Show simple item record

dc.contributor.advisorPedersen, Heidi
dc.contributor.advisorFylkesnes, Ingunn
dc.contributor.authorHaget, Karianne Larsen
dc.date.accessioned2024-07-23T17:21:28Z
dc.date.available2024-07-23T17:21:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189229600:48409450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142961
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarn med autismespekterforstyrrelser har til felles utfordringer angående smalt interesseområde, svekket samspill med andre mennesker, utfordringer med kommunikasjon og flere atferdsavvik. Ved å benytte seg av forståelsesmodellene for å forstå funksjonshemming, kan man forstå og tolke autisme på forskjellige måter basert på hvilken tilnærmet forståelse man innehar. Hvilket forståelsesperspektiv man har basert seg på hvilke erfaringer man har opplevd av barn med autisme, hvordan barn med autisme har blitt omtalt i samfunnet og i følge av utdanningsløp. I tillegg vil forståelsesperspektivet ha en innvirkning på hvordan man forstår barnet, og dermed hvilket utviklingsarbeid som blir iverksatt. Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken forståelse barnevernspedagoger som jobber i en barneverntjeneste har for barn med autisme. Ifølge tre gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer, har datamaterialet for masteroppgaven blitt innsamlet, og analysert gjennom den kvalitative analysemetoden stegvis-deduktiv induktiv metode. Studiets funn har som formål å belyse hvordan ulike forståelsesperspektiver av funksjonshemming, samt mangelen av kunnskap, kan ha en sterk innvirkning på sakens gjennomføring, og hvordan autistiske barn blir et offer av dette. Oppgaven vil også vise til hvordan det vitenskapsteoretiske perspektivet sosialkonstruksjonisme er en sterk bidragsyter i hvordan man forstår og utvikler det konstruerte fenomenet autisme. I tillegg vil masteroppgaven vise til hvordan profesjonsstudier og tjenesteytere kan utvide sin forståelse for barnets beste. Studiets resultat kan forstås som et bidrag til barnevernspedagoger, eller generelt mennesker som jobber med autistiske barn, om hvordan våre holdninger og forståelser har sterk innvirkning på barnets bekostning.
dc.description.abstractChildren with autism spectrum disorder have many common challenges which include, narrow areas of interest, impaired interactions with other people, struggles with communication and multiple behavioural abnormalities. By using the models of understanding to understand disabilities we are able to recognize and interpret autism in different ways, based on which approximate acknowledge one has. Which perspective of understanding we have, is based on what experiences we have had with children with autism, how children with autism have been discussed/portrayed in society, and experiences at work and in school. In addition to this, the perspective of understanding will have an effect on how we understand a child, and therefore which development work? is implemented. This master's thesis goal has been to explore which perspective of understanding child welfare workers working in child protective services have of children with autism. Through three qualitative in-depth interviews, the data for this masters thesis has been collected, and analyzed through the qualitative method of analysis the SDI-method by Tjora. The findings of this study showcases how different perspectives of understanding disabilities, combined with a lack of knowledge, can have a strong impact on how a case is dealt with and how children with autism can become victims of it. Secondly, this thesis showcases how the theoretical perspective of social constructionism is a strong contributor in how autism has been understood and developed as a constructed phenomenon. Thirdly this thesis presents how university education and service providers can expand their understanding in order to achieve the best outcome for the child. The result of this study may be understood as a contribution to child welfare workers, and in general people across sectors who work with children with autism, on how our attitudes and understandings have a strong impact, often at the expense of the children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernspedagogers forståelse av funksjonshemming og autisme.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record