Kvalitet i beslutningsprosesser i henhold til individbasert pleie- og omsorgsstatistikk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142533Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1333]
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan påvirker standardiserte beslutningsprosesser, som erbasert på individorientert pleie- og omsorgsstatistikk, kvaliteten på tjenestene ivernepleiefaglig praksis innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten?
Introduksjon/bakgrunn: Kvaliteten på helse- og omsorgstjenester sier noe omhvor, hva og hvordan tjenestene som utgis er basert på ulike indikatorer.Helsepersonell innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten står stadigovenfor beslutninger sammen med og på vegne av tjenestemottaker. Beslutningersom er med på å danne hva slags tjenestetilbud pasient eller bruker mottar. Dissebeslutningene vil dermed inngå i et større perspektiv, hvor data, statistikk ogvariabler, vil være en avgjørende faktor for tjenestetilbudet.
Hensikt: Hensikten med litteraturstudier er å opplyse helsepersonell ivernepleiefaglig praksis om hvordan data om tjenestemottaker, ved for eksempelADL-kartlegging, er med på å bidra til ressursutbytte i helse- og omsorgstjenestene ikommunal sektor. Hvordan innhentet datamateriell som er innhentet på kommunaltnivå er med på å tydeliggjøre hvor viktig kvaliteten av kartleggingen er fortjenestemottakers behov. Det er også viktig å inneha kunnskap om konsekvenseneved feilberegnede data og statistikk, samt konsekvenser som er til nytte fortjenestemottaker.
Metode: Oppgaven er bygget på fagfellevurderte forskningsartikler fra ulikedatabaser som er med på å støtte opp under problemstillingen. For at disseforskningsartiklene skal bygge opp tillit, inneholder oppgaven også faglitteratur somer med på å støtte opp under forskningsartiklene og problemstillingen.
Resultat: Ulikheten i bruken av data av tjenestemottaker kan vises å være betydeligfor tjenesteutfallet. Ressurser og helsehjelp blir rekvirert fra høyere hold på nasjonaltnivå som ikke har kjennskap til tjenestemottaker. Helsepersonell ser på dataene som noe som må gjøres, og som skal bli rapportert til et høyere hold. Kartleggingen erviktig i forbindelse med vernepleiefaglig arbeid, da dette er med på å synliggjøre hvabrukeren trenger og har krav på av tjenester. Samtidig så ser man viktigheten ibruken av data og statistikk på nasjonalt nivå hvor man få innsikt avtjenestekvaliteten i kommunene. Ledere over etater innen helse- og omsorg ser pådisse kvalitetsindikatorene som et nyttig virkemiddel for forbedring avtjenestekvaliteten.
Konklusjon: Ulikhetene i bruken av statistikk og data kan vise seg å være betydeligfor resultatet av kvalitetene av tjenestene som gis. Tjenestene som gis baserer segpå et grunnlag som forteller noe om hva brukeren trenger av bistand og hvilkenhelsehjelp som er nødvendig for tjenestemottaker. Hvis tjenestene baserer seg pådata og statistikk i lederens formål, kan mye handle om økonomi. Det vil derfor avog til bli utgitt uforsvarlige tjenester til tjenestemottaker på grunnlag av dette. Pånasjonalt nivå vil dataene belyse hvordan tjenestene i helse- og omsorgstjeneste iulike kommuner «klarer seg», og hvordan ledere kan sammenligne seg selv medandre, «bedre» kommuner.
Nøkkelord: beslutningsprosesser, kvalitet i helse- og omsorg, kommunaltpleieregister (KPR), individbasert helse- og omsorgsstatistikk (IPLOS),interkommunalt, nasjonalt nivå, statistikk og data
Antall ord: 7690 Title/Topic question: How do standardized decision-making processes, based onindividual-oriented care and welfare statistics, impact the quality of services inprofessional practice within municipal healthcare services?
Introduction/background: The quality of healthcare services indicates aboutwhere, what, and how the services provided are based on various indicators.Healthcare personnel within municipal healthcare services are continually faced withmaking decisions together with and on behalf of the receivers of the services.Decisions that help what kind of service the patient or user receives. These decisions will be a part of a larger perspective, where data, statistics and variables, will be asignificant factor for the offering of services.
Purpose: The purpose is to inform health personnel in nursing practice about howdata on the receivers of the services, for example through ADL-mapping, helps tocontribute to resource utilization in healthcare services in the municipal. How datacollected at a municipal level helps to clarify how important the quality of themapping is to the receivers of the service’s needs. It is also important to haveknowledge of the consequences of miscalculated data and statistics, and the positiveconsequences.
Method: The assignment is based on peer-reviewed research articles from variousdatabases that helps to support the problem issue. For these research articles tobuild trust, the proposition also contains fact-based literature which helps to supportthe research articles, but also the problem issue.
Results: The difference in the use of data on the receivers of the services can beshown to be significant for the service outcome. Resources and health care arerequested from superiors at a national level who have less knowledge of thereceivers of the services. Healthcare personnel see the data as something that needsto be done, and that must be reported to a higher level. The mapping is important inconnection with professional work, as this helps to make visibilities on what the userneeds and is entitled to in terms of services. At the same time, you see theimportance of the use of data and statistics at national level, where you gain insightinto the municipalities, where the superiors of the departments see this as a usefultool for improving the quality of services.
Conclusion: The differences in the use of statistics and data can prove to besignificant for the result of the quality of the services provided. The services providedare based on a basis that tells something about what the user needs in terms ofassistance and what healthcare is necessary for the receivers of the services. If theservices are based on data and statistics in the superiors’ purpose, a lot can be aboutthe financial. Unreasonable services will therefore occasionally be released to thereceivers of the services on this basis. At a national level, the data will lean-to howthe services in healthcare services in different municipalities 'do', and how managerscan compare themselves with other, 'better' municipalities.
Keywords: decision-making processes, quality in health and care, municipal careregister (KPR), individual-based health and care statistics (IPLOS), inter-municipal,national level, statistics, data
Number of words: 7690