Show simple item record

dc.contributor.advisorHeldal, Frode
dc.contributor.authorKupen, Marita
dc.contributor.authorMelkild, Eline Kaelin
dc.date.accessioned2024-09-14T17:23:20Z
dc.date.available2024-09-14T17:23:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187775519:237265566
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3152387
dc.description.abstractKoronapandemien var en global helsekrise som skapte betydelige utfordringer for helsesektoren. Denne masteroppgaven undersøker hvilken innflytelse koronapandemien hadde for et pågående digitaliseringsprosjekt i helsesektoren. Avhandlingen har som formål å identifisere hvilke muligheter og utfordringer pandemien skapte for digitaliseringsprosessen. Med dette søker vi å få en bedre forståelse for hvordan virksomheter kan lykkes med digitalisering under krise. Masteroppgaven undersøker følgende problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer kan krise skape for digitaliseringprosesser? Problemstillingen er knyttet til tre forskningsspørsmål der hensikten er å få en dypere forstå else for både krisesituasjonen og endringsprosessen ved å undersøke respons på krise, informasjonsflyt og holdninger. Vi har benyttet en kvalitativ forskningsmetode med casestudie som forskningsdesign. I forbindelse med datainnsamlingen er det gjennomført ett fokusgruppeintervju og 12 individuelle dybdeintervjuer. Respondentene er rekruttert fra en avdeling ved et helseforetak i Norge. Funn fra datainnsamlingen utgjør studiens empiriske fundament. Sett i sammenheng med litteratur om endring og krise danner empirien grunnlaget for analysen og diskusjonen, som sikter på å besvare studiens problemstilling. Studien viser at koronapandemien tvang avdelingen til å handle under usikre forhold. Situasjontilpasset lederskap, sammen med kreativ problemløsning og fleksibilitet, var avgjørende for effektiv krisehåndtering og vellykket implementering av ny teknologi. Vi har identifisert at krisesituasjoner kan skape rom for å redusere organisasjoners daglig drift, som kan være gunstig i tidlig fase av digitaliseringsprosesser. Pandemien skapte et mulighetsrom for læring, utvikling og tilpasning av systemet. Samlet sett viser våre funn at pandemien skapte flere muligheter som bidro til en vellykket implementering og positive holdninger til teknologien. Samtidige stressfaktorer medfører imidlertid også utfordringer som bør tas i betraktning. Våre funn viser at at manglende intern kommunikasjon kan begrense den samlede forståelsen for bruken av ny teknologi, som videre kan hemme implementeringsprosessen. Effektive kommunikasjonskanaler og -metoder er derfor sentralt for å støtte både tekniske og menneskelige aspekter ved endringsinitiativer under krise. Ved samtidig digitaliseringsprosess og krise er det viktig at begge disse situasjonene får tilstrekkelig med oppmerksomhet for å sikre vellykket implementering og effektiv håndtering av krisesituasjonen.
dc.description.abstractThe coronavirus pandemic was a global health crisis that created significant challenges for the healthcare sector. This master’s thesis examines the impact of the coronavirus pandemic on an ongoing digitalization project within the healthcare sector. This dissertation aims to identify the opportunities and challenges the pandemic created for the digitalization process. Through this investigation, we seek to gain a better understanding of how businesses can succeed with digitalization during a crisis. The thesis examines the following main question: Which opportunities and challenges can crises create for digitalization processes? This problem statement is linked to three research questions designed to gain a deeper understanding of both the crisis and the change process by exploring response to crisis, information flow, and attitudes. A qualitative research method was employed, utilizing a case study design. The data collection consisted of one focus group interview and 12 individual in-depth interviews. The respondents were recruited from a department at a health facility in Norway. Findings from the data collection form the study’s empirical foundation. Viewed in the context of existing literature on change and crisis, the empirical evidence forms the basis for the analysis and the discussion, which aims to answer the study’s main question. The study findings show that the coronavirus pandemic forced the department to deal with uncertain conditions. Situational leadership, along with creative problem-solving and flexibility, was essential for effective crisis management and successful implementation of new technology. We have identified that a crisis can provide opportunities to reduce an organization’s daily operations, thereby creating a scope for learning, development, and adaptation of the system. Overall, our findings show that the pandemic created several opportunities that contributed to a successful implementation and positive attitudes towards the technology. However, concurrent stressors also entail challenges that should be taken into account. Our findings show that a lack of internal communication can limit the overall understanding of the new technology, which can further limit the implementation process. Therefore, effective communication channels and methods are central to supporting both technical and human aspects of change initiatives during a crisis. In the case of a simultaneous digitalization process and crisis, these situations must receive sufficient attention to ensure successful implementation and effective handling of the crisis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering i helsesektoren: En casestudie om implementering av nytt datasystem i en situasjon med krise
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record