listener, and an encourager, while the ability to be persuasive was seen as less important. These priorities were not found among the responses from their leaders. In light of these results, our work suggests that leaders from the older generation are well aware of what employees from the younger generations expect from them and the workplace. However, it is recommended that they attach greater importance to these aspects in order to improve job satisfaction, motivation, and, consequently, the likelihood of these employees choosing to remain with the organization that employs them.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGenerations in the Workplace: An Exploration of Work Values, and Leadership Needs and Desires of Younger Employees
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record