Show simple item record

dc.contributor.advisorHilder, Thomas
dc.contributor.advisorKatarina, Lindblad
dc.contributor.authorKlokkerhaug, Kinnori
dc.date.accessioned2024-07-17T17:20:05Z
dc.date.available2024-07-17T17:20:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:189713613:129518092
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141946
dc.description.abstractDenne oppgaven gir et innblikk på populærmusikk i diasporasamfunn og i det flerkulturelle Norge, mer spesifikt musikken og kunsten til Karpe. Oppgaven diskuterer hvordan Karpe sine musikalske og kulturelle røtter blir reflektert gjennom deres musikk, og hvordan detter bidrar til dialog og forståelse mellom tilhengerne deres. For å bygge forståelse, ser vi på hva en diaspora er og hvordan musikk skapes i denne. Videre ser vi på begrep om identitet og flerkulturalisme. Før analysen går vi også litt dypere i musikkgruppen Karpe og byen Oslo, som de har vokst opp i. Analysen tar for seg Karpes utvikling ved å se på deres røtter og deres rolle i norsk musikk, Omar Sheriff albumet og utviklingen av diaspora pop som en sjanger. Videre analyseres deres bruk av sampling og interpolasjon og bruk av verdensmusikk. Til slutt, for å se om det har gitt et resultat som felleskap og forbrødring, har vi også sett på assimilering, fremmedfrykt og Karpes rolle etter 22. Juli angrepet. Musikken og kunsten til Karpe har fått nordmenn til å akseptere innvandrere og flerkulturalisme mer, de representerer en positiv utvikling av et mangfoldig Norge. Gjennom musikken og kunsten deres, bidrar Karpe til dialog og forståelse mellom fans på tvers av den brede målgruppa de treffer. De skaper en plattform som minoritetsnordmenn med innvandrerbakgrunn kan kjenne seg igjen i, der de får svar på de desperate og forvirrende spørsmålene de holder inne i seg slik at de ikke føler seg alene lengre.
dc.description.abstractThis thesis presents an insight into popular music in diaspora communities and in the multicultural part of Norway, more specifically the music and art of Karpe. This assignment discusses how Karpe's musical and cultural roots are reflected through their music, and how this contributes to dialog and understanding between their fans. To gain understanding, we will examine what a diaspora is and how music is created in there. Furthermore, we look at concepts of identity and multiculturalism. Before the analysis, we will also dig a little deeper into the music group Karpe and the city of Oslo, where they grew up. The analysis addresses Karpe's development by considering their roots and their role in Norwegian music, the Omar Sheriff album and the development of diaspora pop as a genre. Furthermore, it analyzes their use of sampling and interpolation and the use of world music. Finally, to see if it has resulted in a sense of community and fraternization, we have also looked at assimilation, xenophobia and Karpe's involvement after the 22. July attack. Karpe's music and art have encouraged Norwegians to be more accepting of immigrants and multiculturalism; they represent a positive development of a diverse Norway. Through their music and art, Karpe contributes to dialog and understanding between fans across the broad target group they reach. They create a platform that minority Norwegians with an immigrant background can identify with, where they get answers to the desperate and confusing questions they hold inside so that they don't feel alone anymore.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDiaspora pop, et innblikk i populærmusikk i det flerkulturelle Norge
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record