Augmenting Creativity
Abstract
I denne oppgaven forsøker jeg å forbedre min egen kreativitet og produktivitet i forbindelse med musikkproduksjon, ved å undersøke og utforske de kognitive prosessene bak kreativitet, med to-prosessteorien (engelsk: «Dual process theory») som teoretisk rammeverk. Ved å relatere denne teorien til historisk arbeid rundt musikalsk kreativitet og personlig erfaring/eksperimentering, presenterer jeg to resultater: Det første er en foreslått liste med kreative påvirkere, en liste over måter å modifisere kreative prosesser til å basere seg på spesifikke typer kreativitet, og det andre er et album med 6 låter som ble produsert som en del av det utforskende arbeidet rundt de kreative påvirkerne. Disse to resultatene danner sammen et helhetlig bilde av hvordan de forskjellige typer kreativitet omtalt av to-prosessteorien kan oppmuntres, i tillegg til hvordan de kan påvirke musikkens estetikk. In this thesis, I aim to improve my own creativity and productivity when producing music by researching and exploring the cognitive processes behind creativity, using dual process theory as a theoretical framework. By relating this research to historical work on musical creativity, and personal experience/experimentation, I present two results: The first is an overview of creative augmenters, a list of ways to modify creative processes to encourage a certain type of creativity, and the second is an album of 6 songs/tracks that I made while exploring/researching the creative augmenters. The two results form a cohesive showcase of how the different types of creativity outlined by dual process theory can be encouraged, as well as how they may effect the aesthetics of the music.