Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPostholm, May Britt
dc.contributor.authorJakhelln, Rachel Elise
dc.date.accessioned2024-07-18T07:06:44Z
dc.date.available2024-07-18T07:06:44Z
dc.date.created2024-03-13T16:20:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2024, 18 (1), 1-18.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142079
dc.description.abstractDenne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan erfarer studenter trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven? Det er oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven som er i fokus, og hvordan denne kan danne fundamentet for videre utvikling. Studien ble gjennomført som en kvalitativ kasusstudie, og dialoger fra de tre første endringsverkstedene i arbeidet, samt intervjuer relatert til disse endringsverkstedene, utgjør datamateriale for studien. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av åpen koding slik den er beskrevet i den konstant komparative analysemetoden. Hovedkategoriene som ble utviklet i denne analyseprosessen var: «Erfaringer med tid­ligere praksisrettede oppgaver», «Felles planlegging for relevans i skole og i universi­tet» og «Studentenes rolle og erfarte utbytte». Studentene erfarte det som meningsfullt og motiverende å fokusere på områder som skolen hadde behov for å utvikle. Studentene har også erfart samarbeidet med praksislærere og lærerutdannere om FoU-oppgaven som meningsfullt og nyttig for dem som fremtidige lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.title.alternativeThe student teachers’ experiences of tripartite collaboration in the start-up phase of the R&D assignmenten_US
dc.title.alternativeLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.title.alternativeLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-18en_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.10527
dc.identifier.cristin2254234
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal