How insourcing affects knowledge: A case study of a large public Norwegian institution
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3152338Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1708]
Sammendrag
Etter hvert som vi beveger oss mot et informasjonsbasert samfunn, blir kunnskap mer og mer viktig. Men i de siste årene har offentlige institusjoner fått mindre i budsjett og derfor må institusjonene finne måter å kutte kostnader på. Vårt case institutt har valgt å kutte kostnader ved insourcing. De har valgt å erstatte IT-konsulenter med eget internt IT-personell.
I denne oppgaven utforsker gruppen: sourcing strategier til caseinstituttet, hvordan disse strategiene påvirker institusjonens kunnskapsbase, og hvordan de i dag bruker konsulenter med den nye sourcing strategien. Vi har utforsket temaet i en casestudie, hvor metoden vår bestod av 7 semistrukturerte intervjuer med ledere i institusjonens IT-divisjon. Dataene samlet inn fra disse intervjuene ble brukt til å utføre en tematisk analyse. Fra denne analysen endte vi opp med 3 hovedtemaer: "Insourcing & Outsourcing, Environment, and Knowledge"," hver med sine undertemaer.
Disse resultatene ble utforsket i lys av litteraturen. Vi brukte "Tacit Knowledge Transfer, Knowledge based View of the Firm, Knowledge as a Resource, and Sourcing Strategies" for å kontekstualisere funnene våre. Her diskuterer vi: institusjonens sourcing strategi og hvordan den forholder seg til deres statlige mandatplaner for budsjettkutt, hvordan konsulentene brukes til å overføre kunnskap til internt personell som erstatter dem, og hvordan instituttet prioriterer sentrale kunnskapsområder. Til slutt oppsummerer vi funnene våre og presenterer teoretiske implikasjoner, ideer for fremtidig forskning og praktiske implikasjoner. As we are moving towards and information-based society, knowledge becomes more and more important. However, in recent years, public institutions have received smaller and smaller budgets, and thus the institutes must find ways to cut costs. Our case institute has chosen to cut cost by insourcing. They have chosen to replace IT-consultants with their own IT-personnel.
In this thesis the group explores: the sourcing strategies of the case institute, how those strategies affect the institution’s knowledge base, and how they currently use consultants with the new sourcing strategy. We have explored the topic in a case study, where the method consisted of 7 semi-structured interviews with managers in the institution's IT division. The data collected from these interviews were used to perform a thematic analysis. From this analysis we ended up with 3 main themes: "Insourcing & Outsourcing, Environment, and Knowledge", each with its own sub themes.
These results were explored in light of the literature. We used "Tacit Knowledge Transfer, Knowledge based View of the Firm, Knowledge as a Resource, and Sourcing Strategies" to contextualize our findings. We discuss: the institution's sourcing strategy and how it relates to their government mandated plans for budget cuts, how the consultants are used to transfer knowledge to the internal personnel that is replacing them, and how the institute prioritizes key knowledge areas. Finally, we summarize our findings and present theoretical implications, ideas for future research and practical implications.