Show simple item record

dc.contributor.authorPostholm, May Britt
dc.contributor.authorJakhelln, Rachel Elise
dc.date.accessioned2024-07-18T07:06:44Z
dc.date.available2024-07-18T07:06:44Z
dc.date.created2024-03-13T16:20:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2024, 18 (1), 1-18.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142079
dc.description.abstractDenne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan erfarer studenter trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven? Det er oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven som er i fokus, og hvordan denne kan danne fundamentet for videre utvikling. Studien ble gjennomført som en kvalitativ kasusstudie, og dialoger fra de tre første endringsverkstedene i arbeidet, samt intervjuer relatert til disse endringsverkstedene, utgjør datamateriale for studien. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av åpen koding slik den er beskrevet i den konstant komparative analysemetoden. Hovedkategoriene som ble utviklet i denne analyseprosessen var: «Erfaringer med tid­ligere praksisrettede oppgaver», «Felles planlegging for relevans i skole og i universi­tet» og «Studentenes rolle og erfarte utbytte». Studentene erfarte det som meningsfullt og motiverende å fokusere på områder som skolen hadde behov for å utvikle. Studentene har også erfart samarbeidet med praksislærere og lærerutdannere om FoU-oppgaven som meningsfullt og nyttig for dem som fremtidige lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.title.alternativeThe student teachers’ experiences of tripartite collaboration in the start-up phase of the R&D assignmenten_US
dc.title.alternativeLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.title.alternativeLærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgavenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-18en_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.10527
dc.identifier.cristin2254234
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal