Effekten av gratis ferje i Norge: En empirisk analyse av gratis ferje og trafikkvolum i den norske ferjesektoren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143939Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker effekten av gratis ferjesamband på etterspørselen etter ferjetjenester i Norge. Bakgrunnen for oppgaven er regjeringens initiativ om å tilby gratis ferjetjenester til øyer og lokalsamfunn uten andre veiforbindelser til fastlandet, samt til samband med færre enn 100.000 passasjerer årlig. Regjeringens tiltak har hatt som mål å fremme bolyst og næringsutvikling langs norskekysten ved at reisekostnader i disse områdene reduseres.
For å undersøke problemstillingen tar oppgaven utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål:
(1) Hvordan har innføringen av gratis ferjesamband påvirket antallet kjøretøy som benytter norske ferjeforbindelser?
(2) Hvordan påvirker ulike faktorer, inkludert karakteristika ved ferjesambandene og eksterne forhold, etterspørselen etter ferjetjenester?
For å besvare forskningsspørsmål 1 benyttes en difference-in-difference-analyse. Forskningsspørsmål 2 besvares hovedsakelig ved bruk av lineære regresjonsmodeller.
Resultatene fra den første delen av analysen viser at innføringen av gratis ferjer har hatt en positiv effekt på de berørte sambandene og at regjeringens intervensjon i ferjesektoren har virket etter hensikten. Den andre delen av analysen ekskluderer observasjonene av samband som er gjort gratis, og identifiserer andre faktorersom påvirker etterspørselen etter ferjetjenester. Resultatene viser at kostnaden ved ventetid og reisetid er de viktigste faktorene som påvirker etterspørselen etter ferjetjenester. Elastisiteten med hensyn på ventetidskostnader er på -1.69, noe som betyr at en økning på 1 % i ventetidskostnader fører til en reduksjon på cirka 1.69 % i antall kjøretøy. Covid-19 pandemien har også hatt en negativ effekt på mengden trafikk på ferjesambandene. Begge metodene benyttet i analysen viser gode statistiske signifikansnivå.Funnene i oppgaven kan ha viktige implikasjoner for transportpolitikk og økonomisk planlegging, spesielt i distriktsområder hvor ferjer er en kritisk del av infrastrukturen. Ved å forstå de ulike faktorene som påvirker etterspørselen etter ferjereiser, kan myndighetene bedre tilrettelegge for effektive og bærekraftige transportløsninger. This master’s thesis investigates the effect of free ferry services on the demand for ferry services in Norway. The background of the thesis is the government’s initiative to offer free ferry services to islands and communities without other road connections to the mainland, as well as to routes with fewer than 100,000 passengers annually. The government’s initiative aims to promote residential desirability and business development along the Norwegian coast by reducing travel costs in these areas.
To investigate the issue, this thesis is based on the following two research questions: (1) How has the introduction of free ferry services affected the number ofvehicles using Norwegian ferry connections?
(2) How do various factors, including characteristics of the ferry routes and external conditions, affect the demand for ferry services?
To answer research question 1, a differencein-difference analysis is used. Research question 2 is mainly answered using linear regression models.
The results from the first part of the analysis show that the introduction of free ferries has had a positive effect on the affected routes and that the government’s intervention in the ferry sector has worked as intended. The second part of the analysis excludes observations of routes that have been made free and identifies other factors that affect the demand for ferry services. The results show that the cost of waiting time and travel time are the most important factors influencing the demand for ferry services. The elasticity with respect to waiting time costs is -1.69, meaning that a 1 % increase in waiting time costs leads to a reduction of approximately 1.69 % in the number of vehicles on the ferries. The Covid-19 pandemic has also had a negative effect on the amount of traffic on ferry routes.Both methods used in the analysis show good levels of statistical significance. The findings of the thesis may have important implications for transport policy and economic planning, especially in rural areas where ferries are a critical part of the infrastructure. By understanding the various factors that influence the demandfor ferry travel, authorities can better facilitate effective and sustainable transport solutions.