Hvordan skaper interorganisatoriske forskjeller mellom universitet og næringsliv på ulike dimensjoner utfordringer for å gjennomføre samarbeid for digitaliseringsprosjekter?
Abstract
Digitalisering er noe som bare blir viktigere med tiden, og kan gi enorme muligheter for næringslivet, ogsamfunnet. Kompetansen som universitetssektoren sitter med blir av flere grunner ikke effektivt anvendt iuniversitets og næringslivssamarbeid. For å bedre forstå hvorfor universitet og næringslivssamarbeid ikkefungerer ideelt for digitaliseringsprosjekter undersøker masteravhandlingen problemstillingen:
”Hvordan skaper interorganisatoriske forskjeller mellom universitet og næringsliv på ulikedimensjoner utfordringer for å gjennomføre samarbeid for digitaliseringsprosjekter?”
For å forstå problemstillingen syntetiserer vi kunnskap fra universitet og næringslivsamarbeid (UIC) ogdigitaliseringslitteraturen. Begrepet digitalisering oppfattes som komplekst, til tross for at det fremstår somrelativt opplagt innenfor hvert enkelt fagfeltet. Likevel ser vi hvordan forståelsen av digitalisering ofte erulik hos de som ikke spesialiserer seg mot digitalisering og empirisk anvendelse. Digitalisering er primærten endringsprosess, men det virker som om det ofte tilsvares en teknologiutviklingsprosess. Samtidig servi hvordan universitet og næringslivs litteratur diskuterer kompleksiteten i samarbeidene, og hvordan detoffentlige, akademia og næringslivet har en viktig rolle å spille under samarbeidene.
Forskningsartikkelen presenterer funnene gjennom nærhetsrammeverket, som beskriver hvordan ulikheter påforskjellige dimensjoner legger forutsetningene som organisasjoner har for å samarbeide, og har tidligere blittofte brukt for å illustrere universitet- og næringslivssamarbeid.
Vår studie er rettet mot en caseorganisasjon og har et hermenautisk forskningsperspektiv fordi vi ønsker åforstå hvordan problemstillingen tolkes gjennom andres fortolkninger. Casevirksomheten er et SFI (Senterfor forskningsdrevet innovasjon). Vi har benyttet en kvalitativ tilnærming, hvor vi har gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med ti respondenter fra universitetsektoren, næringslivet og Forskningsrådet.Vi identifiserte flere hovedgrupper av koder som vi videre benyttet for analyse av datamaterialet. Somsupplerende informasjon undersøkte vi i tillegg sekundærkilder relatert til casen for å sette datainnsamlingeni perspektiv til vår problemstilling.
Denne masteravhandlingen finner at digitaliseringsprosjekter gjennom universitet og næringslivsamarbeider komplekse. Vi finner at nærhetsdimensjonene kommer til uttrykk på ulike måter gjennom tre forskjellige temporale faser i samarbeidet. Hovedutfordringen med digitaliseringsprosjekter er at det gjør alleredekomplekse forhold mer komplekse, og krever tette samarbeid. Vi finner at institusjonell avstand på mangemåter fungerer som en katalysator for utfordringene som forekommer, mens kognitiv avstand er kilden hvorutfordringene kommer til uttrykk. Vi forsøker å illustrere denne dynamikken gjennom en modell, figur 10. Digitalization is a topic that has become increasingly important, and gives enormous possibilities for boththe industry and society at large. The competence in which the university sector beholds is, by a numberof reasons, not effectively applied in the universities and industry partnerships. Thus, to better understandwhy universities- and industry partnerships does not operate ideally for digitalization projects, this master’sthesis will work with the following thesis:
”How do interorganizational differences between universities and the industry sector acrossvarious dimensions create challenges for conducting collaborations on digitalization projects?”
To better understand the thesis, we synthesize knowledge from UIC and literature regarding digitalization.The term digitalization could be perceived as complex, despite that it may appear relatively obvious withinmost fields. Nevertheless, we understand how the understanding of digitalization often varies among thosewho does not specialize within the subject, and under empirical apprehension. Furthermore, digitalizationmainly is a process of change, although, it seems like it primarily corresponds to a technology developmentprocess. Simultaneously, we understand how university- and industry literature discuss the complexity inthese partnerships, and how the public academia and industry sector all have a fundamental role in thesepartnerships.
This research paper presents the findings through the proximity framework, which describes how differencesthrough different dimensions explain the preconditions in which the organizations must have in order tocooperate with each other, and has previously been used to illustrate university- and industry partnerships.
Our study looks at a Case organization and use a hermeneutic research perspective because we wish tounderstand how our thesis is interpreted through others’ understandings. The Case operations could bedescribed as a SFI (Centres for Research-based Innovation). We have used a qualitative approach, where wehave conducted a series of semi-structuralized in-depth interviews with 10 correspondents from the universityand industry sector, as well as the Norwegian Research Council. We identified several main groups of codes in which we further used to analyze the data material. As supplementing information, we also examined a range of secondary sources related to the Case to place our data collection in the perspective of our thesis.
In sum, this thesis find that digitalization projects through the university- and industry collaborations arecomplex. Moreover, we find that the proximity dimensions is manifested in various ways - through 3 maintemporal phases in these partnerships. The main challenge which comes as a result of digitalization is thatit, in our view, make already complex relationships even more complex, and demands solid partnerships inorder to function properly. In addition, we find that institutional distance in many ways works as a catalystfor the challenges which occur although, this cognitive distance becomes the source for these challenges.Here, we try to illustrate this dynamic through a model, figure 10.