Barn med autisme og redusert emosjonsregulering
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142050Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1301]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Sammendrag Problemstilling: Hvordan blir barn med autisme påvirket av redusert emosjonsregule-ring?
Bakgrunn: Hos barn med autisme er redusert emosjonsregulering en kjent utfordring. De opplever vansker med gjensidig sosialt samspill, sosial kommunikasjon, og begrense-de interesser samt repeterende atferd. Tema for denne oppgaven er valgt på grunnlag av dens relevans for vernepleierfaget.
Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien var å undersøke hvordan barn med au-tisme blir påvirket av redusert emosjonsregulering. Videre hvordan vernepleierens rele-vans spiller inn, og hva vernepleieren kan bidra med av sin kompetanse. Oppgavens hensikt er videre å bidra til økt kunnskap om tema for å sikre gode tjenester til målgrup-pen barn med autisme.
Metode: Denne oppgaven benytter metoden litteraturstudie, som bruker fem fagfelle-vurderte forskningsartikler samt annen relevant faglitteratur for å svare på problemstil-lingen.
Resultat: Som følger av redusert emosjonsregulering opplever barn med autisme utford-ringer med sosialt samspill. Selvskadende atferd er en mestringsstrategi som benyttes når miljøet virker overveldende. Redusert emosjonsregulering utspiller seg ulikt for hvert enkelt barn. Det er derfor viktig med individuell tilpasning ut ifra den enkeltes behov og forutsetninger for mestring.
Konklusjon: Samlet sett har resultatene i denne oppgaven bidratt til økt kunnskap om hvordan redusert emosjonsregulering utspiller seg hos barn med autisme. Oppgaven poengterer viktigheten av grunnlag for god emosjonsregulering, ved trygg tilknytning i møte med barn med autisme som kan bidra til bedre emosjonsregulering.
Nøkkelord: Autisme, barn, redusert emosjonsregulering, sosialt samspill, vernepleieren
Antall ord: 6506 SummeryTitle: How are children with autism affected by reduced emotional regulation?
Background: Reduced emotional regulation is a known challenge for children with autism. They experience difficulties with reciprocal social interaction, social communication, lim-ited interests, and repetitive behaviors. This topic has been chosen due to its relevance to the field of social education.
Purpose: The purpose of this literature review was to see how children with autism are affected by reduced emotional regulation. Furthermore, it aims to explore the relevance of social educators and how their expertise can contribute. The goal of this study is to enhance knowledge on the topic to ensure quality services for children with autism.
Method: This study employs a literature review method, utilizing five peer-reviewed re-search articles and other relevant academic literature to address the research question
Result: Due to reduced emotional regulation, children with autism face challenges in so-cial interaction. Self-injurious behavior is a coping strategy used when the environment feels overwhelming. Reduced emotional regulation manifests differently for each child, making individual adaptation based on each child's needs and prerequisites crucial for their success.
Conclusion: Overall, the findings of this study have contributed to increased knowledge about how reduced emotional regulation manifests in children with autism. The study highlights the importance of providing a foundation for good emotional regulation through secure attachment when interacting with children with autism, which can lead to improved emotional regulation with autism, which can lead to improved emotional regu-lation.
Keywords: Autism, children, reduced emotional regulation, social interaction, social edu-cator
Number of words: 6506