Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIacono, Roberto
dc.contributor.authorOpdal, Ingrid.
dc.date.accessioned2024-09-03T17:22:18Z
dc.date.available2024-09-03T17:22:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188340064:34583017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150009
dc.description.abstractDenne oppgaven er skrevet i samarbeid med prosjektet NAV Human, som er initiert av NAV Øygarden. Formålet med prosjektet er å utforske og implementere en ny metodikk for gruppeoppfølging, samt digitale løsninger for ungdom i NAV. Interessant med prosjektet er å se nærmere på gruppeteori og hvilken effekt gruppen kan få for ungdommenes selvtillit og selvbilde. Videre også om gruppeoppføling kan skape en annen dynamikk, hvor det kan føre til en utjevning i maktbalansen som en ser i NAV mellom veileder og ungdom. Metoden som benyttes i oppgaven er kvalitativ metode, hvor det er gjennomført seks dybdeintervju. Ut ifra egen data vil jeg belyse den valgte problemstillingen: «Hvordan kan NAV Human bruke gruppen som ressurs i endringsarbeidet med ungdom som har falt utenfor arbeid og skole?». Jeg har intervjuet tre ungdommer som har gjennomført NAV Human, og tre veiledere. Veilederne er tilknyttet prosjektet, i tillegg til å følge opp brukere i ordinær individuell oppfølging. Med utgangspunkt i funnen kan det hevdes at oppfølging i gruppe skaper andre muligheter enn ved den individuelle oppfølgingen. Det synes særlig at tilhørigheten og fellesskapsfølelsen har en positiv effekt på ungdommene. Ved å sitte i gruppe kan ungdommene bruke hverandre gjennom tilbakemeldinger. Dette ser ut til å skape en helt annen effekt enn hvor tilbakemeldingene kommer fra en veileder. Gjennom sin rolle som ansatt av NAV, viser ungdommene til at de føler tilbakemeldingene fra veileder føles mer ut som plikt. Veilederne beskriver at de får en mulighet til å kartlegge ungdommenes utfordringer på en helt annen måte. De får erfare og se hvordan de fungerer med andre mennesker og slik se hvilke tiltak videre som vil være nyttige. Det ser og ut til at ungdommene lærer gjennom sosialisering som skapes av oppfølgingen i gruppe. De kan få positive erfaringer med å delta og være aktive på en sosial arena. Dette kan sammenlignes med arbeidslivet, men også stort sett resten av livet. NAV Human er slik en trygg arena hvor ungdommene kan prøve seg fram uten å være redd for å bli dømt. Disse faktorene ser ut til å være med på å bidra til ungdommenes psykiske helse, gjennom en økt selvtilling og en endring i selvbildet.
dc.description.abstractThis thesis is written in collaboration with the project NAV Human, which is initiated by NAV Øygarden. The purpose of the project is to explore and implement a new method for group follow-up, as well as digital solutions for young adults in NAV. A point of interest about the project is looking more closely at group theory and how the group impacts the self-esteem and self-image of young adults. Furthermore, whether group follow-up can create a different dynamic, which can lead to an equalization of the balance of power that you see in NAV between the supervisor and the youth. The method used in the thesis is a qualitative method, where there has been six in-depth interviews carried out. Based on my own data, I will shed light on the chosen problem: "How can NAV Human use the group as a resource in the work of change with young adults who have fallen out of work and education?". I have interviewed three young people who have completed NAV Human, and three supervisors. The supervisors are associated with the project, in addition to following up on users in ordinary individual follow-ups. Based on the findings, it can be argued that follow-ups in groups create different opportunities than with individual follow-ups. It seems in particular that the sense of belonging, and community have a positive effect on the youth. By sitting in a group, the young adults can use each other through feedback. This seems to create a different impact than if the feedback comes from a supervisor. Through their role as employees of NAV, the young adults indicate that the feedback from the supervisor feels more like duty. The supervisors describe that they get an opportunity to map out the young adults challenges in a completely different way. They get to experience and see how they work with other people and what further measures will be useful. It also seems that the young adults learn through socialization which is created by the group. The young adults can gain positive experiences by participating and being active in a social arena. This can be compared to work, but also largely to life outside work. NAV Human is a safe arena where the young adults can be themselves without being afraid of judgement. These factors seem to help contribute to the mental health of young adults, through increased self-esteem and a change in self-image.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNAV Human - en kvalitativ studie av gruppeoppfølging av ungdom i NAV
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel