Show simple item record

dc.contributor.advisorØdegaard, Rønnaug Astrid
dc.contributor.advisorFølling, Ingrid Sørdal
dc.contributor.authorEikill, Marie Waage
dc.date.accessioned2024-07-17T17:20:49Z
dc.date.available2024-07-17T17:20:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188262238:123377329
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141967
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFedmeepidemien er et samfunnsproblem og utviklingen av fedme i befolkningen har vært stor de siste 40-årene. Helseutfordringene ved fedme er komplekse, og sykdommen er ressurs- og tidkrevende å behandle. Masterstudien viser til et behov for forebygging og tidlig intervensjon og på det viset avlaste spesialisthelsetjenesten ved å redusere tids- og ressursbruken til helsepersonell. I denne masteroppgaven var hensikten å undersøke behandlingserfaringer hos mennesker som lever med fedme, der målet var å utvikle forbedrede digitale samhandlingsverktøy, hvor pasient skulle få tilgang til spisskompetent veiledning tidlig i sykdomsforløpet. I denne masteroppgaven ble pasienters erfaringer fra behandling av fedme, intervjuet med formål om å benytte disse erfaringene til å utvikle digitale samhandlingsverktøy for å forbedre samhandlingen mellom helsepersonell i helsetjenester, og mellom behandler og pasient i behandling av fedme. Masterstudien er en kvalitativ studie hvor det ble utført 12 individuelle semistrukturerte intervju høsten 2023 og tidlig vår 2024. Informantene ble rekruttert gjennom frisklivssentraler i Trøndelag fylke. Det ble benyttet en refleksiv tematisk analyse i analyseprosessen. En god relasjon med pasient er viktig for at behandler skal få innblikk i pasientens ønsker og forutsetninger for behandling og personlige egenskaper. Det er sentralt at det etableres en god relasjon mellom pasient og behandler, for å gi behandler større forståelse for hvordan kommunisere fedmeproblematikken ovenfor pasient. Informantenes behandlingserfaringer belyste at det var nødvendig med et kompetanseløft i behandling av fedme i primærhelsetjenesten, for at behandler skal kunne identifisere problematikken og iverksette behandlingsintervensjoner tidlig. Kunnskapen rundt kompleksiteten av fedme var sentralt for å redusere stigmatiserende holdninger hos behandler ovenfor pasienter med fedme. Økt kompetanse vil også kunne forbedre behandlerens kommunikasjon med pasienten. Bruk av digitale samhandlingsverktøy mellom primær- og spesialisthelsetjenesten vil kunne effektivisere behandlingsforløpet til pasient, og redusere de økonomiske utgiftene og ressursforbruket i behandling av fedme. Det er bekymring rundt hvorvidt den viktige relasjonen til behandler kan svekkes hvis tjenesten digitaliseres. Videre kan ventetiden i oppstart av behandling forkortes, og det vil kunne forhindre utvikling av mindre alvorlig til alvorlig fedme. Digitalisering vil kunne optimalisere dagens oppfølgingstilbud underveis og i etterkant av behandling, og videre forhindre tilbakefall av fedmesykdommen. Masterstudien konkluderer med at det er sentralt å sikre en god relasjon mellom pasient og behandler i utvikling av nye digitale samhandlingsverktøy med hensikt å forbedre samhandling i behandling av fedme. Videre at brukermedvirkning vil være viktig i utvikling av tjenesten, for å sikre god relasjon mellom pasient og behandler.
dc.description.abstractObesity is a complex chronic disease affecting an increasing number of people in society compared to earlier years. Alongside obesity come associated health conditions, making weight -loss and management of weight crucial to stop the progression of the disease. People with obesity frequently seek their general practitioner when their weight reaches a level requiring specialized treatment beyond what their primary healthcare can offer. However, many general practicians face challenges in managing obesity due to limited time and knowledge for comprehensive evaluations and early identification of weight- related issues. Preventing the progression of obesity and associated comorbidities from an early stage is important in healthcare. Early identifying of weight problems is relevant, empowering general practitioners to play a important role in obesity prevention. Hence, there is a pressing need for enhanced obesity knowledge within primary healthcare settings. This study explores the relevance of a digital collaborative tool to facilitate communication between healthcare professionals in hospitals and primary health care settings and allows for easier communication between the general practitioner and patient. The aim is to investigate patients experience with health care professional and their attitudes towards such a solution. The study findings were how a strong relationship between the healthcare worker and the patient is crucial for many individuals with obesity to openly share their treatment preferences and needs. Digital tools transferring knowledge from specialist to primary care are seen as valuable, but preserving the ability for patients to connect with their healthcare professional in person as well is a necessity for such a solution to work for many. Competency gaps among healthcare providers may lead to stigmatizing attitudes and affect the treatment. Many however view digital solutions, as a positive way to enhance competence and embraces the need for better competence among general practitioners within the field of obesity as a disease ant the treatment for it. Maintaining the integrity of the relationship between healthcare workers and patients despite the digitalization of communication is important in obesity treatment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitale samhandlingsverktøy i behandling av fedme.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record