Show simple item record

dc.contributor.advisorHanne Nissen Bjørnsen
dc.contributor.advisorAnn-Karin Valle
dc.contributor.authorEgeland, Cassandra
dc.contributor.authorSalbu, Maren
dc.date.accessioned2024-07-20T17:19:30Z
dc.date.available2024-07-20T17:19:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188206766:32515031
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142610
dc.description.abstractBakgrunn: Seksuell helse er en viktig del av menneskers helhetlige helse. Helsesykepleiere står i en unik posisjon der de møter om lag alle barn, unge og deres foreldre. De førende nasjonale faglige retningslinjene for helsesykepleieres arbeid viser en sterk anbefaling om å veilede barn, unge og deres foreldre i seksuell helse og utvikling. For å kunne gi seksualundervisning og veiledning av høy kvalitet er det sentralt at helsesykepleiere har tilgang på oppdatert og kvalitetssikret kunnskap. Digitale læringsverktøy er stadig i utvikling og et fokusområde for en mer tilpasset, tilgjengelig og oppdatert undervisning, og kan suppleres med tradisjonell undervisning. Det utvikles i dag en digital læringsressurs i seksuell helse for helsesykepleierstudenter, kalt «Seksuell helsE-læring». Den skal bestå av fire moduler bestående av temaene sexologi, prevensjon, seksuelt overførbare infeksjoner og minoriteter. Seksuell helsE-læring har som mål å sikre et likt og oppdatert kunnskapsgrunnlag hos helsesykepleiestudenter på tvers av utdanningsinstitusjoner. Hensikt: Det ble våren 2023 gjennomført en pilot av modulene prevensjon og sexologi i Seksuell helsE-læring på en utvalgt masterutdanning i helsesykepleie. Hensikten med vår studie var å tilegne innsikt i helsesykepleierstudentenes opplevelser og erfaringer etter gjennomført pilot i Seksuell helsE-læringen. Våre resultater vil være et bidrag til prosjektgruppen til Seksuell helsE-læring, og bidra til utviklingen av e-læringen. Metode: Studien bruker kvalitativ metode. Det ble gjennomført åtte individuelle semistrukturerte intervju av helsesykepleiestudenter som hadde gjennomført en pilot i Seksuell helsE-læring. Datamaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultatene har blitt diskutert i lys av relevant forskning, litteratur og teorien salutogenese. Resultater: Våre resultater indikerer at helsesykepleierstudentene hadde utbytte av å gjennomføre piloten til Seksuell helsE-læring. De opplevde å få økt kunnskap om sexologi og prevensjon, men beskrev også at det kunne oppleves overveldende med all kunnskap de fikk presentert. Det var positivt med ulike læringsaktivitetene i modulene, men det var avgjørende at de var engasjerende og ikke for langvarige. E-læring opplevdes å være en læringsmetode deltakerne satte pris på, hvor fleksibiliteten ble verdsatt høyt. Samtidig poengterte deltakerne at de ikke ønsket å gå bort fra tradisjonell undervisning, men heller en blanding av E-læring og tradisjonell undervisning. Konklusjon: Denne masteroppgaven kartla at deltakerne som gjennomførte piloten av Seksuell helsE-læring hadde positive opplevelser av e-læringen. Det var elementer som kunne forbedres med tanke på brukervennlighet, men også for engasjement. Samtidig ble det påpekt viktigheten av å ha fysisk undervisning i tillegg til digital læring. E-læring opplevdes som en hensiktsmessig undervisning- og læringsform i temaet seksuell helse. Den medførte fleksibiliteten opplevdes positiv i en hektisk hverdag, men det var avgjørende med nok avsatt tid til å gjennomføre piloten. Piloten ga nyttige ressurser til arbeidslivet, og kan være en bidragsyter til oppdatert kunnskap på tvers av utdanningsinstitusjoner.
dc.description.abstractIntroduction: Sexual health is an integral part of people's overall well-being. Public health nurses are in a unique position where they encounter almost all children, adolescents, and their parents. The leading national professional guidelines for public health nurses strongly recommend counseling children, adolescents, and their parents on sexual health and development. In order to provide high-quality sexual education and guidance, it is essential that public health nurses have access to updated and quality-assured knowledge. Digital learning tools are constantly evolving and are a focus area for more tailored, accessible, and updated education, which can be complemented by traditional teaching methods. Today, a digital learning resource in sexual health is being developed for public health nursing students, called "Sexual Health E-learning". It will consist of four modules covering topics such as sexology, contraception, sexually transmitted infections, and minorities. The goal of Sexual Health E-learning is to ensure a uniform and updated knowledge among public health nursing students across educational institutions. Aim: In the spring of 2023, a pilot of the modules on contraception and sexology in Sexual Health E-learning was conducted at a selected master's program in public health nursing. The purpose of our study was to gain insight into public health nursing students' experiences and perceptions following completion of the pilot in Sexual Health E-learning. Our findings will contribute to the project team of Sexual Health E-learning and aid in the development of e-learning. Method: The study uses a qualitative method. Eight individual semi-structured interviews were conducted with public health nursing students who had completed a pilot in Sexual Health E-learning. The data were analyzed using thematic analysis. The results have been discussed using relevant research, literature, and the theory of salutogenesis. Results: Our results indicate that public health nursing students benefited from participating in the pilot of Sexual Health E-learning. They reported increased knowledge about sexology and contraception, but also described feeling overwhelmed by the amount of information presented. The variety of learning activities in the modules was viewed positively, but it was crucial that they were engaging and not overly lengthy. E-learning was perceived as a learning method that participants appreciated, with flexibility being highly valued. At the same time, participants emphasized that they did not want to abandon traditional teaching methods, but rather preferred a combination of E-learning and traditional instruction. Conclusion: This master's thesis surveyed participants who completed the pilot of Sexual Health E-learning and found that they had positive experiences with e-learning. There were aspects that could be improved in terms of usability and engagement. Moreover, the importance of having physical instruction in addition to digital learning was emphasized. E-learning was perceived as a suitable teaching and learning method for the topic of sexual health. Its flexibility was seen as positive in a busy everyday life, but it was crucial to have enough time allocated to complete the pilot. The pilot provided valuable resources for the working life and could contribute to updated knowledge across educational institutions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke erfaringer og opplevelser har helsesykepleiestudenter som har gjennomført en pilot av modulene sexologi og prevensjon i Seksuell helsE-læring?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record