Hvilke etiske dilemmaer oppstår ved bruk av tvang og makt ovenfor personer med utviklingshemming?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142042Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1309]
Sammendrag
I denne oppgaven er det undersøkt hvilke etiske dilemmaer som oppstår ved bruk avtvang og makt overfor personer med utviklingshemming. Det var ønskelig å belyse dettetemaet, da personer med utviklingshemming utgjør en sårbar brukergruppe som krevernøye vurderinger og hensyn for å ivareta rettssikkerheten ved bruk av tvang og makt.Studien ble utført som en litteraturstudie og tar utgangspunkt i fem fagfellevurderteartikler som belyser temaet i tillegg til relevant teori. Resultatene fra artiklene gagrundige beskrivelser av de komplekse utfordringene som helsepersonell står i vedutøvelse av tvang og makt. Resultatene dannet grunnlag for tre hovedtema som blediskutert i oppgavens diskusjonsdel: 1. Gråsoner av tvang som påvirkertjenestekvaliteten, 2. Etisk og juridisk harmonisering, og 3. Betydningen avetikkrefleksjon. Studien viser at det foregår mye rettferdiggjøring av tvang som det i litengrad reflekteres over. Manglende juridisk kunnskap fører til usikkerhet i rettsanvendelsenog helsepersonell opplever å stå i vanskelige etiske situasjoner på egenhånd. Dettepåvirker kvaliteten på tjenestene, rettssikkerheten til pasientene og arbeidsmiljøet blanthelsepersonell. Resultatene fra studien viser at økt fokus på juridisk kompetanse ogsatsning på etikkrefleksjon i tjenestene bidrar til at de ansatte opplever mer fagligtrygghet som bidrar til å sikre forsvarlige tjenester ved bruk av tvang og makt overforpersoner med utviklingshemming.
Nøkkelord: utviklingshemming, tvang, makt, etikkrefleksjon og rettssikkerhet
Antall ord: 7437 In this assignment, the ethical dilemmas arising from the use of coercion and force against individuals with intellectual disabilities were examined. The aim was to shed light on this topic since individuals with intellectual disabilities constitute a vulnerable user group that requires careful considerations and measures to ensure legal protection when coercion and force are used. The study was conducted as a literature study based on five peer-reviewed articles that illuminate the topic, along with relevant theory. The results from the articles provided detailed descriptions of the complex challenges faced by healthcare professionals when exercising coercion and force. The results formed the basis for three main themes discussed in the assignment's discussion section: 1. Grey areas of coercion affecting service quality, 2. Ethical and legal harmonization, and 3. The importance of ethical reflection. The study shows that there is a significant amount of justification for coercion that is rarely reflected upon. A lack of legal knowledge leads to uncertainty in the application of the law, and healthcare professionals find themselves in difficult ethical situations on their own. This affects the quality of services, the legal protection of patients, and the work environment among healthcare professionals. The results from the study indicate that increased focus on legal competence and investment in ethical reflection in services help employees feel more professionally secure, which contributes to ensuring proper services when using coercion and force against individuals with intellectual disabilities.
Keywords: intellectual disability, coercion, power, ethical reflection, and legal safeguards
Number of words: 7437