Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMats Ole Almo Ellingsen
dc.contributor.advisorMonica Røstad
dc.contributor.authorRenate Arnevig Samuelsen
dc.date.accessioned2024-07-17T17:22:17Z
dc.date.available2024-07-17T17:22:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263987:23203773
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142042
dc.description.abstractI denne oppgaven er det undersøkt hvilke etiske dilemmaer som oppstår ved bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming. Det var ønskelig å belyse dette temaet, da personer med utviklingshemming utgjør en sårbar brukergruppe som krever nøye vurderinger og hensyn for å ivareta rettssikkerheten ved bruk av tvang og makt. Studien ble utført som en litteraturstudie og tar utgangspunkt i fem fagfellevurderte artikler som belyser temaet i tillegg til relevant teori. Resultatene fra artiklene ga grundige beskrivelser av de komplekse utfordringene som helsepersonell står i ved utøvelse av tvang og makt. Resultatene dannet grunnlag for tre hovedtema som ble diskutert i oppgavens diskusjonsdel: 1. Gråsoner av tvang som påvirker tjenestekvaliteten, 2. Etisk og juridisk harmonisering, og 3. Betydningen av etikkrefleksjon. Studien viser at det foregår mye rettferdiggjøring av tvang som det i liten grad reflekteres over. Manglende juridisk kunnskap fører til usikkerhet i rettsanvendelsen og helsepersonell opplever å stå i vanskelige etiske situasjoner på egenhånd. Dette påvirker kvaliteten på tjenestene, rettssikkerheten til pasientene og arbeidsmiljøet blant helsepersonell. Resultatene fra studien viser at økt fokus på juridisk kompetanse og satsning på etikkrefleksjon i tjenestene bidrar til at de ansatte opplever mer faglig trygghet som bidrar til å sikre forsvarlige tjenester ved bruk av tvang og makt overfor personer med utviklingshemming. Nøkkelord: utviklingshemming, tvang, makt, etikkrefleksjon og rettssikkerhet Antall ord: 7437
dc.description.abstractIn this assignment, the ethical dilemmas arising from the use of coercion and force against individuals with intellectual disabilities were examined. The aim was to shed light on this topic since individuals with intellectual disabilities constitute a vulnerable user group that requires careful considerations and measures to ensure legal protection when coercion and force are used. The study was conducted as a literature study based on five peer-reviewed articles that illuminate the topic, along with relevant theory. The results from the articles provided detailed descriptions of the complex challenges faced by healthcare professionals when exercising coercion and force. The results formed the basis for three main themes discussed in the assignment's discussion section: 1. Grey areas of coercion affecting service quality, 2. Ethical and legal harmonization, and 3. The importance of ethical reflection. The study shows that there is a significant amount of justification for coercion that is rarely reflected upon. A lack of legal knowledge leads to uncertainty in the application of the law, and healthcare professionals find themselves in difficult ethical situations on their own. This affects the quality of services, the legal protection of patients, and the work environment among healthcare professionals. The results from the study indicate that increased focus on legal competence and investment in ethical reflection in services help employees feel more professionally secure, which contributes to ensuring proper services when using coercion and force against individuals with intellectual disabilities. Keywords: intellectual disability, coercion, power, ethical reflection, and legal safeguards Number of words: 7437
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke etiske dilemmaer oppstår ved bruk av tvang og makt ovenfor personer med utviklingshemming?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel