Show simple item record

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.advisorCyvin, Jakob Bonnevie
dc.contributor.authorStyrvold, Børge
dc.date.accessioned2024-07-27T17:20:05Z
dc.date.available2024-07-27T17:20:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187609527:35081876
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143501
dc.description.abstractPlast er et relativt nytt og allsidig menneskeskapt materiale, og den årlige produksjonen av plast øker stadig raskere. En stor mengde plast og mikroplastpartikler ender opp i naturen og i havet. Her kan plast være med på å skade det økologiske mangfoldet i naturen, og mikroplastpartikler kan fraktes til de mest isolerte områdene av jordkloden gjennom blant annet vind og havstrømninger. Med fortsatt økt plastproduksjon og bruk i fremtiden, blir plastforurensning og mikroplast i naturen problematikk som kan kobles opp mot FN sine bærekraftsmål og undervisning innen bærekraftig utvikling i skolen. I denne oppgaven ble det undersøkt til hvilken grad en analyse av mikroplast kan gjennomføres på strandsedimenter for å gi forskningsanvendelig data, samtidig som metoden benyttet skulle kunne være anvendelig til undervisning i videregående skole. Valg av metode er dermed tatt med hensyn til hvor gjennomførbare de er i undervisningssammenheng og til hvilken grad elevene får et relevant læringsutbytte av å jobbe med dem i et tverrfaglig undervisningsopplegg. Opplegget gjennomføres i fellesfagene Naturfag, Geografi og Samfunnskunnskap, da disse fagene dekker de økonomiske, samfunnsmessige og miljømessige aspektene av problematikken knyttet til plast og mikroplast. Undervisningsopplegget legger opp til at elevene skal gjennomføre et utforskende feltarbeid, analyserende lab arbeid, og kritisk refleksjon av egne funn, erfaring og tanker i etterkant av arbeidet. Metodene som ble benyttet inkluderte bulkinnsamling av strandsedimenter, tørking og siling av disse prøvene, før det ble gjennomført tetthetsseperasjon ved flotasjon, vakuumpumpe filtrering, og visuelle sortering og identifikasjon av mikroplastpartikler. Til slutt ble det gjennomført en oksidasjonsreaksjon for å fjerne organisk materiale fra prøvene før en avsluttende Nile-Red undersøkelse. For å undersøke hvor reliable de valgte metodene var, og for å undersøke validiteten av resultatene, ble det gjennomført en undersøkelse av strandsedimenter fra Grønland i denne oppgaven. Dette gir oppgaven et globalt fokus, mens det tilhørende undervisningsopplegget har et mer lokalt fokus. Konsentrasjonen av mikroplastpartikler per kilo sedimenter funnet i denne undersøkelsen var sammenliknbart med tidligere analyser av mikroplast i strandsedimenter fra andre geografiske områder tidligere. Resultatene funnet med den valgte metoden er dermed valide, samtidig som metodene er gjennomførbare i undervisningssammenheng ved videregående skole. Med tanke på at det er undersøkt relativt få prøver, og mengden bakgrunnsforurensning observert i blankprøvene, er det ikke mulig å konkludere hvor reliabel metoden er ut ifra denne oppgaven. Videre forskning er anbefalt for å undersøke reliabiliteten og validiteten av metoden, samt hvordan undervisningsopplegget fungerer i praksis i skolen. Dersom resultatene fra et slikt forsøk er positive, kan denne typen forskningsprosjekt muligens ha videre interesse for bruk innen mikroplast forskningsmiljøet.
dc.description.abstractPlastics is a relatively new and versatile man-made material, and the annual production and use of plastics worldwide is still on the rise. Of the produced plastic, a large amount of larger plastic waste and microplastic particles eventually end up as litter in nature and in the oceans. There, plastics can be harmful to the ecological diversity, and microplastics can be spread with the wind and sea currents to even the most remote areas of the Earth. As the production and usage of plastic continue to increase, littering, waste and microplastics in nature have become problem areas that can be linked to the UNs Sustainability Goals and schools’ education on sustainable development. In this thesis the degree to which analysis of microplastics in beach sediments can be performed in order to achieve scientifically valuable data, while the methods used still are applicable to use in relation with teaching in High School, have been evaluated. Hence, the methodically choices have been made with how easily they could be used within the context of teaching and education, and in accordance to the knowledge and competence the students gain from an interdisciplinary exercise of this kind. The exercise is meant to be completed within the joint subjects Naturfag, Geografi and Samfunnskunnskap. These subjects highlight the three different dimensions associated with sustainability and, by extension, microplastics: economics, societal and environmental. Such an interdisciplinary exercise aims to let the students perform an exploratory fieldwork in a non-traditional educational setting, analytical research in a lab, and critical reflection of their own discoveries, experiences, and thoughts after completing the analytical research. The methods used included collecting bulk-samples of beach sediments, drying and sieving of these samples, before they underwent a density separation process by flotation, filtration by vacuum-pump, and a visual sorting and identification of microplastics particles. Thereafter an oxidation reaction was used to remove organic matter from the samples before a Nile-Red fluorescens test was carried out. In order to investigate the reliability of the selected methods included in the exercise, and to research the validity of the results found, an analysis of beach sediments from Greenland was performed. This ensures the thesis highlights the microplastics issue on a global scale, while the interdisciplinary exercise will let the students explore the issue on a local scale. The concentration of microplastic particles found per kilogram sediment was comparable to what other researchers have found in other geographical areas previously, using mostly the same methods. In other words, the results using this method can be said to be valid, while simultaneously being applicable in education. However, due to the fact that only a few samples were analysed, and the large amount of background contamination observed through blank samples, it isn’t possible to conclude the degree of reliability of the methods. Further research is recommended in order to ensure reliability, and in order to investigate how the interdisciplinary exercise works in practice. If the results from further research were positive, this type of citizen research might have an interest to be used for continued research within the microplastics scientific community.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMikroplast i undervisning innen bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record