Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.advisorBerg, Terje
dc.contributor.authorKolakowski, Alexander
dc.contributor.authorLandsem, Vemund
dc.date.accessioned2024-09-14T17:22:15Z
dc.date.available2024-09-14T17:22:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:234034796:237155376
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3152344
dc.description.abstractPå 1930-tallet introduserte amerikanske selskaper aksjeopsjoner som et verktøy for avlønning, og på 1990-tallet ble dette en hjørnestein i toppledernes lønnspakker (Conyon m.fl., 2011). Til tross for betydelig kontrovers og kritikk, inkludert bekymringer om urettferdige gevinster og kortsiktig tenkning (Conyon m.fl., 2011), har bruken av ansattopsjoner spredt seg globalt, inkludert i Europa og Norge. Døving og Nordhaug (2013) viste at 12 % av norske selskaper benyttet opsjoner i avlønning for vel over ti år siden. Per 2022 benyttet omtrent 51 % av selskapene notert ved Oslo Børs opsjoner i avlønning. Med bakgrunn i denne utviklingen har målet med denne studien vært å få en dypere innsikt i diffusjonen av dette verktøyet blant selskaper notert på Oslo Børs. Dette har vi undersøkt gjennom en hovedproblemstilling som er utdypet ved tre forskningsspørsmål: Hva driver diffusjonen av opsjoner i avlønning blant selskapene på Oslo Børs? Vi benytter agentteori til å utvikle det første forskningsspørsmålet vårt, og undersøker gjennom dette om opsjoner i avlønning sprer seg som et behov for et verktøy for styring av de ansatte. Gjennom det neste forskningsspørsmålet anvender vi Hambrick og Mason (1984) sitt Upper Echelon-perspektiv, og undersøker om karakteristika ved ledelsen kan være drivende for diffusjonen av opsjoner i avlønning. I vårt siste forskningsspørsmål benytter vi Abrahamson (1991) sitt rammeverk for forskning på diffusjon av styringsinnovasjoner. Gjennom dette rammeverket undersøker vi diffusjonen av opsjoner i avlønning gjennom perspektivene Efficient Choice, Management Fashion, Fad og Forced Selection. Studien baserer seg på en spørreundersøkelse sendt til selskapene notert på Oslo Børs, med totalt 52 respondenter. Vi har anvendt deskriptiv statistikk for å gi et øyeblikksbilde av hvordan opsjoner i avlønning brukes i norske selskaper og hva som driver diffusjonen. 58 % av våre respondenter benytter opsjoner i avlønning. Mange av respondentene opplever stor nytte av ansattopsjoner som styringsverktøy. Studien vår gir indikasjon på at de fleste benytter opsjoner i avlønning fordi deres konkurrenter benytter det. Studien gir en oppdatert innsikt i bruken og diffusjonen av opsjoner i avlønning blant selskapene på Oslo Børs.
dc.description.abstractIn the 1930s, American companies introduced employee stock options as a compensation tool, and by the 1990s, they had become a cornerstone of executive compensation packages (Conyon et al., 2011). Despite significant controversy and criticism, including concerns about unfair gains and short-term thinking (Conyon et al., 2011), the use of options has spread globally, including to Europe and Norway. Døving and Nordhaug (2013) showed that 12 % of Norwegian companies used employee stock options well over ten years ago. By 2022 did approximately 51 % of the companies listed on the Oslo Stock Exchange use employee stock options. In light of this development, the aim of this study has been to gain a deeper understanding of the factors influencing the spread of this tool among companies listed on the Oslo Stock Exchange. We have investigated this through a main thesis statement elaborated by three research questions: What drives the diffusion of employee stock options among the companies listed on the Norwegian Stock Exchange? We use agency theory to develop our first research question, and through this examine whether stock options spread as a need for a tool to manage employees. For the next research question, we apply the Upper Echelon perspective of Hambrick and Mason (1984) and examine whether characteristics of the top management team may be driving the spread of employee stock options. In our last research question, we use the framework of Abrahamson (1991) to research the diffusion of management innovations. Through this framework we examine the spread of employee stock options in the perspectives of Efficient Choice, Management Fashion, Fad, and Forced Selection. The study is based on a survey sent to companies listed on the Oslo Stock Exchange, with a total of 52 respondents. We have used descriptive statistics to provide a picture of how options are used in the companies listed on the Oslo Stock Exchange today, and what factors drive their spread. 58 % of our participants use options. Among these, many experiences great benefits from options as a management tool. Our study indicates that most use employee stock options because their competitors do. This study provides updated insights into the use and spread of employee stock options in compensation among companies listed on the Oslo Stock Exchange.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDiffusjon av opsjoner i avlønning En kvantitativ studie av diffusjonen av opsjoner i avlønning blant selskapene på Oslo Børs
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record