Psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142049Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1301]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Problemstilling: Hvilke årsaker påvirker diagnostisk overskygging av psykiske lidelser hos voksne personer med psykisk utviklingshemming?
Introduksjon/bakgrunn: Som vernepleier er det viktig å ha kunnskap om psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming. Det er behov for kompetanse og kunnskap om psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming for å kunne identifisere psykisk lidelse hos denne brukergruppen.
Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å kunne gi tjenesteyteren økt kunnskap om diagnostisk overskygging av psykiske lidelser hos voksne personer med utviklingshemming.
Metode: Som metode i denne oppgaven er det benyttet litteraturstudier. Studien tar utgangspunkt i fem fagfellevurderte artikler som skal bidra til å belyse valgt tema og problemstilling. Annen relevant faglitteratur er også inkludert for å kunne svare på valgt problemstilling.
Resultat: Resultatene viser manglende kompetanse i å skulle identifisere psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming. Resultatene viste også økt forekomst av psykiske lidelser hos personer med utviklingshemming, sammenlignet med den generelle befolkningen. I tillegg viste resultatene utfordringer med kommunikasjon og relasjon i arbeidet med denne brukergruppen.
Konklusjon: Det er viktig at man har kunnskap og kompetanse i arbeid med mennesker med utviklingshemming og komorbid psykisk lidelse. Vernepleierens kompetanse om kommunikasjon og relasjon fremstår som viktig i arbeid med mennesker med utviklingshemming. Økt forekomst av psykiske lidelser ble vist i samtlige av de inkluderte artiklene.
Nøkkelord: Utviklingshemming, diagnostisk overskygging, psykiske lidelser, årsaker, økt forekomst, kunnskap og kompetanse
Antall ord: 7248 Title: What causes affect diagnostic overshadowing of mental disorders in adults with intellectual disability?
Introduction/background: As a social educator, it is crucial to have knowledge of mental disorders in individuals with intellectual disabilities. Competence and knowledge regarding mental disorders in people with intellectual disabilities are necessary to identify mental illness within this group.
Purpose: The purpose of this literature study is to provide service providers with increased knowledge about diagnostic overshadowing of mental disorders in adults with intellectual disabilities.
Method: This is a literature study, based on five peer-reviewed articles and other relevant literature to answer the chosen issue.
Result: The results show a lack of competence in identifying mental disorders in people with intellectual disabilities. The result also showed an increased incidence of mental disorders in people with intellectual disabilities, compared to the general population. In addition, results showed challenges with communication and relationships in the work with people with intellectual disabilities.
Conclusion: It is important that one has knowledge and competence in working with intellectual disabilities and comorbid mental disorders. The social workers competence in communication and relationship appears to be important when working with people with intellectual disabilities. Increased prevalence of mental disorders was shown in all of the included articles.
Keywords: Intellectual disability, diagnostic overshadowing, mental disorder, causes, prevalence, knowledge.
Number of Words: 7248