Show simple item record

dc.contributor.advisorStensen, Kenneth
dc.contributor.authorSøtvik, Maren Magret Høistad
dc.date.accessioned2024-07-19T17:21:20Z
dc.date.available2024-07-19T17:21:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:97402318
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142533
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan påvirker standardiserte beslutningsprosesser, som er basert på individorientert pleie- og omsorgsstatistikk, kvaliteten på tjenestene i vernepleiefaglig praksis innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten? Introduksjon/bakgrunn: Kvaliteten på helse- og omsorgstjenester sier noe om hvor, hva og hvordan tjenestene som utgis er basert på ulike indikatorer. Helsepersonell innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten står stadig ovenfor beslutninger sammen med og på vegne av tjenestemottaker. Beslutninger som er med på å danne hva slags tjenestetilbud pasient eller bruker mottar. Disse beslutningene vil dermed inngå i et større perspektiv, hvor data, statistikk og variabler, vil være en avgjørende faktor for tjenestetilbudet. Hensikt: Hensikten med litteraturstudier er å opplyse helsepersonell i vernepleiefaglig praksis om hvordan data om tjenestemottaker, ved for eksempel ADL-kartlegging, er med på å bidra til ressursutbytte i helse- og omsorgstjenestene i kommunal sektor. Hvordan innhentet datamateriell som er innhentet på kommunalt nivå er med på å tydeliggjøre hvor viktig kvaliteten av kartleggingen er for tjenestemottakers behov. Det er også viktig å inneha kunnskap om konsekvensene ved feilberegnede data og statistikk, samt konsekvenser som er til nytte for tjenestemottaker. Metode: Oppgaven er bygget på fagfellevurderte forskningsartikler fra ulike databaser som er med på å støtte opp under problemstillingen. For at disse forskningsartiklene skal bygge opp tillit, inneholder oppgaven også faglitteratur som er med på å støtte opp under forskningsartiklene og problemstillingen. Resultat: Ulikheten i bruken av data av tjenestemottaker kan vises å være betydelig for tjenesteutfallet. Ressurser og helsehjelp blir rekvirert fra høyere hold på nasjonalt nivå som ikke har kjennskap til tjenestemottaker. Helsepersonell ser på dataene som noe som må gjøres, og som skal bli rapportert til et høyere hold. Kartleggingen er viktig i forbindelse med vernepleiefaglig arbeid, da dette er med på å synliggjøre hva brukeren trenger og har krav på av tjenester. Samtidig så ser man viktigheten i bruken av data og statistikk på nasjonalt nivå hvor man få innsikt av tjenestekvaliteten i kommunene. Ledere over etater innen helse- og omsorg ser på disse kvalitetsindikatorene som et nyttig virkemiddel for forbedring av tjenestekvaliteten. Konklusjon: Ulikhetene i bruken av statistikk og data kan vise seg å være betydelig for resultatet av kvalitetene av tjenestene som gis. Tjenestene som gis baserer seg på et grunnlag som forteller noe om hva brukeren trenger av bistand og hvilken helsehjelp som er nødvendig for tjenestemottaker. Hvis tjenestene baserer seg på data og statistikk i lederens formål, kan mye handle om økonomi. Det vil derfor av og til bli utgitt uforsvarlige tjenester til tjenestemottaker på grunnlag av dette. På nasjonalt nivå vil dataene belyse hvordan tjenestene i helse- og omsorgstjeneste i ulike kommuner «klarer seg», og hvordan ledere kan sammenligne seg selv med andre, «bedre» kommuner. Nøkkelord: beslutningsprosesser, kvalitet i helse- og omsorg, kommunalt pleieregister (KPR), individbasert helse- og omsorgsstatistikk (IPLOS), interkommunalt, nasjonalt nivå, statistikk og data Antall ord: 7690
dc.description.abstractTitle/Topic question: How do standardized decision-making processes, based on individual-oriented care and welfare statistics, impact the quality of services in professional practice within municipal healthcare services? Introduction/background: The quality of healthcare services indicates about where, what, and how the services provided are based on various indicators. Healthcare personnel within municipal healthcare services are continually faced with making decisions together with and on behalf of the receivers of the services. Decisions that help what kind of service the patient or user receives. These decisions will be a part of a larger perspective, where data, statistics and variables, will be a significant factor for the offering of services. Purpose: The purpose is to inform health personnel in nursing practice about how data on the receivers of the services, for example through ADL-mapping, helps to contribute to resource utilization in healthcare services in the municipal. How data collected at a municipal level helps to clarify how important the quality of the mapping is to the receivers of the service’s needs. It is also important to have knowledge of the consequences of miscalculated data and statistics, and the positive consequences. Method: The assignment is based on peer-reviewed research articles from various databases that helps to support the problem issue. For these research articles to build trust, the proposition also contains fact-based literature which helps to support the research articles, but also the problem issue. Results: The difference in the use of data on the receivers of the services can be shown to be significant for the service outcome. Resources and health care are requested from superiors at a national level who have less knowledge of the receivers of the services. Healthcare personnel see the data as something that needs to be done, and that must be reported to a higher level. The mapping is important in connection with professional work, as this helps to make visibilities on what the user needs and is entitled to in terms of services. At the same time, you see the importance of the use of data and statistics at national level, where you gain insight into the municipalities, where the superiors of the departments see this as a useful tool for improving the quality of services. Conclusion: The differences in the use of statistics and data can prove to be significant for the result of the quality of the services provided. The services provided are based on a basis that tells something about what the user needs in terms of assistance and what healthcare is necessary for the receivers of the services. If the services are based on data and statistics in the superiors’ purpose, a lot can be about the financial. Unreasonable services will therefore occasionally be released to the receivers of the services on this basis. At a national level, the data will lean-to how the services in healthcare services in different municipalities 'do', and how managers can compare themselves with other, 'better' municipalities. Keywords: decision-making processes, quality in health and care, municipal care register (KPR), individual-based health and care statistics (IPLOS), inter-municipal, national level, statistics, data Number of words: 7690
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKvalitet i beslutningsprosesser i henhold til individbasert pleie- og omsorgsstatistikk
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record