Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandtsegg, Øyvind
dc.contributor.authorHannan, Suki-Mei
dc.date.accessioned2024-09-12T17:21:01Z
dc.date.available2024-09-12T17:21:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:196756294:126563373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3151982
dc.description.abstractDenne oppgaven dokumenterer prototypingen av soothstone, en musikalsk fidget-enhet som tar sikte på å gi potensiell lindring av milde negative symptomer forårsaket av psykiske helsetilstander. Enheten er spesielt rettet mot en voksen brukerbase. Prosjektet er tverrfaglig; derfor forskes det på tvers av flere felt, med hovedfokus på fidget-leker (enheter rettet mot å hjelpe med fokus og angsthåndtering gjennom fikling) og deres anekdotiske suksess som et hjelpemiddel for mental helse, samt effekten av musikk som behandling for å redusere stress og subjektiv angst. Avhandlingen undersøker også og tar sikte på å dempe den nåværende stigmatiserte assosiasjonen mellom fidget-leker og umodenhet. Dette teoretiske rammeverket, sammen med forskning på effektiv grensesnittdesign, brukes til å informere om det praktiske resultatet av oppgaven; oppgaven tar ikke sikte på å bevise eller avkrefte noen formelle hypoteser. Snarere er soothstone-prototypen opprettet med forfatteren som 'målbruker', og dens samlede effektivitet blir evaluert anekdotisk. Oppgaven dokumenterer design og konstruksjon av soothstone, der det ferdige produktet er en frittstående, håndholdt enhet som kjører fra et innebygd datasystem. Taktil interaksjon med enheten utløser et beroligende musikalsk lydbilde, slik at nervøs energi kan brukes gjennom hendene mens brukeren fordypes i et lydlandskap som er ment å oppmuntre til en mer avslappet tilstand. Uformell testing med forfatteren som emne gir lovende resultater, med en utvidet bruksøkt som fører til en mer meditativ, rolig mental tilstand. I tillegg diskuterer oppgaven nødvendig videreutvikling.
dc.description.abstractThis thesis documents the creation of a prototype of the soothstone, a musical fidget device that aims to provide potential relief from mild negative symptoms caused by mental health conditions. The device is specifically aimed at an adult user base. The project is multidisciplinary; therefore, research is undertaken across several fields, with a primary focus on fidget toys (devices aimed to aid with focus and anxiety management through fiddling) and their anecdotal success as a mental health aid, as well as the efficacy of music as a treatment for lowering stress and subjective anxiety. The thesis also examines and aims to mitigate the current stigmatised association of fidget toys with immaturity. This theoretical framework, along with research into effective interface design, is used to inform the practical outcome of the thesis; the thesis does not aim to prove or disprove any formal hypotheses. Rather, the soothstone prototype is created with the author as the 'target user', and its overall efficacy is evaluated anecdotally. The thesis documents the design and construction of the soothstone, whereby the finished product is a standalone, handheld device running from an embedded computer system. Tactile interaction with the device triggers a soothing musical soundscape, allowing nervous energy to be expended through the hands while immersing the user in a soundscape intended to encourage a more relaxed state. Informal testing with the author as subject gives promising results, with an extended use session leading to a more meditative, calm mental state. Additionally, the thesis discusses necessary refinement and potential future development.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe soothstone: creating a musical fidget device with the aim of alleviating mild symptoms of mental health conditions
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel