Engineering the Live Experience: Adapting Pop Studio Sound to Stage with Authenticity
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker utviklingen av et system for liveopptredener for Gaaren, designet for å overføre deres studiosound til livefremføringer med et begrenset antall musikere, ved bruk av Ableton Live som kjernteknologi. Ved å integrere fagbegreper og teorier som 'Liveness,' 'Autentisitet' og 'Teknologisk Mediering,' adresserer den hvordan man kan opprettholde publikums oppfatning av autentisitet i liveopptredener med teknologi som hjelpemiddel. Forfatterens dobbeltrolle som produsent og utøver gir et unikt perspektiv på dette forskningsspørsmålet. Metodikken omfatter iterativ testing og praktisk implementering, med fokus på å velge ut kjernelyder og kjernemusikere for å forbedre visuell-auditiv harmoni. Det omfattende systemet inkluderer musikere, instrumenter og datamaskiner, og vektlegger fleksibilitet, brukervennlighet og pålitelighet i det teknologiske systemet for å sikre strømlinjeformede konserter og øvinger. Funnene tilbyr praktiske løsninger for band som går fra studio til scene, med mål om å balansere musikalske integritet med publikumsengasjement. Dette bidrar til diskursen om live musikkopptredener ved å tilby en ramme for artister til å tilpasse seg livekrav samtidig som de bevarer sin kunstneriske visjon. This master's thesis explores the development of a live performance system for Gaaren, designed to transfer their studio sound into live settings with limited live musicians, using Ableton Live as the core technology. By integrating critical theories on 'Liveness,' 'Authenticity,' and 'Technological Mediation,' it addresses how to maintain the audience's perception of authenticity in live performances. The author's dual role as producer and performer brings a unique perspective to this research question. The methodology involves iterative testing and practical implementation, focusing on selecting core sounds and musicians to enhance visual-auditory alignment. The live performance system includes musicians, instruments and playback computers, emphasizing flexibility, user-friendliness, and reliability in the technological system to ensure efficient setups and rehearsals. The findings offer practical solutions for bands transitioning from studio to stage, aiming to balance artistic integrity with audience engagement. This contributes to live music performance discourse, providing a framework for artists to adapt to live demands while preserving their artistic vision.